Små små vita maskar i hoppstjärtskulturerna

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Små små vita maskar i hoppstjärtskulturerna

Inlägg av Cloud » 12 maj 2017, 01:05

I vissa hoppstjärtskulturer har jag sett pyttesmå vita maskar, ca 3-5 mm långa och trådtunna. Efter att ha läst om de fruktade nemertinerna så var jag ju rädd att det var såna, men de verkar ha ett annat utseende? Kan det vara någon snäll sorts liten mask jag ser?

Tycker också att det är lite dålig produktion av hoppstjärtar i mina kulturer, men det kan bero på andra faktorer. Hur fuktigt ska substratet vara för att hoppisar ska frodas som bäst? Har i dagsläget fuktig torv blandat med pinjebark och eklöv, är det bra eller finns det bättre varianter?
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Små små vita maskar i hoppstjärtskulturerna

Inlägg av TobiasB » 12 maj 2017, 06:45

Jag har fått dessa i för blöta hoppstjörtskulturer, och ibland även på platser i terrariet där det varit alldeles för blött. Då har det aldrig handlat om nemertiner, utan någon annan krabat. Men de konkurrerar ju om maten med hoppisarna iallafall. Och vid extrem stor mängd skulle de ju kunna utgöra ett problem. Testa att låta kulturen torka ut nästan helt under ett tag, det klarar hoppisarna :)


Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Små små vita maskar i hoppstjärtskulturerna

Inlägg av Cloud » 12 maj 2017, 14:27

Okej, de trivs bättre i relativt torr jord/torv alltså? Får sätta några nya kulturer.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Små små vita maskar i hoppstjärtskulturerna

Inlägg av FrankD » 12 maj 2017, 17:25

Cloud skrev:
12 maj 2017, 14:27
Okej, de trivs bättre i relativt torr jord/torv alltså? Får sätta några nya kulturer.
Kan inte låta bli att kommentera ungefär som jag gjorde i någon annan tråd för några veckor sedan: Trivs däggdjur bättre torrt eller blött? Svar: Det beror på om de är delfiner eller katter.

Mer allvarligt: Med de få arter jag har testat (4 olika) är erfarenheten att Folsomia candida trivs bäst ganska blött, gärna med vatten stående i odlingen, medan de tropiska (små vita och lite större rosa) vill ha det lite fuktigt men inte blött alls, och helst lite varmare. Andra arter vet jag lite till ingenting om, men dessa är nog de vanliga i hobbyn.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Små små vita maskar i hoppstjärtskulturerna

Inlägg av LarsÖ » 13 maj 2017, 14:55

Cloud skrev:
12 maj 2017, 01:05
I vissa hoppstjärtskulturer har jag sett pyttesmå vita maskar, ca 3-5 mm långa och trådtunna. Efter att ha läst om de fruktade nemertinerna så var jag ju rädd att det var såna, men de verkar ha ett annat utseende? Kan det vara någon snäll sorts liten mask jag ser?
Sannolikt är maskarna du har s.k. mikro-enkyträer (dom kallas ibland bara 'mikro') som man ibland odlar för akvariefisk. Dom vill ha det blött, och gillar välling av mjöler. Dom gör ingen skada, men indikerar att du har för blött för hoppstjärtarna.
Mina hoppstjärtar går i godislådor med grillkolsbitar (2-10 cm stora) och vatten på bottnen. Locket är rätt tätt.
Jag strör då och då lite cous-cous på dom översta träkolsbitarna. Vattnet i botten får inte bli för grisigt - när det blivit det dränker jag hela lådan med rent vatten och häller av vattnet inne i terrariet vilket innebär stor matning för grodorna eftersom många hoppstjärtar då följer med. Det medföljande slaskvattnet tas om hand av gråsuggorna. Sen pudrar jag med lite (LITE!) cous-cous på kolbitarna, och de av hoppstjärtarna som inte sköljts ut sätter igång att föröka sig.
Om man blandar in annat mjöl till hoppstjärtarna är det risk för kvalster (inte bra!), och småflugor (inte trevligt) i odlingarna.
/LarsÖ

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster