Nemertiner

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
stamel
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av stamel » 11 mar 2015, 08:59

Fixar det när jag ser nån!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner

Inlägg av FrankD » 11 mar 2015, 10:39

Ja, en bild vore bra, men beskrivningen tyder starkt på nemertiner.

Enda åtgärden jag känner till är att riva ut allt som håller fukt (växter, bottenmaterial) och låta resten torka ut ordentligt under några veckor. Alternativt riva ut inredningen helt och hållet och rengöra burken ordentligt innan man börjar inreda den igen. När jag får nya växter är jag väldigt noga med att aldrig ge nemertinerna en chans att ta sig in. Normalt tar jag bara skott istället för att använda mig av hela växten (och då ska skotten inte tas från ett fuktigt ställe). Bromelior låter jag torka ut några veckor så att det verkligen inte finns fukt kvar i bladvecken. De brukar klara det utan problem. Om det verkligen inte går att undvika att sätta in hela växten utan uttorkning tar jag bort all jord och tvättar växten noggrann innan, och helst efter att den har stått några veckor så att delarna ovanför jorden har varit torra under en period. Som jag skrev tidigare, jag har blivit rätt paranoid när det gäller nemertiner just pga att det är så tråkigt att måsta riva ut allt (eller behöva leva med dem). Jag har dem i mitt stora terrarium sedan många år tillbaka (det är så jag har fått lära mig att vara försiktig) men alla andra är nemertinfria.

stamel
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av stamel » 11 mar 2015, 20:47

Vad ledsen jag blir :( , är mer och mer övertygad om att det är nemertiner. Blev vittne till när en mask sköt ut sin proboscis och tog en fluga som knallade förbi.

Ser ut som det blir att riva ut skiten.

Ska jag:
Slänga allt bottensubstrat eller torka det i ett par veckor på tidningspapper. Substratet är bra, boklöv och ekbark i blandad storlek.
Torka korkbark (helrör) eller slänga?
Klorinbad för växter som ej tål en längre torka eller slänga?

Efterlyser därmed alltså två mindre terrarium som får bli nåt slags provisoriskt hem för grodorna (bastimentos, black jeans) under tiden.
Bilagor
bild-3.jpg

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner

Inlägg av FrankD » 11 mar 2015, 21:17

stamel skrev:Vad ledsen jag blir :( , är mer och mer övertygad om att det är nemertiner. Blev vittne till när en mask sköt ut sin proboscis och tog en fluga som knallade förbi.
Japp, bilden är entydig. :(
stamel skrev:Ska jag:
Slänga allt bottensubstrat eller torka det i ett par veckor på tidningspapper. Substratet är bra, boklöv och ekbark i blandad storlek.
Torka korkbark (helrör) eller slänga?
Troligen räcker det med att torka det om du ser till att det verkligen inte finns kvar några fuktiga delar. Att dessutom köra 1-2 timmar i ugnen (beroende på mängd) vid 100 grader eller så gör det ännu säkrare. En liten risk finns dock troligen alltid kvar om du inte slänger. Men som sagt, jag är paranoid.
stamel skrev:Klorinbad för växter som ej tål en längre torka eller slänga?
Har aldrig provat klorin men det lär ju funka. Beror lite grand på hur värdefulla växterna är (och om det går att ta skott istället).

Du kan ju också behandla växterna och sedan ha dem i "övervintringsburkarna" för att se om nemertinerna dyker upp igen. Gör de inte det kan du så småningom flytta växterna till de riktiga burkarna igen.

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av Simon » 12 mar 2015, 08:51

Dessa djur är verkligen trista att få in!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av MattiasS » 15 mar 2015, 23:37

Fördelen med ett klorinbad är att även äggen dödas. Annars så finns ju risken att efter en stund har du dessa maskäckel igen när äggen kläcks. Hade nog kastat bottensubstratet och lagt allt du vill ha kvar i klorinbad sen sköljer du det i vatten så den där slemmiga känslan försvinner från växterna och rötter och sen så känns det ju på lukten om du tvättat den tillräckligt. Sen kan du ju torka korkdelar under någon vecka eller köra i ugnen som Frank nämnde. Har provat på lite olika växter som Peperomia, begonia, bromelior och orkideer bla och inte förlorat någon växt än pga av kloret. Eftersom jag inte vill ha dessa saker nå mer så åker allt som skall vara i terrariet ner i klorinbad först är bara grodorna som slipper... :)

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner

Inlägg av FrankD » 16 mar 2015, 00:12

MattiasS skrev:Eftersom jag inte vill ha dessa saker nå mer så åker allt som skall vara i terrariet ner i klorinbad först är bara grodorna som slipper... :)
Vänjer sig grodorna vid klorinbadade bananflugor? :?

stamel
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av stamel » 16 mar 2015, 10:36

Slängde bottensubstrat och de flesta växterna faktiskt. Tråkigt men sant.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 913
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner

Inlägg av Jolo » 25 apr 2018, 01:50

Är detta en nemertin som jag fått med mig från groddagen?
https://youtu.be/RAkwO4pp3kk
/ Johan

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner

Inlägg av FrankD » 25 apr 2018, 07:31

Nej, skulle jag nog säga. Inte helt olika en nemertin men de har spetsigt huvud. Den där ser ut som om den skulle kunna vara en sorts igel med sitt platta huvud, men jag är ingen maskexpert. ;) Jag skulle iaf försöka undvika få in sådant i terrarierna. Kan också vara en idé att meddela den du har "köpt" den från, så att hen vet vad som finns i terrariet.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster