Nemertiner

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 mar 2013, 19:51
Började med grodor år: 2013
Ort: Östhammar (Uppsala)
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av AndreasV » 30 okt 2013, 18:45

Är det rätt som jag läst att folk planterar in dom om man håller på med växter för att bli av med sorgmygg?

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Sv: Nemertiner

Inlägg av MattiasS » 30 okt 2013, 18:50

Ja det låter ju väldigt konstigt om dom skulle följa med plattorna för i mina två start burkar så hade jag epiweb så där kom de ju garanterat inte ifrån. Så tror nog dom trivs väldigt bra i växthusen där våra växter odlas.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner

Inlägg av FrankD » 30 okt 2013, 19:44

Ingen aning om det där med sorgmyggor stämmer men jag tror faktiskt att de sprids allra mest av oss själva. Någon har ohyran i sina burkar och ger bort växter eller skott – vips har det hänt. Det räcker med att man har fått med en liten växt i en transportburk och tycker att det vore synd att slänga den. Jag tycker det är viktigt att vi informerar varandra om att det kan finnas risk för nemertiner när vi ger bort växter, om de kommer från ett "nemertinterrarium". Om man vet om det är det inte så farligt, men om man inte tänker på det kan det snabbt gå åt skogen.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av BengtO » 31 okt 2013, 09:56

Vore också väldigt bra att man skickar en varning här om man vet varifrån man köpt infekterade växter.

Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 maj 2008, 20:00
Började med grodor år: 1980
Ort: Norrtälje
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av lasseg » 31 okt 2013, 18:28

Växterna i mitt infekterade terrarium kommer uteslutande från 3 källor: Bengt O ;) , via Södermalms akvarieaffär, Herpers Choise, och Araflora (via Wouter på groddagen).
Då terrariet bara varit igång 7 veckor så är det svårt att avgöra vilka växter som är källan. Jag är säker på att Bengt har koll på sina terrarier.
Bromeliorna är kanske det troligaste ursprunget, då dom alltid har lite vatten i bladvecken (jag hade inte vett att torka dem innan inplantering), och dom kommer från Herpers.
Å andra sidan skedde mina första observationer av maskarna efter groddagen, vilket kan indikera att dom kom från Araflora.
Jag tror inte vi bara kan anklaga den som säljer växterna. Det är säkert så som någon sa, att dessa kritter frodas i växthus där våra växter odlas, och vi måste acceptera att vi måste rengöra/torka/behandla/karantänhålla alla nya tillskott till terrariet innan inplantering.

Så var man en erfarenhet rikare.
Mvh/Lasse

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner

Inlägg av FrankD » 31 okt 2013, 18:52

Jag tror också att det viktigaste är att man (a) är försiktig med nya växter och (b) varnar andra om man vet att man har dem själv. Man kan nästan aldrig riktigt veta varifrån man har fått dem, särskilt eftersom det brukar ta ett antal veckor eller t.o.m. månader innan de verkligen blir så många att man upptäcker dem.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av BengtO » 31 okt 2013, 18:59

Samtidigt är det bra för andra att få veta om man fått (eller tror ) dessa ifrån nån speciell källa. Har inte haft dem på flera år och vill för allt i världen inte få tillbaka dom. Har nyinskaffade växter från Araflora. Karantän och stenkol fr.o.m. nu.

Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 maj 2008, 20:00
Började med grodor år: 1980
Ort: Norrtälje
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av lasseg » 31 okt 2013, 20:07

Ursprunget till min Nemertininvasion är Araflora.

Jag fick ett infall att kontrollera en växt jag köpte på groddagen och där jag lämnat en stor del av plantan i sin kruka på fönsterbrädan. Det var en ormbunke som satt i ett väldigt blött substrat i en plastkruka, och jag noterade att substratet aldrig torkade, trots att jag knappt vattnat den sedan groddagen. Jag pillade sönder substratet, och där var dom. Och det var inte dom enda kritter som fanns där.

Kanske läge för en varning till dom som köpte växter på groddagen?
Mvh/Lasse

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner

Inlägg av FrankD » 31 okt 2013, 20:15

LasseG skrev:Kanske läge för en varning till dom som köpte växter på groddagen?
Den har de ju fått nu, men det är garanterat för sent för de som har planterat infekterade växter i terrarierna.

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av MattiasS » 31 okt 2013, 20:35

Har fått dessa sattyg från Ent och ben´s det vet jag med 100%, För jag inredde dom två terrarierna med en omgång ben´s sen beställade jag lite andra saker från Ent så blev det växter till nya burken därifrån. Som sagt sen dess åker alla växter ner i en omgång klor innan dom kommer in i mina burkar. Det är ungefär som att få alger eller cyanobakterier i ett akvarium. :evil:

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster