Avmaskning

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Avmaskning

Inlägg av tony » 06 dec 2009, 10:53

Jag har fått bekräftat med till visshet gränsande sannolikhet att Panacur och Axilur är samma preparat. I vanlig ordning saluförs det under ett annat namn i Europa än i USA. Det ska vara effektivt mot spolmask, hakmask, piskmask, lungmask, magmask och bandmask.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Avmaskning

Inlägg av LarsÖ » 06 dec 2009, 12:20

casparus skrev:Masken jag hitta i burken, va vit slät mellan 6-7cm inget huvud vad jag såg,hitta den i burken vid grodan när den hade varit i frysen i 2 timmar
Och du har den inte kvar, händelsevis?
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 199
Blev medlem: 30 mar 2008, 22:07
Började med grodor år: 1995
Ort: Ängelholm/Skåne
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Avmaskning

Inlägg av PatrikO » 06 dec 2009, 20:27

Nej du så långt tänkte inte jag och jag hoppas att slippa att ha några i framtiden också,för alla djur i den buren är av maskade och funkar kanon nu,men skulle jag mot förmodan få mask på något djur igen så tar jag kontakt med dig Lars så får vi se vad det är det lovar jag,mvh Patric

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
max_lindholm
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 15 sep 2008, 19:43
Började med grodor år: 2008
Ort: Helsingfors, Finland
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Avmaskning

Inlägg av max_lindholm » 07 dec 2009, 19:39

tony skrev:Jag har fått bekräftat med till visshet gränsande sannolikhet att Panacur och Axilur är samma preparat. I vanlig ordning saluförs det under ett annat namn i Europa än i USA. Det ska vara effektivt mot spolmask, hakmask, piskmask, lungmask, magmask och bandmask.
Oavsett om det är samma preparat eller inte så är det en STOR skillnad mellan dem...
Axilur säljs iaf här i Finland ändast som tabletter i olika mängd verkande ämne (fenbendatsol 250mg eller 500mg). Att dosera dassa åt dina grodor är i praktiken nästan omöjligt! Har vid ett tillfälle varit tvungen att testa detta, med mycket dålig erfarenhet... En tablett (250mg) skulle upplösas i liten mängd vatten och sedan matas en groda (ca. 8gr) med några få droppar av lösningen... Kommer inte nu iåg exakta doseringar djurläkaren gav, men kan kolla upp vid behov... Gav upp mycket fort eftersom jag insåg att det var en omöjlig uppgift!
Panacur säljs i Pulverform och doseras genom att pudra flugorna vid matning. Pudrade flugor (Panacur) ges tre dagar i streck och återupprepas efter två dagar vid behov.
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Avmaskning

Inlägg av tony » 07 dec 2009, 22:21

Dosering är alltid svårt, jag vågade mig dock på att försöka eftersom fenbendazol har väldigt låg toxicitet och därmed måste överdoseras massivt för att utgöra en risk. Jag har för mig att de kliniska studierna visade att exempelvis kor måste äta flera tiotals kg fenbendazol för att löpa någon märkbar risk. Nu menar jag inte att kor och grodor har jämförbar metabolism, men det säger en del om ämnets toxicitet. Jag använder 250 mg-tabletterna, som jag krossar till ett fint pulver och sedan pudrar flugorna med, på samma sätt som jag gör med vitaminpulvret.

Det bör dock poängteras att jag inte hade gett mig på att ens försöka den här avmaskningskuren om jag inte varit desperat eftersom min groda uppenbarligen hade drabbats av ett problem och det enda jag hittade som överensstämde var en nematodinfektion.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Avmaskning

Inlägg av osn » 09 dec 2009, 15:55

Jag har för mig att Jocke (tidigare på tropikhuset i Malmö) krossat tabletter och pudrat flugorna med vid något tillfälle utan problem.

Själv har jag aldrig behövt avmaska några djur, men jag har en burk Panacur ifall behovet kommer.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster