Information eller reklam?

Frågor om sidan eller föreningen
Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Information eller reklam?

Inlägg av Carlsson » 07 jun 2010, 20:53

Är det bara jag som får en känsla av att en viss tråd på forumet innehåller väl många inlägg som inte är ny information utan snarast en form av "product pushing"?

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Information eller reklam?

Inlägg av MickeK » 07 jun 2010, 21:20

Vilken tråd menar du ? Inget som jag har tänkt på.

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Information eller reklam?

Inlägg av PittoresktMangel » 07 jun 2010, 21:32

Epiweb? Det var vad som dök upp i skallen när jag läste ditt inlägg. Jag måste medge att jag är trött på smygmarknadsföringen av Ebiweb på den här sidan. Inga nämnda inga utpekade. Men snälla, låt folk skapa sin egen uppfattning.

Om det inte var det du tänkte på har jag i alla fall fått vädra min åsikt om något.

Mvh.
Grodor och huggormar

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Information eller reklam?

Inlägg av RicardH » 08 jun 2010, 00:47

Hej på dig Thomas.

Vi gör ingen smygreklam utan öppen tydlig reklam/info/push för en av föreningens huvudsponsorer. Det är varken hemligt, konstigt eller anmärkningsvärt utan tvärtom helt i sin ordning och bra, eftersom det i detta fall ger Dusk Tropik något tillbaka för de sponsrade sakerna. Den andra huvudsponsorn är härliga Elisabeth och Magnus Forsberg på Herpers Choise. Så fort tillfälle ges (som nu) gör vi vad vi kan för att lyfta deras produkter och varumärke. Det ingår i dealen när man säger jag till spons.

Jag hoppas detta var tydligt nog för er båda. Om inte, så fyll på med nya frågor eller skicka pm.
Ludde: att du "är trött på smygmarknadsföring" är tråkigt och jag vet inte riktigt om jag har någon lösning på det mer än att jag vill be dig omvärdera din synpunkt. Dessa båda företag har gjort det möjligt för oss att ha ett lätthanterligt utställningsterrarium för att locka nya medlemmar till föreningen. Om du har kreativa idéer på andra medlemsvärvande framgångsrecept är du varmt välkommen att höra av dig till någon av oss i styrelsen.


Vänligt och glattt
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Information eller reklam?

Inlägg av Carlsson » 08 jun 2010, 05:41

PittoresktMangel skrev:Epiweb? Det var vad som dök upp i skallen när jag läste ditt inlägg. Jag måste medge att jag är trött på smygmarknadsföringen av Ebiweb på den här sidan. Inga nämnda inga utpekade. Men snälla, låt folk skapa sin egen uppfattning.

Om det inte var det du tänkte på har jag i alla fall fått vädra min åsikt om något.

Mvh.
Kunde inte sagt det bättre själv.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Information eller reklam?

Inlägg av Carlsson » 08 jun 2010, 06:06

Hulteke skrev:Hej på dig Thomas.

Vi gör ingen smygreklam utan öppen tydlig reklam/info/push för en av föreningens huvudsponsorer. Det är varken hemligt, konstigt eller anmärkningsvärt utan tvärtom helt i sin ordning och bra, eftersom det i detta fall ger Dusk Tropik något tillbaka för de sponsrade sakerna. Den andra huvudsponsorn är härliga Elisabeth och Magnus Forsberg på Herpers Choise. Så fort tillfälle ges (som nu) gör vi vad vi kan för att lyfta deras produkter och varumärke. Det ingår i dealen när man säger jag till spons.

Jag hoppas detta var tydligt nog för er båda. Om inte, så fyll på med nya frågor eller skicka pm.
Ludde: att du "är trött på smygmarknadsföring" är tråkigt och jag vet inte riktigt om jag har någon lösning på det mer än att jag vill be dig omvärdera din synpunkt. Dessa båda företag har gjort det möjligt för oss att ha ett lätthanterligt utställningsterrarium för att locka nya medlemmar till föreningen. Om du har kreativa idéer på andra medlemsvärvande framgångsrecept är du varmt välkommen att höra av dig till någon av oss i styrelsen.


Vänligt och glattt
Att ordet "smygreklam" använts är ur min synpunkt bara ett sätt att inte direkt utpeka någon för "direkt reklam". Ur min synpunkt skall inte detta forum vara någon reklampelare för varken det ena eller andra företaget utan vara ett forum för frågor/svar/tips medlemmarna emellan. Såväl Dusk Tropic som Herpers Choice är så väletablerade och kända inom dendrobatid-Sverige att de knappast behöver direkt reklam i vart och vartannat inlägg i forumet.

Om det "ingår i dealen när man säger ja till till sponsring" är åtminstone inte jag så helt säker på. Å andra sidan vet inte jag hur avtalet ser ut (om det över huvudtaget finns ett avtal).

Gällande "kreativa idéer på medlemsvärvande framgångsrecept" så kan jag inte annat än hålla med dig, Ricard. Denna uppmaning gäller således alla medlemmar.

Slutligen vill jag vända mig direkt till såväl Micke Karlbom som Elisabeth/Magnus Forsberg och påpeka att jag absolut inte vänder mig mot deras respektive företag utan tvärtom är tacksam för att ni sponsrar SDS. Ni kommer med all säkerhet att få fler beställningar från mig (även om jag inte är någon storkund).

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

SDS bryter mot lagen...

Inlägg av Pny » 08 jun 2010, 07:47

Hulteke skrev:Vi gör ingen smygreklam utan öppen tydlig reklam/info/push för en av föreningens huvudsponsorer. Det är varken hemligt, konstigt eller anmärkningsvärt utan tvärtom helt i sin ordning och bra, eftersom det i detta fall ger Dusk Tropik något tillbaka för de sponsrade sakerna. Den andra huvudsponsorn är härliga Elisabeth och Magnus Forsberg på Herpers Choise. Så fort tillfälle ges (som nu) gör vi vad vi kan för att lyfta deras produkter och varumärke. Det ingår i dealen när man säger jag till spons.
Usch då.... Vi har mer att vänta av detta otyg alltså. Var detta något som bestämdes av årsmötet eller något som en styrelsemedlem bestämde på klassiskt diktatoriskt vis? Jag samtycker med ovanstående kommentarer att det skall framgå vad som är reklam (banners) och att forumsinläggen bör fredas mot denna och alla andra typer av spam.

Ordföranden skriver att det inte är anmärkningsvärt. Det är det visst, det är nämligen olagligt och sannolikt straffbart eftersom det bryter mot marknadsföringslagen att inte markera vad som är betald reklam i en text. Se denna artikel: http://www.dagensmedia.se/nyheter/article13789.ece
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Information eller reklam?

Inlägg av Filip jakobsson » 08 jun 2010, 11:57

Denna tanke har jag själv uppmärksammat. Jag tycker att det har blivit rent för mycket reklam för vissa produkter som har anknytning till sponsorer. Personligen tycker jag det är helt ok att företagens logga är med och det är lite av ett ge och ta. Men mkt mer bör det väl inte vara. Sedan tycker jag att styrelsen borde vara opartiska och oberoende på detta forum och bör inte lägga ut "reklam film" för vinningstagande företag. Man kan kanske lägga ut film men då borde det finnas film om många andra alternativ. Känns som om det hela är färgat. Tack för ordet.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Information eller reklam?

Inlägg av Filip jakobsson » 08 jun 2010, 12:22

Jag trodde att hela forumet byggs på att folk ideélt ger tips och skall man börja belöna så borde man ge gratis medlemsavatar till dom som får sina artiklar publicerade i tidningen Pilgiftaren för det kan jag tycka är också en typ av sponsring, eller ja just d vi är inga företagare........
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1808
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Information eller reklam?

Inlägg av BengtO » 08 jun 2010, 13:10

Styrelsen har tagit i denna fråga och kommer att meddela hur vi ser på saken så snart vi hunnit samla oss. Umgås ju bara på nätet.
/Bengt

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster