För en relativt billig peng kan man skaffa denna som har en kapacitet för 75m2. Större grodrum än så är det bara en, möjligen två (beror på hur man räknar) har ...

Du kan också ställa den i terrariet för att grodorna ska få UV.RicardH skrev:För en relativt billig peng kan man skaffa denna som har en kapacitet för 75m2.

Bra idé!PatrikNo skrev:Denna funkar mot sorgmygg.

Sådana "fångare" fungerar på de mesta flygfän som dras till ljus i mörker, och flyger. Sämre med de som saknar flygförmåga.FrankD skrev:Du kan också ställa den i terrariet för att grodorna ska få UV.RicardH skrev:För en relativt billig peng kan man skaffa denna som har en kapacitet för 75m2.![]()
Jag har egentligen inga problem med bananflugor men undrar om den prylen funkar mot sorgmygg (blomflugor). Misstänker att så inte är fallet men annars vore det intressant för mig. Hatar blomflugor...
Frukt i burken är effektivt, eller lite flugsmet går också bra. Lockar och håller liv i flugorna istället för att de dör ifall grodorna inte äter dem.PatrikNo skrev:Eller när du gör flugor gör en extramugg och ställer i grodrummet så dras de dit.
Eller skaffa köttätande växter utanför burkarna.
Eller ha frukt i burkarna så rymmer de inte.

Mitt intryck är inte att blomflugor dras till ljuset – och frukt är de tyvärr helt ointresserade av. Ska nog prova Patriks tips. Undrar dock om de bara hamnar där av ren otur (vilket inte skulle vara så effektivt).HåkanP skrev:Sådana "fångare" fungerar på de mesta flygfän som dras till ljus i mörker, och flyger.

Vet inte varför jag skrev det första gången. Men blom/fruktflugorna dras till fermenterade dofter. D.v.s. förruttnelse och både äppelcider vinäger eller köttätande blommor avger doften de blir pilska på.FrankD skrev:Mitt intryck är inte att blomflugor dras till ljuset – och frukt är de tyvärr helt ointresserade av. Ska nog prova Patriks tips. Undrar dock om de bara hamnar där av ren otur (vilket inte skulle vara så effektivt).HåkanP skrev:Sådana "fångare" fungerar på de mesta flygfän som dras till ljus i mörker, och flyger.