Mata för mycket?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Mata för mycket?

Inlägg av Dashivas » 23 okt 2017, 21:41

Rensade hårt i grodburken för några dagar sen och då märkte jag det fanns massvis med flugor där i.

Kan man mara för mycket?
Om man bortser från att det går åt fler flugor

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mata för mycket?

Inlägg av FrankD » 23 okt 2017, 22:40

Dashivas skrev:
23 okt 2017, 21:41
Rensade hårt i grodburken för några dagar sen och då märkte jag det fanns massvis med flugor där i.

Kan man mara för mycket?
Om man bortser från att det går åt fler flugor
Nja, teoretiskt sett kan man nog det, och grodorna blir ju aktivare om de inte hela tiden sitter i fodret men om du bara upptäcker det när du rensar tror jag inte att det verkligen kan vara ett problem. Men jag skulle ändå av den anledningen dra ner lite på matningen. Så länge grodorna inte blir smala får de ju tydligen tillräckligt mycket i sig.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mata för mycket?

Inlägg av LarsÖ » 24 okt 2017, 09:02

Håller med Frank.
Det finns något som kallas 'metabolical passways' dvs ung 'ämnesomsättningssmåvägar'. Vi (och grodorna) kan ju t ex inte bilda de ämnen som kallas 'vitaminer'. Det är därför de ämnena kallas så ('ämnen som det är vitalt att vi får i oss via födan'). Men genom dessa pathways så kan man ändå ibland producera dessa ämnen, om än i otillräckliga mängder. Förutsättningen är att det finns tillräckligt med mat.
Så, om det finns hoppstjärtar, gråsuggor, (och små myror, små spindlar, bladlöss...) så kan det inte bli för många flugor.
(Nu ska vi kanske inte komma in på ämnet vitamin-pulver)
/LarsÖ

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Mata för mycket?

Inlägg av Dashivas » 24 okt 2017, 18:04

LarsÖ skrev:
24 okt 2017, 09:02
Håller med Frank.
Det finns något som kallas 'metabolical passways' dvs ung 'ämnesomsättningssmåvägar'. Vi (och grodorna) kan ju t ex inte bilda de ämnen som kallas 'vitaminer'. Det är därför de ämnena kallas så ('ämnen som det är vitalt att vi får i oss via födan'). Men genom dessa pathways så kan man ändå ibland producera dessa ämnen, om än i otillräckliga mängder. Förutsättningen är att det finns tillräckligt med mat.
Så, om det finns hoppstjärtar, gråsuggor, (och små myror, små spindlar, bladlöss...) så kan det inte bli för många flugor.
(Nu ska vi kanske inte komma in på ämnet vitamin-pulver)
/LarsÖ
Finns gråsuggor där i.
Och bör finnas hoppstjärtar då jag stoppar in i omgångar.

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Mata för mycket?

Inlägg av Dashivas » 24 okt 2017, 18:06

Med andra ord matar jag varannan dag tills jag inte ser massvis med flugor.
Är bara 1 av 3 man ser som är riktigt pigg i maten och kommer fram direkt dom andra 2 lite mindre är skyggare

JakobM
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 apr 2015, 20:26
Började med grodor år: 2015
Ort: Huskvarna
Har gillat: 97 gånger
Blivit gillad: 66 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Mata för mycket?

Inlägg av JakobM » 01 nov 2017, 09:45

Jag har testat att mata både "mycket" och "lite" och just en kombination har i mitt fall verkat vara det bästa. Dvs. att tillgången på mat varierar lite över tid. Matar jag mycket under perioder blir grodorna lite passiva och till synes sega - och tjocka :-) Med lite mindre tillgång rör dom på sig mer och går ut på jakt vilket dom inte behöver när det finns flugor på varje blad. Dessutom - när det börjar bli lite snålt på mat, iallafall flugor, brukar dom hoppa fram till frontglaset när jag kommer in i rummet som för att påminna mig om att det är dags för middagsleverans.

Variation i tillgång till föda och även variation i temperatur/fuktighet/växtlighet gör i mitt fall att dom rör sig mer och spelar betydligt mer. Vill jag få igång spelandet och äggläggning är det perfekt att ändra på några parametrar lite.

Nu menar jag inte total svält eller frosseri av bibliska proportioner utan lite lagom variation i födan. Pröva vad som funkar för dig, det är ju en del av det roliga att lära sig om sitt/sina terrarier och dess invånare och försöka hitta en bra och balanserad miljö.

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Mata för mycket?

Inlägg av Dashivas » 01 nov 2017, 19:08

JakobM skrev:
01 nov 2017, 09:45
Jag har testat att mata både "mycket" och "lite" och just en kombination har i mitt fall verkat vara det bästa. Dvs. att tillgången på mat varierar lite över tid. Matar jag mycket under perioder blir grodorna lite passiva och till synes sega - och tjocka :-) Med lite mindre tillgång rör dom på sig mer och går ut på jakt vilket dom inte behöver när det finns flugor på varje blad. Dessutom - när det börjar bli lite snålt på mat, iallafall flugor, brukar dom hoppa fram till frontglaset när jag kommer in i rummet som för att påminna mig om att det är dags för middagsleverans.

Variation i tillgång till föda och även variation i temperatur/fuktighet/växtlighet gör i mitt fall att dom rör sig mer och spelar betydligt mer. Vill jag få igång spelandet och äggläggning är det perfekt att ändra på några parametrar lite.

Nu menar jag inte total svält eller frosseri av bibliska proportioner utan lite lagom variation i födan. Pröva vad som funkar för dig, det är ju en del av det roliga att lära sig om sitt/sina terrarier och dess invånare och försöka hitta en bra och balanserad miljö.

Börjat hoppa över nån dag då och då och håller med att dom blir mycket aktivare.
Även jag ömhoppar över en dag finns där gott om flugor kvar

Användarvisningsbild
MoaRåh
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 okt 2010, 19:33
Började med grodor år: 2016
Ort: Täby
Har gillat: 11 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mata för mycket?

Inlägg av MoaRåh » 28 feb 2018, 21:07

Jag är orolig över samma sak med mina Leucomelas, först trodde jag bara att honan hade rom men nu har jag konstaterat att hon antagligen bara är fet och de har båda blivit mer stillasittande. Mest sitter de och myser tillsammans i en spricka i en träbit, De är feta och nöjda men rör sig väldigt litet så jag har dragit ned på maten till dem och hoppas att de skall komma ut och klättra runt mer igen.. De har alltid kubanska gråsuggor men jag börjar tro att de inte kan ta de vuxna gråsuggorna för de verkar aldrig gå åt..

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mata för mycket?

Inlägg av FrankD » 01 mar 2018, 09:01

Låt bli att mata helt under någon vecka. Det är helt ofarligt om de inte är smala, och än mindre om det finns gråsuggor och kanske en eller annan hoppstjärt. (Inte ens två veckor skulle vara något problem för dem.) Om de inte kommer fram då för att leta mat måste det vara något annat de inte trivs med, men troligen har de bara blivit tröga eftersom de inte behöver bry sig om att hitta mat.

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster