Nemertiner

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av MattiasS » 25 maj 2013, 23:27

Är inte samma sorts maskar. Har haft/fått såna maskar i för fuktiga hoppstjärtskulturer. Dom verkar bara äta upp maten för hoppstjärtarna inte ge sig på dom.

MartinF
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Kontakt:

Inlägg av MartinF » 23 jul 2013, 22:10

Köpte 4 st http://bens-jungle.com/Lebermoos-spec-Bali_2

Fick hem dem idag en 1 helt död och en halv död o 2 st fina kom fram att växter dör i den här värmen som varit kan jag inte säga nått om det e ju risken men det jag blev mest fundersam över är
de hundra tal små vita maskarna som står o svajar fram och tillbaka som blodiglar i djungeln är detta de fruktade nemertinerna? fullkommligt kryllar av dessa vidriga små saker i alla lådorna

sen har jag plockat 18 st tusenfotingar de är ju inget skadedjur i sig men kan de ha med sig nått skit ändå ?

Detta var min första beställning från bens är det vanligt med en massa bonus djur i beställningar från han

kan man tvätta dem på något sätt utan att mossan dör eller ere bara o hiva skiten?
Melanophryniscus klappenbachi 10.20.30 .

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS » 24 jul 2013, 00:48

Har dom som en lite svartare huvud och sveper åt sidorna så kan det garanterat vara nemertiner. Fick det i första burken som jag inredde med växter från ben´s. Prova ett klorbad det tar då bort parasiter. Nu vet jag inte hur bra mossan klara sig, men tar heller en död mossa än dessa kräk i burken alla dagar i veckan.

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005
Grodor Arter/varianter: 0

Inlägg av porcelain » 26 jul 2013, 17:23

Finns ju andra maskar som är ljusa med svart huvud. Ex sorgmygg. Men dom är lite mer genomskinliga än nemertiner om jag minns rätt. :roll: jag tycker att dom rör sig lite svepande med men nemertinerna rör sig mer på något sätt...

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LasseG
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1980
Grodor Arter/varianter: 1

Inlägg av LasseG » 29 okt 2013, 18:40

Har nu fått in dessa Beelsebubs skapelser i ett terrarium, och operation dekontaminering har inletts.
Jag undrar om någon har lite mer erfarenhet att dela med sig av ang. att rädda växter?
Jag har sett tips här om att doppa i 20x utspädd Klorin. Vilka växter tål detta, och hur länge? Jag har en del fina (och dyra...) orchideer och bromelior som jag inte vill förlora. Jag har tagit väck allt "planteringsmaterial", så växterna är helt rena. Jag har spolat dem under kranen och låter dem nu ligga och torka på hushållspapper. Jag räknar med att bromeliorna och orchideerna ska tåla att torka helt ett par dagar. Törs man tro att detta räcker, eller kan det finnas ägg som klarar uttorkning?
Mvh/Lasse

Användarvisningsbild
StyrbjörnK
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0

Inlägg av StyrbjörnK » 29 okt 2013, 20:04

Jag hade också nemertiner i mina burkar, men efter klorinbad och utbytt substrat mm försvann de. Jag doppade alla växter, bromelior, phyllodendron, orkidéer, klängväxter och annat. Jag använde samma förhållande mellan klorin och vatten som du skriver och inga utav växterna dog. Bromeliorna lät jag ligga i ca 2 minuter, orkidéerna lät jag bara ligga i i ca 30 sek. Många skriver att växterna ska ligga i 15 min. Mitt sätt dög för mig men jag kanske inte hade lika många nemertiner. ;) Om du är orolig för dina orkidéer skulle jag nöja mig med det du redan gjort.

OBS: glöm inte att skölja av växterna noga efter badet.

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS » 29 okt 2013, 20:14

1 del klorin 19delar vatten. Fungerar på det mesta ägg/maskar. Användsunt förnuft ett tjockt bromelia blad tål ju mer än en begonia osv. Men brukar köra med ca 1-2 minuter i klorbadet sen en spann med rent vatten eller under kranen du känner om du fuskar då luktar det klor.
Har gjort så på alla växter och peppar peppar har inte sett till dom i någon av mina burkar. Mitt första terrarium med dessa kräk i har ett par dagar på sig att leva sen ska grodorna flytta och burken saneras från grunden.

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 48 gånger
Grodor Arter/varianter: 7

Re: Sv: Nemertiner

Inlägg av MarcusL » 29 okt 2013, 21:03

Låt växterna ligga och dra i rent vatten innan klorinbadet annars kan dom dricka klorinet.

Användarvisningsbild
LasseG
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1980
Grodor Arter/varianter: 1

Inlägg av LasseG » 29 okt 2013, 21:40

Tack för tipsen!
Blir inte limmad xaximbakgrund efter detta... Lösa klossar får det bli.
Undrar om kräken kan komma med xaximplattorna? Känns lite trist att behöva koka xaximen innan användning. Då missar man ju allt skoj i form av växtlighet som kan komma spontant ur plattorna...
Mvh/Lasse

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gillat: 72 gånger
Blivit gillad: 257 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Kontakt:

Inlägg av FrankD » 30 okt 2013, 17:28

LasseG skrev:Undrar om kräken kan komma med xaximplattorna? Känns lite trist att behöva koka xaximen innan användning. Då missar man ju allt skoj i form av växtlighet som kan komma spontant ur plattorna...
I tyska forum kallas de ibland för "xaximmask", vilket antyder att de kommer med plattorna. Det känns dock väldigt osannolikt eftersom plattorna brukar vara mycket torra när man får dem. Nemertiner tål inte torka. Visst kan man undra om deras ägg (om de nu lägger ägg) kanske överlever ändå men jag har många gånger låtit bromelior torka ordentligt för att bli av med nemertiner på dem och det har hittills alltid funkat. Hade äggen klarat sig så skulle jag knappast ha lyckats på det viset.

Visa mina grodarter/varianter till försäljning

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"