Ondskefulla kvalsterjävlar

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Ondskefulla kvalsterjävlar

Inlägg av Cloud » 29 apr 2017, 19:14

Jahapp, har då noterat att jag fått kvalster lite här och där i både flugkulturer och hoppstjärtskulturer och antagligen även bland suggorna och bönbaggarna, fast har inte sett några där än. Har liksom inte riktigt tagit itu med detta med att förebygga spridning, dumt nog. Jag har tänkt prova att sila fluglarverna enligt Franks metod (finns tråd om det), ska bara skaffa paraffin. Hoppas det funkar för att få rena fluglarver och starta om produktionen där.

Men, antar att hoppstjärtskulturer med kvalster i i princip är lika bra att slänga? Även om de fortfarande inte tagit över så att säga, det är inga jättemängder kvalster men det blir väl om man låter dem hållas. För det går väl inte att bli av med kvalstren och ha hoppisarna kvar?

Såvitt jag förstått så gör det inte så mycket om det kommit in en del kvalster i ett terrarium vid matning med flugor/hoppstjärtar? Grodorna äter kvalster om de ser dem, eller hur? Fastän de är så pyttesmå?

Och sedan detta med att förebygga kvalsterspridning i framtiden, då. Vill minnas att jag läst om två metoder, antingen ställa flugburkarna direkt i parafinolja eller i kiselgur? Stämmer det? Hur gör ni?
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ondskefulla kvalsterjävlar

Inlägg av FrankD » 29 apr 2017, 21:36

Lite kvalster finns nog i de allra flesta hoppiskulturerna men om de har blivit så många att man upptäcker dem utan att behöva leta i timmar är det troligen bara att slänga kulturen. Sätt nya kulturer med gamla som inte synligt är infekterade än om du har sådana. Sedan kan du försöka sätta nya generationer i relativt snabb takt ett tag och varje gång antingen slänga de (inte så) gamla eller ha dem på ett annat rum än de färska. På så sätt kan du ev. bli av med dem (i den mån det är möjligt). Men se till att du rengör/diskar behållarna ordentligt för att inte ha kvar kvalsterägg i dem.

Du behöver inte ställa flugburkarna i parafinolja, det blir alldeles för kletigt. Det räcker att olja underlaget lite grand, och dessutom med fingret strycka lite parafinolja överst runt burken när du sätter kulturer. Sätt nya kulturer alltid med unga kulturer som precis har börjat producera. Då har kvalstren ingen tid att komma igång och sprida sig från generation till generation.

Grodorna äter kvalstren, ju mindre desto bättre, men se till att de inte får för mycket kvalster. Då kan de stressas till döds. Det är dock inget speciellt med kvalstren utan händer också om du häller 10 st. flugkulturer i terrariet. :(

EDIT: Och se till att helst inte odla foder i samma rum som du har terrarierna. Kvalstren kommer ofta från terrarierna.

Användarvisningsbild
MoaRåh
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 okt 2010, 19:33
Började med grodor år: 2016
Ort: Täby
Har gillat: 11 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Ondskefulla kvalsterjävlar

Inlägg av MoaRåh » 08 maj 2018, 13:34

en nyfiken fråga bara? fick du någonsin kvalster hos gråsuggorna? jag har haft kvalster på ganska extrema nivåer en gång i rummet där jag odlar insekter, men de har aldrig angripit just gråsuggorna. Jag tror att gråsuggorna äter dem, de tar till och med bananflugor om de får chansen.. mest nyfiken på andras erfarenheter.

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Ondskefulla kvalsterjävlar

Inlägg av Cloud » 08 maj 2018, 20:08

Nej, har aldrig haft problem med kvalster hos gråsuggorna. Mycket möjligt att suggorna äter dem, om de dyker upp.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 195 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Ondskefulla kvalsterjävlar

Inlägg av BengtO » 08 maj 2018, 20:54

Ett tips när det gäller hoppstjärtar. Ha aldrig odlingarna i samma rum som flugorna eller i närheten av terrarier eller krukväxter. Ta aldrig i en hoppisodl när du rört flugodl utan att sanera händer o armar.

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Ondskefulla kvalsterjävlar

Inlägg av Cloud » 11 maj 2018, 14:20

Japp, försöker hålla dem så isolerade som möjligt numera och har inte haft några kvalsterutbrott sedan den här tråden startades.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster