Nemertiner

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
UrbanV
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner

Inlägg av UrbanV » 05 mar 2013, 08:39

Är det någon här som känner till mer om deras fortplantningscykel, jag har letat på nätet men inte hittat ngt.

Har inga grodor just nu!

MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Kontakt:

Inlägg av MickeK » 05 mar 2013, 13:40

I nån gammal Pilgiftare står det om när ing. Falk kör med nån "kolsyreis" eller vad det nu hette. Och det körde han två gånger med två veckor mellan gångerna.
Har för mig att deras ägg är klara efter typ 10 dagar. Sen är ju frågan hur fort dom blir könsmogna. Om det är under två veckor så kan det bli jobbigt. Kommer inte ihåg exakt vad som stod i artikeln, men det finns säkert nån som blir sugen att kolla efter nu ;)

Användarvisningsbild
Jolo
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gillat: 121 gånger
Blivit gillad: 74 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Kontakt:

Inlägg av Jolo » 05 mar 2013, 18:58

Om det är någon som har lust att prova så säljer Uppsala Brandservice kolsyreis. (om man bor här i närheten) Annars är kolsyreis ett suveränt partytrick att lägga i saften på barnkalas.

/Johan

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005
Har gillat: 1 gång

Inlägg av porcelain » 18 mar 2013, 19:20

Hittade precis vad jag är ganska säker på är nemertiner i en burk. Har jag dessa i alla terrarier nu eller är min totala panik obefogad? :o

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 8

Inlägg av RogerL » 18 mar 2013, 19:37

Ingen fara. Om det är nemertiner behöver mycket fukt. Alltså kan de inte vandra mellan burkarna. Men tänk på att inte flytta växter eller annat mellan burkarna. R

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av porcelain » 18 mar 2013, 19:52

Som tur är så har jag bara tagit ut växter och inte tillsatt eller flyttat mellan terrarier på ett par månader. Hittade även samma mask i en burk med gråsuggor nu. Minns att jag tog substrat från den burken till den lilla burk som jag hittade dom i först.

Vart kommer dom från ursprungligen? Det enda andra jag har tillsatt i båda dessa burkar (samt två andra) är torra löv som jag plockade ute i höstas. Då dessa legat torrt i flera månader har jag svårt att tro att dom kommer därifrån. Eller?

Har slängt allt innehåll i båda burkarna nu (utom den enda grodan som bodde där ;) ) och håller på och kokar själva burken (liten plastburk).

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14

Inlägg av MattiasS » 18 mar 2013, 19:57

Dom kan ha varit där sen du köpte växterna sist. Tog bra många månader innan jag upptäckte mina. det var av en slump jag såg att nått smalt vitt var på frontrutan. Då det verkar som dom helst kommer fram när det blir mörk.

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av porcelain » 18 mar 2013, 20:03

Jag hoppas att jag inte hittar fler :x

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 22 gånger
Grodor Arter/varianter: 3

Inlägg av LarsÖ » 18 mar 2013, 23:34

porcelain skrev:Jag hoppas att jag inte hittar fler :x
Det kommer du säkert att göra. Det är som med flintskalle - har man fått det så blir man inte av med det.
Det är inte lätt att hitta något "vetenskapligt" om dessa djur. Nemertiner är egentligen en sorts marina maskar (en egen grupp) och väldigt få biologer har tagit sig an de som lever på land. Jag tog några till evertebratavd på naturhistoriska riksmuseet, och att det var nemertiner såg dom lätt (hullingförsedd proboskis (=snabel) i framänden.) Men art kunde dom inte säga.
Livscykeln är starkt beroende av fukt, temperatur och födotillgång. Jag vet faktiskt inte om dom lägger ägg eller föder ungar. Var vi fick dom från i början är också en gåta. Det troliga är väl med några tropiska växter, men ingen vet.
/LarsÖ

Användarvisningsbild
TobiasP
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2013
Har gillat: 533 gånger
Blivit gillad: 287 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Inlägg av TobiasP » 25 maj 2013, 16:37

Jag har några intressanta observationer ifrån mitt självförsörjande vivarium med ca 120 l substrat. Där inne föds kontinuerligt hoppstjärtar vilket håller grodorna vid liv utan att jag behöver anstränga mig allt för mycket.

På sistone (efter att jag ökar fuktigheten något) har dock små maskar uppträtt vid torrjästen som jag matar hoppstjärtarna med varannan vecka (så okej, helt självförsörjande blir det ju faktiskt inte).

Maskarna ser ut såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=oIU0OAwqppo

En tydlig mask syns till höger, men de tjocka klumparna i mitten är också de stora kluster av maskar, packade bredvid varandra.

Maskarna verkar dock vara dragna främst till torrjästen i sig. Torrjästen attraherar även mina Trichorhina tomentosa. Både maskarna och gråsuggorna är sedan helt gula av torrjäst. Maskarna verkar således inte utgöra något hot för varken hoppstjärtar eller grodor. Har studerat dessa ganska länge och hoppstjärtarna spatserar runt och på maskarna som om ingenting hänt.

Tankar?

Visa mina växter till försäljning

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"