Kommer hoppstjärtar säljas i Sala? Eller nära Västerås

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Princesseen
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 apr 2014, 23:49
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Kommer hoppstjärtar säljas i Sala? Eller nära Västerås

Inlägg av Princesseen » 21 apr 2014, 02:29

Kommer det säljas hoppstjärtar och allt man behöver i Sala i helgen? Och startkulturer m.m. Eller finns det någon i närheten av Västerås som säljer?

Är det värt att föda upp när jag bara har tre D. Auratus och snart 6st klockgrodor eller är det bättre att köpa?

Är det svårt att föda upp? Vad är oasis och torrgäst?

Är det bättre att ge hoppstjärtar än bananflugor? Eller både och?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Kommer hoppstjärtar säljas i Sala? Eller nära Västerås

Inlägg av LarsH » 21 apr 2014, 13:12

Princesseen skrev:Kommer det säljas hoppstjärtar och allt man behöver i Sala i helgen? Och startkulturer m.m. Eller finns det någon i närheten av Västerås som säljer?
Tror Pelle ska till Sala, han säljer hoppisar odlade på torv.
Annars finns Viktoria i Västerås. Hon odlar hoppisar på kol, brukar ha att sälja.
Princesseen skrev:Är det värt att föda upp när jag bara har tre D. Auratus och snart 6st klockgrodor eller är det bättre att köpa?
Köp och mata med torrjäst. En godislåda med kol-hoppisar funkar i ett år innan det börja bli kladdigt och den går ner sig.
Princesseen skrev:Är det svårt att föda upp? Vad är oasis och torrgäst?
Oasis är en konstgjord svamp som absorberar vatten. Används i blomsterhandeln och hemma för att sticka snittblommor i, så att de får vatten utan att vara i en vas. Används inom hoppstjärtsodling för att hoppisarna ska gömma sig under oasisen i fukten, så man lätt kan lyfta över den och skaka av hoppisar i terrariet.
Torrjäst köper du hos ICA, Konsum eller liknande affär, Blå torrjäst för bakning, används att mata hoppisarna med.
Princesseen skrev:Är det bättre att ge hoppstjärtar än bananflugor? Eller både och?
Hoppstjärtar är ett mycket mer näringsrikt grodfoder än bananflugor. Bananflugor måsta man pudra med vitaminer för att de ska vara bra grodfoder. Jag matar mina grodor med båda fodren, även ungsmygg osamt löss jag kan fånga ute om sommaren.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster