Mögliga ärtor

Frågor och diskussioner om föda och foder.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Mögliga ärtor

Inlägg av MattiasS » 10 jul 2014, 22:50

Vet inte om det är sommarklimatet som gör det. Men har lite problem med att ärtorna blir vita ludnabollar istället för ärtplantor. Tänkte om det blev för fuktigt??
Lägger ärtorna i blöt tills jag ser att som börjar svälla. Sen i en burk med lite papper i botten och såjord ovanpå som är fuktigt, sen på med locket/plastfolie.
Brukar ta av locket/foliet när jag ser att dom slår rot och själva skottet börjar komma.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mögliga ärtor

Inlägg av FrankD » 11 jul 2014, 16:29

Locket gör att möglet trivs bra, men även utan det hade jag alltid mer eller mindre stora problem med mögel tills jag upptäckte ett nytt sätt att odla ärtplantorna. Det innebär lite mer jobb men funkar mycket mycket bättre:

Blötlägg ärtorna ett dygn som vanligt. Spola av ordentligt och lägg dem på en mattallrik så att de inte ligger ovanpå varandra. (Vet inte om detta är viktigt men jag gör så.) Täck med ett dubbelt lager kökspapper och fukta ordentligt. Pappret behöver inte men får gärna vara riktigt blött (blir mindre jobbigt då att hålla det fuktigt). Se till att det inte blir tort. (Ingen fara om det gör det ett par tre timmar men det får inte vara tort för länge förstås.) Vänta två dygn tills de flesta av ärtorna har bildat små rötter. Plantera dem i burkar med såjord eller vad du brukar använda genom att sticka rötterna ner i substratet. För det är det bra att inte vänta för länge så att rötterna inte blir för långa och ostadiga. Ärtor som inte har bildat någon rot (kring 10 %) slänger jag. Vattna och låt de växa lite tills de blir plågade av löss. På det sättet har jag aldrig fått något som helst mögel.

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Mögliga ärtor

Inlägg av MattiasS » 11 jul 2014, 19:27

Tack så mycket för tipset Frank det ska provas.

Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 08 aug 2011, 08:53
Började med grodor år: 2009
Ort: Ludvika
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mögliga ärtor

Inlägg av Jonny » 13 jul 2014, 16:06

FrankD skrev:Locket gör att möglet trivs bra, men även utan det hade jag alltid mer eller mindre stora problem med mögel tills jag upptäckte ett nytt sätt att odla ärtplantorna. Det innebär lite mer jobb men funkar mycket mycket bättre:

Blötlägg ärtorna ett dygn som vanligt. Spola av ordentligt och lägg dem på en mattallrik så att de inte ligger ovanpå varandra. (Vet inte om detta är viktigt men jag gör så.) Täck med ett dubbelt lager kökspapper och fukta ordentligt. Pappret behöver inte men får gärna vara riktigt blött (blir mindre jobbigt då att hålla det fuktigt). Se till att det inte blir tort. (Ingen fara om det gör det ett par tre timmar men det får inte vara tort för länge förstås.) Vänta två dygn tills de flesta av ärtorna har bildat små rötter. Plantera dem i burkar med såjord eller vad du brukar använda genom att sticka rötterna ner i substratet. För det är det bra att inte vänta för länge så att rötterna inte blir för långa och ostadiga. Ärtor som inte har bildat någon rot (kring 10 %) slänger jag. Vattna och låt de växa lite tills de blir plågade av löss. På det sättet har jag aldrig fått något som helst mögel.

Nu kommer en riktigt dum fråga, men jag har aldrig odlat löss så jag tycker det är legitimt :) Kommer lössen av sig självt?

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mögliga ärtor

Inlägg av PatrikNo » 13 jul 2014, 16:17

Nej. Du måste ha några först.

Någon som odlar ute på sommaren?
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mögliga ärtor

Inlägg av FrankD » 13 jul 2014, 18:04

PatrikNo skrev:Någon som odlar ute på sommaren?
Försökte 2 ggr för ett par tre år sedan. Har aldrig gjort något som var så framgångslöst. :cry: Jag misstänker att det finns för mycket annat ute som tycker att bladlöss är goda. Även på andra växter brukar bladlöss ju så småningom försvinna, om än kanske inte så fort som trädgårdsfantasten skulle önska sig.

Användarvisningsbild
MattiasP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 03 aug 2012, 22:29
Började med grodor år: 2012
Ort: Furulund
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mögliga ärtor

Inlägg av MattiasP » 03 aug 2014, 13:17

Lite sent kanske men själv lägger jag ärtorna i blöt i 1-2 dygn sedan lägger jag dem i en godislåda med lite jord i botten och täcker med ett lager jord till, färdigt
Jag sätter 2 lådor varje vecka, två lådor är nysådd två lådor med plantor under uppväxt med en sats löss på samt två lådor som jag skördar av :-), totalt 6 lådor igång hela tiden.
Ska man åka bort (eller bara vill slippa vattnandet så ofta) tar man mer jord i lådorna och vattnar mer så håller funken längre.
PS bra med belysning krävs för att de inte skall lämna plantorna (i alla fall hos mig)
Med vänlig hälsning Mattias

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster