Odla mexikanska gråsuggor

Frågor och diskussioner om föda och foder.
HENRIK DAHLSTRÖM
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 aug 2018, 20:12
Började med grodor år: 2018
Ort: Degerfors
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Odla mexikanska gråsuggor

Inlägg av HENRIK DAHLSTRÖM » 01 nov 2018, 13:14

Behöver veta hur man kan göra för att odla gråsuggor
Hur dom ska ha det för att överleva och föröka sig

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Odla mexikanska gråsuggor

Inlägg av tropfrog » 01 nov 2018, 13:45

Jag antar att du menar Kubanska gråsuggor? Jag har bara hört mexikanska pratas om, men aldrig sett dem till salu. Inte helt omöjligt att det rör sig om samma art ändå. I engelskspråkiga länder säljs dem som tropical grey woodlice.

I viket fall är skötseln för alla gråsuggor relativt lika.

Jag har mina gråsuggor i såna där stora godislådor som man kan få gratis i varje butik som säljer lösgodis. De innehåller väl typ 3-4 liter. Då gråsuggor inte andas luft utan fukt i substratet så har jag ingen luftning i mina burkar. Det syre som kommer in i burken vid underhåll har räckt för mig (2ggr i veckan).

De går på porös botten som består av en blandning kokosfibrer grov/fin, spagnum, torv, vitved, magnoliablad, korkbark och orkidebark. Tja, lite vad jag råkar ha för tillfället. Det viktiga är att blandningen blir porös och vattenhållande samt att det finns gott om gömställen. Mina kulturer är fyllda till 3/4 med substrat Jag sprejar ena sidan av burken med vatten när den känns torr.

På andra sidan burken är matstation. Jag ger olika ekologiska grönsaker och proteinrik fiskmat. den senare är inte alls nödvändig, men jag har upplevt att kulturen verkligen får fart när man ger proteinrikt foder och jag köper detta foder i 25 kilos säckar ändå. Nu har inte alla tillgång på stora mängder fiskmat, då borde vilket högproteinrikt torrfoder som helst funka, tex katt eller hundmat. Förutom mat så ser jag till att det alltid finns lite sepia skal och några vattenkristaller. Det senare inte heller nödvändigt, men känns som en extra säkerhet om kulturen skulle torka en varm sommardag.

Jag har inte experimenterat så mycket med temperaturer, håller dem bara i rumstemperatur. Men jag skulle anta att kulturen utvecklas fortare i lite varmare än rumstemperatur.

De kubanska vill ha det lite torrare än de tropiska. Skall de gå som städare i pilgiftsterrarie så tror jag nog att de tropiska är bättre.

MVH
Magnus

HENRIK DAHLSTRÖM
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 aug 2018, 20:12
Började med grodor år: 2018
Ort: Degerfors
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Odla mexikanska gråsuggor

Inlägg av HENRIK DAHLSTRÖM » 01 nov 2018, 21:51

Tackar för good info är ny börjare på det här och försöker få lite klämm på hur det funkar.är ju alltid gött o kunna odla städ/foder djur till sig själv så man slipper köpa hela tiden. Hoppisar o banan flugor odlingar har jag fått o funka så vore gött om man fick till det med gråsuggor
Med 👍👍👍

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Odla mexikanska gråsuggor

Inlägg av FrankD » 01 nov 2018, 23:29

Med tropiska gråsuggor brukar det räcka att kasta in några i terrariet. Där förökar dem sig av sig själva. Sedan kan du spara hälften för att starta en kultur på det viset som Magnus skrev. Lite då och då brukar ju terrarierna föröka sig och då är det bra om man har en kultur för att slänga in några i det nyfödda terrariet. :D

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Odla mexikanska gråsuggor

Inlägg av RicardH » 04 nov 2018, 11:31

Jag brukar i botten på mina kulturer ha spagnum, alltså vitmossa. Man kan även ha vattenkristaller.
På så sätt finns det alltid, eller mer sannolikt alltid fukt i burken.
Bra info från bra Magnus!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

HENRIK DAHLSTRÖM
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 aug 2018, 20:12
Började med grodor år: 2018
Ort: Degerfors
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Odla mexikanska gråsuggor

Inlägg av HENRIK DAHLSTRÖM » 04 nov 2018, 21:13

Tackar så mycket för all info om hur man kan göra
Testa här om dan att lägga i katt torr foder i ena hörnet
Men det hade börja mögla efter ett par dagar så jag tog bort det. Sen funderar jag på om det funkar med vad som helst för grönsakerna eller om det ska vara några specefika

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Odla mexikanska gråsuggor

Inlägg av tropfrog » 05 nov 2018, 10:35

Om torrfodret möglar så har du lagt i för mycket i förhållande till kulturens storlek.

Jag har främst använt morötter och gurka, men det mesta borde funka. Bladgrönsaker känns dock fel.

MVH
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster