Spindlar, spindlar och spindlar....

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Spindlar, spindlar och spindlar....

Inlägg av AndreasI » 27 maj 2016, 23:08

Senaste Hamm-mässan fick jag en escudo hona til min esamma hane. Hon var ganska liten men i början av veckan tyckte jag mig se beteende som gjorde att jag började hoppas på ägg. Nu hade jag inte sett till henne på två dagar så jag tittade lite nogrannare och upptäckte detta hängande i terrariet...
escdudo död.JPG
escudo
escudo död 2.JPG
För något år sedan såg jag att par spindlar i mitt terrarie-rum...men då jag gillar spindlar så lät jag dom vara...det skulle jag inte ha gjort. Nu är rummet fullt av dom och dom finns i så gott som varje terrarium. Det är stora klunsar med kraftiga nät...och det är inte första gången jag förlorar grodor. En och annan pumilio har gått åt :( . För det mesta har jag sett, och utgått från, att dom fastnat i näten och dött men ser man noga på bilden av escudo honan verkar hon vara biten, och konsumerad, att dömma av hålet på magen. Det verkar som om grodorna blivit spindlarnas foderdjur. Jag ser spindlarna sitta i terrariet men så fort man öppnar dörren så försvinner dom och man får inte fast dom. I mina små terrarier blir det snabbt så mycket nät att sannolikheten att fastna blir ganska stor.

Situationen kan väl eventuellt klassas som interessant... men det är nog ett elände.

Så har ni spindlar på gång så kan det vara värt att ta kål på dom när man har chansen...att tycka en spindel är mysig kan bli dyrt i längden.


Klunsarna som konsumerar min grodor (och då närmast honorna då hanen är avsevärt klenare):
spindel1.JPG
spindel2.JPG
spindel3.JPG

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Spindlar, spindlar och spindlar....

Inlägg av TobiasB » 28 maj 2016, 00:21

Dedär ser inte ut att vara någon svensk art va? Kan det vara någon tropisk art som kommit med några växter kanske?

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Spindlar, spindlar och spindlar....

Inlägg av AndreasI » 28 maj 2016, 08:37

Jag har tänkt att den nog har kommit in utifrån. Om jag inte minns fel tror jag dom fösta dök upp i samband med att jag tog in en massa fallna löv på hösten. Det var en stor mängd så jag gjorde inget annat med löven än lät dom torka. Ingen tvätt eller sterilisering.
Jag har tänkt att det kan vara fettspindlar....men det är verkligt stora exemplar. Det finns förståss en konstant tillgång till mat så dom har möjlighet att äta och växa allt dom kan.

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Spindlar, spindlar och spindlar....

Inlägg av MickeK » 29 maj 2016, 10:51

Verkligen trist!!!
Eftersom jag haft grodrum i källare så har jag haft krig mot spindlar ett tag nu. Dock aldrig förlorat någon groda pga spindlar.
Jag har haft jungfrugeckos lösa ett tag, men oftast har jag haft dom i terrarium.
Min plan är att någon gång innan detta sekel är slut få klart grodrummet och då kunna släppa lös några jungfrugeckos plus en något större art gecko.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Spindlar, spindlar och spindlar....

Inlägg av AndreasI » 29 maj 2016, 16:11

Jag köpte en jungfrugecko av dig på senaste groddag med tanke på att ha den lös i rummet. Förhoppningsvis är den någonstans och äter spindlar men jag har inte sett den sedan jag kom hem med den. Spindlarna finns dock kvar.

Jag har vid några tillfällen plockat någon pumilio ur näten, men tyvärr också hittat grodan försent. Jag tycker mig inte heller ha sett till alla mina R. reticulata på en tid heller och har feta spindlar där bland dom så jag undrar om dom blivit spindelmat. Det är nog dom riktigt små varianterna som stryker med emedan storlekar som pumilio eldorado knappast är i farosonen.

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Spindlar, spindlar och spindlar....

Inlägg av MickeK » 30 maj 2016, 09:24

Jag har haft små jungfrugeckos som fastnat i spindelväv. Ena hittade jag död, den andra fick jag ta i tack vare spindelväven.
Eftersom spindlarna har ett försprång så kan det finnas ställen med väldigt tjockt nät och då finns det en risk att det sitter där. Sen kan det vara så att den mest är framme på natten.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster