Maskar

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Maskar

Inlägg av Carlsson » 08 feb 2009, 22:11

Jag har upptäckt maskar av olika storlekar och färg i terrariet. Några var 20-25 mm långa, cirka 1 mm i diameter och brun-svarta medan de flesta är bara 3-5 mm långa och mer vita. De verkar förekomma mest vid mangroven men också en hel del i spaghnumen.

Kan de vara farliga för grodorna och i så fall vad ska jag göra för att bli av med dem?
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Maskar

Inlägg av Filip jakobsson » 09 feb 2009, 07:52

Jag har liknande maskar som oxå oftast är på mangroven. :( mina är grisrosa....
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Maskar

Inlägg av tummen » 10 feb 2009, 07:30

Carlsson skrev:Jag har upptäckt maskar av olika storlekar och färg i terrariet. Några var 20-25 mm långa, cirka 1 mm i diameter och brun-svarta medan de flesta är bara 3-5 mm långa och mer vita. De verkar förekomma mest vid mangroven men också en hel del i spaghnumen.

Kan de vara farliga för grodorna och i så fall vad ska jag göra för att bli av med dem?
Det borde vara någon typ av nematoder, och jag har hört att det inte skall vara någon fara för grodorna.... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Maskar

Inlägg av LarsÖ » 23 mar 2009, 09:34

Carlsson skrev:Jag har upptäckt maskar av olika storlekar och färg i terrariet. Några var 20-25 mm långa, cirka 1 mm i diameter och brun-svarta medan de flesta är bara 3-5 mm långa och mer vita. De verkar förekomma mest vid mangroven men också en hel del i spaghnumen.

Kan de vara farliga för grodorna och i så fall vad ska jag göra för att bli av med dem?
Om dom rör sig med en svepande rörelse med framdelen så är det säkerligen nemertiner (inte nematoder). Man brukar se dom på glasen när dessa är fuktiga.

Dom är rätt besvärliga att bli av med (omöjliga, i praktiken) och dom gör skada genom att dom äter upp alla möjliga smådjur, flugor och hoppstjärtar. Jag har inte sett några rapporter om att dom skulle ge sig på grodyngel som ligger på ett blad t ex; för vuxna grodor är dom ofarliga.

Dom tål inte torka, och dom trivs bäst när terrariet är skapligt varmt.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Maskar

Inlägg av tummen » 23 mar 2009, 13:33

LarsÖ skrev:
Carlsson skrev:Jag har upptäckt maskar av olika storlekar och färg i terrariet. Några var 20-25 mm långa, cirka 1 mm i diameter och brun-svarta medan de flesta är bara 3-5 mm långa och mer vita. De verkar förekomma mest vid mangroven men också en hel del i spaghnumen.

Kan de vara farliga för grodorna och i så fall vad ska jag göra för att bli av med dem?
Om dom rör sig med en svepande rörelse med framdelen så är det säkerligen nemertiner (inte nematoder). Man brukar se dom på glasen när dessa är fuktiga.

Dom är rätt besvärliga att bli av med (omöjliga, i praktiken) och dom gör skada genom att dom äter upp alla möjliga smådjur, flugor och hoppstjärtar. Jag har inte sett några rapporter om att dom skulle ge sig på grodyngel som ligger på ett blad t ex; för vuxna grodor är dom ofarliga.

Dom tål inte torka, och dom trivs bäst när terrariet är skapligt varmt.

/Lars
Nemertiner alltså, man lär sig nå´t nytt varje dag! :D
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Maskar

Inlägg av Carlsson » 29 mar 2009, 20:20

LarsÖ skrev:Om dom rör sig med en svepande rörelse med framdelen så är det säkerligen nemertiner (inte nematoder). Man brukar se dom på glasen när dessa är fuktiga.

Dom är rätt besvärliga att bli av med (omöjliga, i praktiken) och dom gör skada genom att dom äter upp alla möjliga smådjur, flugor och hoppstjärtar. Jag har inte sett några rapporter om att dom skulle ge sig på grodyngel som ligger på ett blad t ex; för vuxna grodor är dom ofarliga.

Dom tål inte torka, och dom trivs bäst när terrariet är skapligt varmt.

/Lars
Jag försöker plocka bort maskarna när jag ser dom men de är ganska besvärliga att få tag på. När jag plockar med pincett går de ofta av! Kommer dessa bitar att leva vidare och bli till två maskar eller dör de?
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Maskar

Inlägg av LarsÖ » 29 mar 2009, 22:00

Carlsson skrev: Jag försöker plocka bort maskarna när jag ser dom men de är ganska besvärliga att få tag på. När jag plockar med pincett går de ofta av! Kommer dessa bitar att leva vidare och bli till två maskar eller dör de?
Vi vet inte så mycket om nemertiner. Det är egentlige havslevande djur och dom kan där bli mycket stora. Dom här som lever i fuktiga miljöer på land torde vara tropiska (dvs dom har kommit hit med växter). Hur dom förökar sig är inte helt klart heller, ev föder dom levande ungar. I vart fall så äter dom upp varandra när dom träffar på ett dött exemplar, så det bästa är om du plockar ut dom. Jag har ju den enkla lösningen att, när dom kryper på frontglaset, så tar jag av detta och vänder det. När dom hamnar på utsidan torkar dom snart ihjäl.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Maskar

Inlägg av Carlsson » 29 mar 2009, 22:35

LarsÖ skrev:Jag har ju den enkla lösningen att, när dom kryper på frontglaset, så tar jag av detta och vänder det. När dom hamnar på utsidan torkar dom snart ihjäl.
Det kanske inte är nemertiner som jag har för jag har aldrig sett dom på glaset. De kryper runt i substratet (Sphagnum) men framförallt på den genomblöta mangrove-rot som finns mitt i terrariet. Somliga är numera 30 mm långa.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 okt 2008, 18:40
Började med grodor år: 2008
Ort: Landskrona
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Maskar

Inlägg av andré » 29 mar 2009, 23:15

Läst någon artikel i ett nummer av pilgiftaren, tror jag, om att man kan täta terrariet och lägga in torr-is eller kolsyre-is(?) som då tränger bort allt syre och fyller burken med någon gas, koldioxid?, vilket ska ta död på maskarna men tyvärr även allt annat levande. Men växterna klarar sig så man behöver bara ta ut grodorna.
Vet inte exakt hur det funkar och om det funkar med de maskar du har men det kanske är värt att kolla upp.

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Maskar

Inlägg av LarsÖ » 30 mar 2009, 00:07

Carlsson skrev:
LarsÖ skrev:Jag har ju den enkla lösningen att, när dom kryper på frontglaset, så tar jag av detta och vänder det. När dom hamnar på utsidan torkar dom snart ihjäl.
Det kanske inte är nemertiner som jag har för jag har aldrig sett dom på glaset. De kryper runt i substratet (Sphagnum) men framförallt på den genomblöta mangrove-rot som finns mitt i terrariet. Somliga är numera 30 mm långa.
Har du tillgång till ett skapligt förstoringsglas? En 50mm kameralins t ex.
Plocka ut en av maskarna och lägg den på en fuktig glasbit. Om den är smalast i framänden och kryper som jag beskrev så är det sannolikt en nemertin. Den har en liten snabel längst fram med hullingar.
Vanliga maskar kryper genom att sträcka ut sig och dra ihop sig. Dom är också segmenterade, vilket nemertinen inte är.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster