Foderförvaring

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Foderförvaring

Inlägg av MarcusL » 05 nov 2016, 16:08

Hej.

Finns nog trådar om detta men hitta inga när jag snabbsöker. Skulle vilja se bilder på era förvaringar av foderdjur. Jag söker främst inspiration till flugor och löss men allt är välkommet. Just nu lutar jag åt att ha 6 kulturer flugor i 16l hammarplastbackar men kanske någon har nån bättre lösning?
Senast redigerad av 1 MarcusL, redigerad totalt 5 gånger.

stamel
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Foderförvaring

Inlägg av stamel » 13 nov 2016, 12:18

IMG_2349.jpg
Så här gör jag. Tre lådor med tre omgångar flugor. I botten på lådorna är det ett lager kiselgur.
Jag ser till att flugburkarna och lådorna inte är i kontakt med varandra för att minimera risken för kvalster att sprida sig.

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: RE: Re: Foderförvaring

Inlägg av MarcusL » 13 nov 2016, 14:41

stamel skrev:
IMG_2349.jpg
Så här gör jag. Tre lådor med tre omgångar flugor. I botten på lådorna är det ett lager kiselgur.
Jag ser till att flugburkarna och lådorna inte är i kontakt med varandra för att minimera risken för kvalster att sprida sig.
Tack för ditt svar. Något liknande jag har tänkt ha men skulle egentligen velat ha lutande kulturer. Var köper du Kiselgur? Har tittat på detta lite men inte vetat vilken typ man ska köpa. Hittade 100% på nån hästbutik är det sånt du använder? Hur ofta behöver du byta?

stamel
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Foderförvaring

Inlägg av stamel » 13 nov 2016, 16:14

Jag köpte mitt på granngården, det används för att hålla kvalster borta i andra djurhållningar. Jag byter typ när det ser skitigt ut.
Varför ska du ha lutande kulturer?

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Foderförvaring

Inlägg av Cloud » 01 apr 2017, 17:53

Kiselgur? Vad är det och hur funkar det? Ogillar kvalster sånt?

Jag skulle gärna se fler exempel på hur man kan förvara foderkulturer på ett praktiskt, "snyggt" och utrymmessnålt sätt. Jag har i dagsläget en stor plastback i en garderob och i denna back står en massa olika foderdjursodlingar huller om buller, känns ej optimalt. Dels risk att eventuella kvalster sprider sig mellan kulturer och dels allmänt opraktiskt. Men måste få plats med odling av: dubiakackerlackor, syrsor, vaxmott, hoppstjärtar, gråsuggor, bananflugor, ugnssmyg, och snart även ärtbladlöss. Samt eventuella framtida experiment! Hehe. Och allt detta på så liten yta som möjligt. Har inte lyxen att ha ett grodrum som vissa här, utan måste försöka få plats med detta någonstans där det inte syns (och inte luktar!). Förslag? Knepigt är ju också att ugnssmygen helst vill ha jättevarmt, och att ärtbladlössen måste leva på levande ärtplantor vilka behöver bra belysning (fönsterplats finnes ej).

Ser gärna en smidig lösning på allt detta. :)
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Foderförvaring

Inlägg av FrankD » 01 apr 2017, 18:12

Oj. Du borde ha lagt till att du vill bli superrik också. :D Måste erkänna att jag inte har en lösning. Möjligen ett högt skåp som man kan dela in i olika våningar men även där finns ju kvalsterspridningsrisken. Med tiden kommer den nog att uppgå till 100 %. :(

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Foderförvaring

Inlägg av Cloud » 02 apr 2017, 02:58

Jag vill gärna bli superrik också, men det är en annan fråga. :)
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Foderförvaring

Inlägg av MarcusL » 03 apr 2017, 10:34

stamel skrev:Jag köpte mitt på granngården, det används för att hålla kvalster borta i andra djurhållningar. Jag byter typ när det ser skitigt ut.
Varför ska du ha lutande kulturer?
Glömt att svara här. Lutande kulturer vill jag ha för att öka luftflödet för att kanske hålla liv i flugorna lite längre. Dock torkar mina kulturer snabbt så det kanske får motsatt effekt. Har du testat att skaka flugor i kiselgur? Det tar väl troligen död på dessa oxå annars vore de ju ett smidigt sätt att få kvalsterfria kulturer.

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Foderförvaring

Inlägg av MarcusL » 03 apr 2017, 10:41

Cloud skrev:Kiselgur? Vad är det och hur funkar det? Ogillar kvalster sånt?
Som jag förstått är det ett pulver som malts av fossila alger och varje korn får vassa kanter och är fuktabsorberande så det skär sönder och torkar ut kvalstren. Används bla till tamfåglar.
Cloud skrev:Jag skulle gärna se fler exempel på hur man kan förvara foderkulturer på ett praktiskt, "snyggt" och utrymmessnålt sätt.

Samma här vill se smarta lösningar. Om du har en ljusramp till ärtbladlössen kan du väl ställa ugnsmyggen ovanför rampen för att få upp tempen.

stamel
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Foderförvaring

Inlägg av stamel » 04 apr 2017, 22:05

Glömt att svara här. Lutande kulturer vill jag ha för att öka luftflödet för att kanske hålla liv i flugorna lite längre. Dock torkar mina kulturer snabbt så det kanske får motsatt effekt. Har du testat att skaka flugor i kiselgur? Det tar väl troligen död på dessa oxå annars vore de ju ett smidigt sätt att få kvalsterfria kulturer.
Jag kör mina i typ tre veckor innan cykeln börjar om, har inga problem med vare sig kvalster eller syrebrist hos flugorna.
Tror flugorna klarar lite kiselgur faktiskt. Har sett några kravla runt i det.

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster