R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Inlägg av RogerUME » 21 jan 2018, 22:10

Vänder mig till er.
Jag har två stycken R Amazonica F-G, den ena har alltid varit lite mindre, men desto mer aktiv.
Den större är mer skygg utav sig.
Minstingen blev döpt till lillen utav äldsta sonen (7 år),
och den andra took blyger.
Lillen har älskat sin Bromelia ända sedam den kom in i terrariet, alltid kommit fram ett par minuter innan regnsystemet går igång, alltid ätit.
Varit en pigg och glad groda alltså.
Idag hittade jag Lillen död jag inte sett någonting alls konstigt med den.
Det enda jag märkte idag när jag hittade den, var att kroppen såg som uppsvälld/uppblåst ut.

Äldsta sonen grät, yngsta grät, jag blev ledsen, och sambon började nog inse att det var inte "bara en groda" för oss.

Men vad kan ha hänt? Den var sitt pigga glada jag igår, och satt i sin Bromelia när jag gick och la mig.
Några förslag?
Matar med bananflugor som huvudföda, och hoppstjärtar. Använder vitaminpulver till flugorna.
Jag förstår ingenting, Blyger har nu blivit mer aktiv och är framme mer än tidigare.

Vet ej kön på dom, har aldrig hört någon av dom spela.
Dom bor i en 45-kub med plantationsoil och löv som bottenmaterial
Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Inlägg av FrankD » 22 jan 2018, 07:32

Usch vad sorgligt. Och mysteriöst också. Jag har aldrig upplevt sådant. Fanns den i vattnet? Om det hade handlat om O. pumilio hade jag gissat att den större kan ha blivit galen på den mindre och dränkt den men amazonica brukar inte vara så aggressiva. Ytterst mysteriöst.

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Inlägg av RogerUME » 22 jan 2018, 08:50

FrankD skrev:
22 jan 2018, 07:32
Usch vad sorgligt. Och mysteriöst också. Jag har aldrig upplevt sådant. Fanns den i vattnet? Om det hade handlat om O. pumilio hade jag gissat att den större kan ha blivit galen på den mindre och dränkt den men amazonica brukar inte vara så aggressiva. Ytterst mysteriöst.

Den låg visserligen i skålen med vatten, men det är så låg nivå så jag tycker inte att den ska ha kunnat drunkna.
Jag har aldrig sett dom bråka, dom har visserligen inte varit så nära varandra när jag sett dom heller.
Jag förstår verkligen ingenting just nu, den såg väldigt uppsvälld/uppblåst när jag hittade den.

Den stora är lite lite mer aktiv nu.
Nu går det att se den någon stund.
Tidigare låg den mest och gömde sig under löven.
Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Inlägg av FrankD » 22 jan 2018, 11:50

RogerUME skrev:
22 jan 2018, 08:50
Den låg visserligen i skålen med vatten, men det är så låg nivå så jag tycker inte att den ska ha kunnat drunkna.
Om de verkligen bråkar och den ena vill dränka den andra räcker några millimeter. Det räcker ju att kunna trycka ner den andra med nosen under vattenytan. Men jag tror som sagt inte på det. Inte vid amazonica.
RogerUME skrev:
22 jan 2018, 08:50
Den stora är lite lite mer aktiv nu.
Nu går det att se den någon stund.
Tidigare låg den mest och gömde sig under löven.
Det här tyder dock ändå på att det var något mellan dem som inte funkade. Det kräver tyvärr rätt mycket tid och erfarenhet att se hur grodor trivs med varandra. Ibland blir den ena mobbad utan att det syns något bråk. Den gömmer sig bara undan. När det dessutom är det större djuret kan det ibland hända att den plötsligt har fått nog och upptäcker att den ju faktiskt är starkare.

Men ändå, jag har som sagt svårt att tänka mig att det kan ha varit problemet i det här fallet. Jag har dock aldrig haft just F-G. Kanske @BengtO kan tillföra något till diskussionen?

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Inlägg av TobiasB » 22 jan 2018, 18:07

Jag har haft R. amazonica i olika grupper i olika åldrar och storlekar och de har funkat fint. Då har der iochförsig varit i ett rätt stort terrarie, men så länge det finns mycket gömställen ska det inte va några problem med den arten. Den lille kan ju ha burit på någon parasit sedan tidigare och efter någon liten störning kan immunförsvaret ha gått ner och parasiten fått fäste. Jag har haft Ranitomeyor som efter ett par månader från köp smalnat av och sakta tynat bort, utan synbar anledning. Vet att Jörgen på @Aquawarehouse har förordat några mediciner man kan använda i de fallen, men jag har aldrig hunnit skaffa dem då.

Jag tycker inte ni ska ge upp iallafall. Skaffa några nya gömställen och testa några till amazonicor, dom är ju väldigt trevliga och uppenbarligen älskade av resten av familjen med :) Beroende på terrarie är ju Phyllobates Terribilis himla trevliga med. R. amazonica var mina första och P. terribilis mina andra :)

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Inlägg av RogerUME » 22 jan 2018, 19:46

Köpte mina Amazonica utav Jörgen på Aquawarehouse :)
Och kommer absolut göra fler besök där, för att tex hämta varorna jag glömt ta med mig hem......
Grodorna har inte visat några som helst tecken på sjukdom eller något, vad jag kunnat se i alla fall.
Dom har ätit och vuxit.
Därför jag inte förstår någonting just nu :/

Är lite inte på Franks spår, att det varit något mellan dom.
Grodan som väldigt sällan var framme tidigare, är nu relativt aktiv, framme, nyfiken och jagar mat även när man är i närheten. Tidigare kunde jag se den ta tex en fluga, sedan om den märke mig så gömde den sig direkt.

Idag har den varit framme mycket, hoppat runt och smaskat hoppstjärtar.

Finns massor med gömställen i form av tex kokosnöt, bark, löv, grenar, växter mm.

Dom går nu i ett Exoterra 45x45x45, spontant blir det kanske lite för litet för att sätta in tex 2st Phyllobates Terribilis?
Framför allt för lågt kanske?
Iof så verkar min återstående Amazonica inte så förtjust i att klättra, den håller sig mest på marknivå. Den klättrar ibland, men hoppar ner ganska fort igen.

Kommer absolut inte att ge upp, vill mest ha förslag på vad som hänt, så jag ska kunna förhindra att det händer igen.
Blir att skrapa ihop till kanske 2 Amazonica till, då jag gillar verkligen Amazonica :)

Och planering inför nästa grodterrarie är igång. Där kommet jag försöka bygga upp bakgrund, samt sidor med torv och latex, så det kommer ta lite tid. Men tillslut så :) Samt ordna dränering i det terrariet :)
Storlek är än så länge inte bestämt.

Både jag och båda sönerna gillar verkligen grodorna.
Dom är som en del utav vardagsrummet kan man säga :)
Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Inlägg av TobiasB » 23 jan 2018, 13:34

Skönt att ni inte ger upp! :) Detta är en för rolig och fin hobby att inte hålla på med ;) Vem vet, du och sönerna kanske liftar med Jörgen och Frank till Stockholm 21/4? :)

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Inlägg av FrankD » 23 jan 2018, 14:01

TobiasP skrev:
23 jan 2018, 13:34
Vem vet, du och sönerna kanske liftar med Jörgen och Frank till Stockholm 21/4? :)
Det är nästan ett krav om man inte vill utsätta sig för trakasserier. :D Stockholm är ju dessutom så nära att bilen knappt hinner bli varm innan man är framme. ;)

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Inlägg av RogerUME » 23 jan 2018, 18:14

FrankD skrev:
23 jan 2018, 14:01
TobiasP skrev:
23 jan 2018, 13:34
Vem vet, du och sönerna kanske liftar med Jörgen och Frank till Stockholm 21/4? :)
Det är nästan ett krav om man inte vill utsätta sig för trakasserier. :D Stockholm är ju dessutom så nära att bilen knappt hinner bli varm innan man är framme. ;)
Men vad säger ni? :lol:
Så ska jag få ihop till ett terrarium, flytande latex, torv, göra färdigt bakgrund och sidor och ha allt i ordning till April..
Och jag som är föräldraledig tom första veckan i April...
Not kärvt, men värt ett försök :)
Yngsta kommer nog inte följa med då han bara är 1,5år när groddagen är :)
Äldsta vet jag inte, får säga till sambon att 21/4 får hon inte boka upp något......... Det har jag redan gjort...
:roll:
Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: R. Amazonica F-G plötsligt död?!?!

Inlägg av FrankD » 23 jan 2018, 21:14

Vi kanske kan fylla en minibuss igen den här gången, som för några år sedan. Vore jättekul!

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster