Nemertiner? Nema problema!

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Nemertiner? Nema problema!

Inlägg av FrankD » 31 jul 2023, 11:58

Det har skrivits mycket om de s.k. nemertinerna (som inte är nemertiner, men men ... ). De är brunröda maskar som gillar våra grodors föda: hoppstjärtar, bananflugor, bladlöss. Det är helt omöjligt att etablera en vettig hoppispopulation i ett terrarium med nemtertiner. Det enda en massa hoppstjärtar (eller annan mat, för den delen) leder till är en explosionsartad förökning av maskarna. Du kan identifiera dem genom att kolla hur de rör sig när de efter regnet kryper omkring på glaset. Det spetsiga huvudet sveper hela tiden omkring för att fånga bytesdjur.

Problemet är att det hittills har varit nästintill omöjligt att bli av med dem utan komplettsanering av terrariet. En möjlighet är tydligen att försegla det och fylla det med koldioxid mha torris. Växterna klarar sig, men det är omständligt, kräver att du tar ut alla grodor först, och behöver troligen upprepas ett par gånger för att ta hand om ägg som kläcks efter behandlingen. Och det tar även kol på nyttiga djur som gråsuggor och hoppisar.

När vi efter senaste groddagen var hemma hos Bengt började vi prata om Axilur som är ett avmaskningsmedel som funkar bra mot mask hos katter och hundar, men även hos grodor. Det finns i flytande form på apoteket, blandas med vatten, och sprayas över hela terrariet. Fördelen med Axilur är att man inte behöver vara så noga med doseringen. Bengts tips var att hellre ta i för mycket än för lite och, självklart, upprepa behandlingen hyfsat många gånger för att vara säker på att grodorna verkligen har blivit friska.

Någon fiffig människa (undrar om det var Jörgen?) frågade sig då om Axilur möjligtvis också skulle ta kol på nemertiner. Det skulle vara värt ett försök, tyckte alla, och jag skämtade att det var synd att jag inte hade något terrarium med nemertiner. Man ska inte skämta om nemertiner. Aldrig. Tre veckor senare upptäckte jag dem i ett terrarium där jag inte hade varit lika försiktig som jag brukar vara när jag får in nya växter. På nolltid blev de väldigt många. Efter duschningen kröp massor omkring på glasen. Dax att testa Axilur.

Jag började med en tydligen för svag dos och trodde redan att idén inte funkade, men ökade dosen efterhand och fortsatte spraya varje söndag under ett antal veckor. Min dosering: 15 ml per liter vatten. (Jag sprayade en liter varje gång. Terrariets bottenmått är 40 x 60.) Det gick inte fort, men numera är terrariet fritt från nemertiner och jag behövde inte ta ut grodorna e.dyl. Hela nöjet var inte billigt men definitivt värt pengarna. Troligen kan man spara pengar genom att öka doseringen för att inte dra ut på behandlingen lika länge, men jag vågade inte för grodornas skull. Axilur får överdoseras mycket kraftigt utan att det blir farligt, men tyvärr finns det inga uppgifter om vad som skulle vara en normal dosering. Jag kan bara säga att doseringen ovan inte verkar ha varit något som helst problem för mina R. fantastica.

Sammanfattningsvis: Om du har ett terarrium med nemertiner och du är rädd om inredningen är Axilur din vän.

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 328
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 212 gånger
Blivit gillad: 179 gånger
Grodor Arter/varianter: 10
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner? Nema problema!

Inlägg av AdamEGL » 31 jul 2023, 21:17

Det här var ju väldigt bra nyheter! Även om jag just nu, inte har några nemertiner (som inte är nemertiner)

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner? Nema problema!

Inlägg av jsl » 01 aug 2023, 00:06

Jag var i kontakt med en veterinär för många år sen och han hade via kontakter fått klatr för sig att Axilur kunde doseras 1000 gånger rekommenderad dos innan det kan börja påverkq grodorn så då känns det ändå som ett ganska säkert medel att behandla med

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner? Nema problema!

Inlägg av FrankD » 01 aug 2023, 12:46

jsl skrev:
01 aug 2023, 00:06
Jag var i kontakt med en veterinär för många år sen och han hade via kontakter fått klatr för sig att Axilur kunde doseras 1000 gånger rekommenderad dos innan det kan börja påverkq grodorn så då känns det ändå som ett ganska säkert medel att behandla med
Ja precis. 1000 ggr rekommenderad dos (för däggdjur) är enligt bipacksedeln halva kroppsvikten oralt. Eftersom vi bara sprayar terrariet istället för att låta grodorna svälja blandningen borde det t.o.m. vara säkert att spraya med ren Axilur om man går efter det. Men jag vill ändå vara lite försiktigare. Våra grodor är ju inte däggdjur, så vem vet om de klarar sig lika bra. Dessutom skulle det vara rätt dyrt att spraya med ren Axilur. ;)

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner? Nema problema!

Inlägg av Azul Oso » 06 sep 2023, 18:14

Undra om man ska dra i en Axilur i duschvattnet…

Vet ju inte vad jag såg idag men någon slags mask var det…

https://youtu.be/xM1uayw9t1Y?si=wZa753GLR-1SeFqQ

Räckte 3 liter av doseringen som angavs ovan 15ml per liter…
Blir växterna ledsna av Axilur?

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner? Nema problema!

Inlägg av Azul Oso » 06 sep 2023, 19:04

Är det nematoder?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner? Nema problema!

Inlägg av FrankD » 06 sep 2023, 20:46

Skulle gissa att det du visar är nematoder, inte nemertiner. Det är inte så lätt att se i klippet men rörelsemönstret är inte det typiska och dessutom verkar de inte ha anfallit flugorna, så det verkar vara lugnt.

Växterna verkar inte bry sig om Axilur.

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner? Nema problema!

Inlägg av Azul Oso » 06 sep 2023, 20:54

Skönt!!!

Jag avvaktar med utrotning! Men känns tryggt att Axilur finns om den grejen skulle hända någon dag.

Ska släppa in ett större sällskap hoppstjärt så fort min kultur tar ordentlig fart. Den första kulturen jag satte in dök typ under jorden. Har sett typ 1-2 stycken men tycker inte de gör sitt jobb. Så jag var lite orolig att någon ätit men det kan också vara att de bara inte fått tiden… men fler ska in!

Användarvisningsbild
Necrophagist
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 sep 2009, 11:39
Började med grodor år: 2009
Ort: Solna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nemertiner? Nema problema!

Inlägg av Necrophagist » 04 dec 2023, 10:45

I morse hittade jag ett par jäklar i terrariet så nu börjar utrotningsarbetet och Axilur är beställt. Någon som testat att blanda ut det med duschvattnet? Kanske blir för utspätt om man jämför med att spraya punktvis?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nemertiner? Nema problema!

Inlägg av FrankD » 04 dec 2023, 19:40

Precis, det blir för svag dos. Det behövs ju som sagt rätt kraftiga doser. Dessutom vet jag inte om Axilur tappar sting efter ett tag i vattentanken, så det kan ev. bara vara slöseri. Det är ju tyvärr inte det billigaste medlet heller.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster