Hoppstjärtar

Frågor och diskussioner om föda och foder.
LudwigGR
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 mar 2010, 15:20
Började med grodor år: 2010
Ort: Eslöv
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Hoppstjärtar

Inlägg av LudwigGR » 28 maj 2017, 11:18

Hejsan!

För någon månad sedan började jag göra, i en gigantisk låda, föda upp hoppstjärtar. Nu är min fråga.

Jag har fött upp dom i torvblandning etc. Ska jag bara slänga i delar av substratet som då är fyllt? Något annat tipps?


Räcker sedan detta som foder? Eller hoppstjärtar bör kombineras med flugor ? Burken som jag har huseras av två mindre dendrobates auratus

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hoppstjärtar

Inlägg av FrankD » 28 maj 2017, 12:14

Se info för nybörjare (länken i sidhuvudet), "Att odla hoppstjärtar". Metoden kan du förstås variera lite. Avgörande är att lägga i något med mat på som kan tas ut för att knacka loss dem. Jag gör det över en liten plastback istf direkt i terrariet för att minska risken att kvalster från terrariet sprider sig till kulturen.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Hoppstjärtar

Inlägg av LarsÖ » 28 maj 2017, 22:28

Jag odlar hoppstjärtar enl metod 2 i instruktionen för nybörjare. Men min beskrivning skulle kanske varit lite annorlunda...
Så länge man inte får in kvalster i odlingarna kan man köra samma godislåda under flera år. Trixet är att skölja rent det slam som bildas av "förbrukat" hoppstjärtsfoder.
Mitt sätt att skatta odlingen är att skölja med rent vatten så att kolbitarna "tvättas" och hoppstjärtarna flyter upp. Sen tömmer jag tvättvattnet och hoppstjärtarna i terrariet. På med lite nytt hoppstjärtsfoder och på med locket, och sen får burken stå några veckor till nästa skattning. Jag har många (8-16) odlingar på gång, i olika stadier av produktion.
Som foder använder jag enbart cous-cous.
Torrgäster (som vännen H drabbas av) vill jag inte veta av, och torrjäst är inte heller bra eftersom det kan dra till sig flugor.

Var och en kan ju bli salig på sin tro, och det finns olika arter av hoppstjärtar, Prova tills du finner en stil som passar dig.
/Lars

LudwigGR
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 mar 2010, 15:20
Började med grodor år: 2010
Ort: Eslöv
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hoppstjärtar

Inlägg av LudwigGR » 29 maj 2017, 08:23

Tackar så hemskt mycket för svaren! :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Hoppstjärtar

Inlägg av TobiasB » 29 maj 2017, 08:24

Jag har sex kulturer som jag matar enbart med torrjäst då och då, följt med några dusch av duschflaskan. Lådan innehåller kol och 1 cm vatten på botten. Kulturerna är i princip odödliga då tre av dem står på mitt jobb och bara får mat typ varje eller varannan månad på sommaren.

Dock ska tilläggas att jag matar med hoppisar rätt sällan. Jag kör oftast pudrade flugor, men matar med hoppisar kanske en gång varje eller varannan månad :)

LudwigGR
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 mar 2010, 15:20
Började med grodor år: 2010
Ort: Eslöv
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hoppstjärtar

Inlägg av LudwigGR » 30 maj 2017, 01:12

Jag har haft tur med min hoppas uppfödning! De växer satan! Men tänkte liksom att det kanske inte räcker som föda?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hoppstjärtar

Inlägg av FrankD » 30 maj 2017, 07:55

Hoppstjärtar är mycket bra mat för grodorna, ungefär som bröd är för oss. Om någon tvingar oss att bara leva på en sorts mat är nog bröd inget dåligt val men variation är tusen gånger bättre. Om du ser till att ha gråsuggor i terrariet och dessutom åtminstone har flugor blir det bättre. Dessutom är det mindre sårbart. Hoppisodlingen kommer förr eller senare att funka sämre och kanske bryta ihop helt, och det tar tid att starta om den.

Och kom ihåg ängsplanktonet nu på sommaren.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Hoppstjärtar

Inlägg av LarsÖ » 30 maj 2017, 09:07

Frank har alldeles rätt.
Kan bara komplettera med att regeln säger att ju primitivare organism (och hoppstjärtar är primitivare än insekter) desto bättre är dom på att framställa vitaminer. Så med hoppstjärtar och gråsuggor i födan ska man egentligen inte behöva vitaminpulver till grodorna.
Ängsplankton: säsongen är kort, men mycket viktig! Tänk på att småspindlar (Dolomedes), bladlöss (på rosor och fläder...), och myror (bara dom rätta dock, Myrmica, Leptothorax, Tetramorium) också är mycket bra omväxling. Myror är nog stapelföda för många pilgiftsgrodor i naturen; här har vi inte så många som funkar, tyvärr.
Grodynglens mat pratas det inte så mycket om. De flesta arter gillar en bit daggmaskschnitzel ibland. Se bara till att biten är så liten att den fort går åt, så att inte vattnet blir dåligt. Kan du få tag i levande Daphnia (vattenloppor), så är det också bra i yngelvattnet.
/Lars

LudwigGR
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 mar 2010, 15:20
Började med grodor år: 2010
Ort: Eslöv
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hoppstjärtar

Inlägg av LudwigGR » 30 maj 2017, 10:27

Låter sunt! Mina har gråsuggor i terrariet. Sedan slår jag i lite nya hoppare varje dag. Är till ungdjur. Har en kultur med flugor som jah får imorrn. Så får jag försöka testa mig fram till vad som funkar för att föda upp dom lite!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
classemann
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 10 apr 2017, 17:08
Började med grodor år: 2017
Ort: Borås
Har gillat: 114 gånger
Blivit gillad: 113 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Hoppstjärtar

Inlägg av classemann » 30 maj 2017, 17:19

LudwigGR skrev:
30 maj 2017, 10:27
Har en kultur med flugor som jah får imorrn.
Vart bor du, vi har gott om flugor.
Skriv gärna ut din hem ort i din profil så ser alla det.
Här hjälps vi åt om det krisar sig med foder !!!

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster