D. auratus magrar ur och dör

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 08 aug 2011, 08:53
Började med grodor år: 2009
Ort: Ludvika
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

D. auratus magrar ur och dör

Inlägg av Jonny » 19 nov 2014, 12:28

Hej!

Har haft mina D. auratus i ca 6 år nu och för ett tag sedan började jag få problem. En efter en magrar de ur och dör. Just nu har jag en tredje groda som är på väg att gå samma öde till mötes. Den första grodan satte jag i ett eget terrarium, men det hjälpte föga. Samma sak med den andra. Efter lite funderande tänkte jag att det kanske kunde bero på att de gick tillsammans med en grupp E. anthonyi och därför lät jag de gå ensamma i en burk. Dessutom började nog problemen efter att jag fick hem mina anthonyi. E. anthonyi är ju dessutom glupska små grodor, så jag tänkte att de något mindre glupska auratusarna kanske inte hann få i sig all mat de behövde. Men nu står jag alltså här igen med samma fenomen ett par månader efter att jag separerat dom.

Det konstiga är att de äter ända fram tills det att de dör. Dom är runda och fina i kroppen men benen tynar bort och den sista tiden de lever ser de klena ut och rör sig knappt. De 3 grodorna jag har förlorat har inte insjuknat samtidigt, utan så fort en groda dött så får nästa groda i gruppen samma problem.

E. anthonhyi-grodorna mår fint och förökar sig som de gjort från dagen då jag fick hem dom.

Vad ska jag göra? Jag har sen jag fick hem mina anthonyi haft två terrarier igång med båda arterna i samtidigt så jag känner att det antagligen inte har något med mina terrarier att göra.

Mvh Jonny

FredrikSa
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 sep 2012, 18:59
Började med grodor år: 2012
Ort: Solna
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: D. auratus magrar ur och dör

Inlägg av FredrikSa » 19 nov 2014, 15:14

Vad matar du grodorna med och vilket vitamintillskott pudrar du maten?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Tidigare Fredrik85

Har inga grodor just nu!

Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 08 aug 2011, 08:53
Började med grodor år: 2009
Ort: Ludvika
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: D. auratus magrar ur och dör

Inlägg av Jonny » 19 nov 2014, 20:18

Tack för svar!

Jag ger dom dagligen bananflugor (lilla varianten) men även hoppstjärtar och vita tropiska gråsuggor minst en gång i veckan. Pudrar flugorna med Miner-all.

Temperaturen i terrarierna ligger mellan 22-26 grader beroende på var i terrarierna de håller till. 18-20 grader nattetid. Fuktigheten ligger mellan 60-90% ungefär, även det lite beroende på var i terrarierna de befinner sig. I ett av terrarierna har jag en lite större vattendel och ett litet vattenfall som körs dagtid. Byter vatten sällan, vilket kanske är fel. Regnsystem kör jag i båda terrarierna. Terrarierna har måtten 60*45*60 och 80*45*75 Bredd*djup*höjd.

I det mindre terrariet hade jag 3 auratus och 3 anthonyi, där går de auratus jag har kvar nu. I det större terrariet har jag haft ca 7 anthonyi och 3 auratus samt 2 P. Klemmeri. 1 av grodorna som dog gick i det större terrariet, den senaste som dog gick i det mindre och den som nu insjuknat går i det mindre terrariet..

Mvh Jonny

FredrikSa
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 sep 2012, 18:59
Började med grodor år: 2012
Ort: Solna
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: D. auratus magrar ur och dör

Inlägg av FredrikSa » 19 nov 2014, 22:22

Spontant låter det som någon mag/tarmparasit men då borde det synts på deras magar också, inte bara benen. Någon med mer erfarenhet kanske kan komma med lite input?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Tidigare Fredrik85

Har inga grodor just nu!

Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 08 aug 2011, 08:53
Började med grodor år: 2009
Ort: Ludvika
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: D. auratus magrar ur och dör

Inlägg av Jonny » 19 nov 2014, 23:12

Ja nåt sådant låter inte alls otroligt.. Men varför drabbar det bara en groda i taget? Eller är det av en slump? Och har det något egentligt samband med införskaffandet av de nya grodorna (E. anthonyi)? Kan en sådan parasit möjligtvis ligga latent hos dom och smitta övriga grodor? Mig veterligen har det ju bara drabbat auratusarna.

Oavsett vad det nu kan vara, med vad vi vet nu, finns det något jag kan/bör göra? Ska jag sära på alla mina auratus och sätta dom i karantän? Vill inte tappa fler nu..

Mvh Jonny

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: D. auratus magrar ur och dör

Inlägg av MarcusL » 20 nov 2014, 00:05

Jag droppar Levacol på alla nya grodor. Har haft 2-3 grodor som smalnat av utan uppenbar anledning som har varit tillbaka i fin form redan några veckor efter behandling.

http://www.dartfrog.co.uk/equipment/fertiliser.html

Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 08 aug 2011, 08:53
Började med grodor år: 2009
Ort: Ludvika
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: D. auratus magrar ur och dör

Inlägg av Jonny » 20 nov 2014, 06:54

Tack! Ska testas!

Mvh Jonny

FredrikSa
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 sep 2012, 18:59
Började med grodor år: 2012
Ort: Solna
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: D. auratus magrar ur och dör

Inlägg av FredrikSa » 20 nov 2014, 07:19

Finns på närmare håll också http://www.aquawarehouse.se/shop/index. ... 1241233d7d

Med vänlig hälsning Fredrik
Tidigare Fredrik85

Har inga grodor just nu!

Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 08 aug 2011, 08:53
Började med grodor år: 2009
Ort: Ludvika
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: D. auratus magrar ur och dör

Inlägg av Jonny » 20 nov 2014, 19:54

Tack så mycket för hjälpen killar, beställde från Dartfrog imorse så fort jag såg inlägget, fick nyss mail om att de skickade det idag. Nu hoppas jag att det kommer innan den sjuka blir för sjuk. Den åt idag, men ser klen ut :(

Mvh Jonny

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Sv: D. auratus magrar ur och dör

Inlägg av MarcusL » 20 nov 2014, 22:25

Jonny skrev:Tack så mycket för hjälpen killar, beställde från Dartfrog imorse så fort jag såg inlägget, fick nyss mail om att de skickade det idag. Nu hoppas jag att det kommer innan den sjuka blir för sjuk. Den åt idag, men ser klen ut :(

Mvh Jonny
Droppa alla grodor för säkerhets skull. Lycka till och uppdatera när det händer något.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster