Chytrid

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Chytrid

Inlägg av PittoresktMangel » 13 jul 2010, 23:51

Hejsan.
Jag skulle vilja veta lite konkreta symptom som uppkommer av Chytrid.
Kan jag se på en groda om den är drabbad av Chytrid?

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Chytrid

Inlägg av osn » 14 jul 2010, 08:42

Inte förrän den är död.
Annars måste det göras tester som jag antar måste analyseras. Jag tror inte det finns ett snabbtest.

Det finns ett projekt som är i startgroparna (kanske redan är igång, har inte pratat med de inblandade på ett tag) i Danmark där man kontrollerar chytid i hobbyn och får hjälp att "bota" det.
Det är naturligtvis frivilligt att deltaga men jag skulle ju gärna se att man hade som policy att testa.
I Holland har man gjort en liknande studie och det var en stor andel som hade positiva testresultat på chytrid men där djuren inte alls var sjuka. Förmodligen för att vi håller dem optimalt.

En liknande svensk studie hade varit uppskattad.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

El Johano
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 aug 2008, 13:54
Började med grodor år: 1991
Ort: Göteborg
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Chytrid

Inlägg av El Johano » 15 jul 2010, 11:20

Det finns ett antal symptom som är kopplade till chytrid, men man kan inte säga om en groda är drabbad bara genom att gå på symtomen, finns andra sjukdomar som ger upphov till liknande symptom. Så vitt jag vet så finns 4 sätt att diagnostisera chytrid, odling, mikroskopi, PCR eller med ELISA. PCR är den i särklass säkraste metoden och det räcker att man använder en tops som man gnider mot grodan för att få ett prov. För övriga metoder krävs en avklippt tå eller ev. ömsad hud. Jag vill minnas att det finns lab man kan skicka prover för att få dem analyserade, minns inte vilket lab eller vad det kostade. Annars kan säkert SVA hjälpa till.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster