Toxin i Rhododendronblad

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 maj 2008, 20:00
Började med grodor år: 1980
Ort: Norrtälje
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Toxin i Rhododendronblad

Inlägg av lasseg » 09 dec 2013, 16:09

Jag har under loppet av ett par månader förlorat 3 st R. benedicta i vad som ser ut som någon slags förlamning. Grodorna har legat helt still på löven på bottnen. Ibland har dom reagerat lite när jag petat på dem, men till slut har dom alltid dött.
Om det varit en groda så hade jag tillskrivit det stress eller liknande, men med 3 st inom så kort tid så måste man fundera över orsaken.

En skillnad jämfört med tidigare terrarier är att jag har haft ett lövförnalager över större delen av bottnen, bestående nästan uteslutande av vissna Rhododendronblad Tyckte såg väldigt trevligt ut, och dessutom tyckte grodorna om att gömma sig i dom hoprullade löven. Tidigare har jag alltid använt torra boklöv.

Vid närmare undersökning på webben visar det sig att Rhododendron kan innehålla diverse substanser som kanske inte är så bra för grodor, t.ex. Grayanotoxin. Detta gift kan orsaka hjärtfel och förlamning... Kuriosa från Wikipedia: "The toxin from "hydrated rhododendron" is used in the 2009 film Sherlock Holmes to induce an "apparently mortal paralysis" in the movie's chief antagonist, Lord Blackwood"...
Dessutom innehåller Rhododendron detergenter såsom Saponin, vilket säkert inte är nyttigt för grodor med tunt skinn.

Alla mina grodor hittades döda/döende på löven.

Med detta vill jag dels varna för denna möjliga fara, och dels höra efter om någon annan har haft någon liknande erfarenhet?
Mvh/Lasse

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Toxin i Rhododendronblad

Inlägg av FrankD » 09 dec 2013, 16:50

Vad hemskt. Jag har aldrig använd rhododendronblad men har faktiskt funderat på det. Jag har inte heller hört något om det, men tack för varningen! Tills vi vet om det kan vara orsaken borde alla avstå från att använda sig av rhododendronblad.

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Toxin i Rhododendronblad

Inlägg av HåkanP » 09 dec 2013, 23:20

Tror giftet bara finns i färska eller nyfallna gröna blad, använder själv torkade bruna blad och inte sett något liknande och hoppas slippa det.
Inget minne om det var här jag tidigare skrev om att man t.ex. inte har rhodendendron i fårhagar, då får tycker rhodendendron är gott och växten giftig... Taskig kombination.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 maj 2008, 20:00
Började med grodor år: 1980
Ort: Norrtälje
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Toxin i Rhododendronblad

Inlägg av lasseg » 10 dec 2013, 19:37

Jag använde själv bruna blad som fallit av buskarna. Jag kokade dem dessutom innan jag placerade dom i terrariet.
Det kan förstås vara något annat som orsakat min groddöd, men jag har haft många olika grodor genom åren och aldrig varit med om något liknande. Löven var den mest uppenbara skillnaden mot tidigare terrarier.
Mvh/Lasse

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Toxin i Rhododendronblad

Inlägg av MarcusL » 10 dec 2013, 23:12

Jag har använt rhododendron men dessa har jag kört 2-3tim i ugn först. Har inte haft några problem med grodorna men det är dumt att chansa.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster