Habitat terrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
joystick
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 jun 2010, 01:17
Började med grodor år: 2010
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av joystick » 07 sep 2010, 20:24

LarsÖ skrev:
Illustratören skrev:Har inte fått armaturen ännu, utan den står bygget still.
<snip>
Varför bygger du inte din armatur själv? Det är faktiskt vansinnigt enkelt. Och du får förmånen att reaktorn kan placeras ovanför rampen, så den får bättre kylning utan att den värmer i terrariet.
55W-rören finns ju i alla elaffärer. hållare och reaktor och den där entrådiga ledningen som du behöver finns bara i välsorterade affärer eller hos grossister. Du behöver bara en avbitartång - inte ens en skruvmejsel. Och det blir mycket billigare!
/Lars

allt man behöver finns att köpa på kjell o company

mvh jimmy

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 07 sep 2010, 21:21

Jag tyckte de var enklast att köpa direkt från Dusk, skulle ju ändå ha 1kvm Epiweb så jag tänkte att det jag beställer allt från ett ställe. Dusk har ju inte precis rykte om sig att ta ut ruskiga priser och så vet man att de fungerar till ändamålet.

Fick hem belysningen och Epieben idag. Kommer bli tvungen att montera om lampan så jag får det fritt mitt i armaturen. Vill ju plcera fläkt till utblås och regnsystemet i mitten. Kommer ritningar snart.

Lite bilder på ljuset, räknar med att kunna hålla mig med en inbyggnad på ca6-7cm i höjd. Lite hänger på hur mycket måsvingar-reflektorerna tar i höjd.
Gjorde även lite egg och yngel illustrationer för att visa tillväxt från egg till groda (ska bli en hel serie).
Bilagor
R_ventri_egg.jpg
ljus.jpg
Ljuset som det ser ut idag, ska moddas och göras om en heldel innan jag är nöjd.
Ska vara hål i mitten för teknik och fläkt.
Samt att det ska till reflektor.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 08 sep 2010, 20:32

Första skissen på hur jag tänkt fixa med måsvinge-reflektorer och hur tekniken ska sitta. Blir en heldel sågande i reflektorerna =-)
Har tänkt mig ett akryl/plexirör kopplat till fläkten som skiljer fukten från lampan och elen. Röret ska vara transparent så att det inte skuggar ljuset ner i burken. Till det genomskinliga röret kopplas även bevattning, temp och luftfuktighet. Hoppas ni förstår hur jag tänkt mig.
Måsvingereflektorerna snor endel i höjd, men det får jag offra. Gissar på att det utvändiga måttet på armaturen hamnar på ca7-8cm vilket nog kommer bli snyggt då terrariumet kommer bli högt.
Bilagor
Armatur_reflektorer.jpg
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Simon » 10 sep 2010, 15:44

Illustratören skrev:Gjorde även lite egg och yngel illustrationer för att visa tillväxt från egg till groda (ska bli en hel serie).
Snyggt!! Jag hoppas vi kommer få se en fullständig serie i en artikel i Pilgiftaren!! Jag tycker bildserier av utvecklingen ägg-groda är så häftiga. Man får verkligen perspektiv på hur fantastiskt det är!
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 15 sep 2010, 14:20

Rensade ur det lilla test-terrariumet idag. De växer så de knakar, små små ormbunkar överallt, och här å var lite andra små växter (va de nu är?!).
Sa åt tjejen att burken som står i arbetsrummet kommer ryka till vintern då jag ska starta upp en ny "riktig" burk. Men hon tyckte den var så fin nu att hon ville ha kvar den. Får dock se hur jag gör då det blir lite dyrt med nytt bevattningssystem. Skulle gärna lägga de slantarna på mer specialväxter.

Har kollat runt lite och hittat finfina växter (som finns i Peru) som jag kommer leta efter, om någon har någon hemma och som kan ta en stickling så hör av er. Det är specifikt Neoregelia tarapotoiensis som jag letar efter.
Neoregelia tarapotoiensis (max 20cm diameter), Denna måste jag ha!!! Den kommer bli perfekt!

Har även beställt ljudisoleringsmatta 4mm tjock, för att dämpa fläktljud i armaturen. Beställde även 2st ZALMAN FANMATE för att använda till fläktarna.
Bild

Klurar fortfarande på hur jag ska lösa toppen/armaturen. Funderar på att lägga tekniken i sidan istället, då får man en avlastningsyta på terrariumet, så kan man se fläkten (att den fungerar som den ska). Ska klura lite till.
Bilagor
R_ventri_utv1.jpg
Ska göra en sista bild i utvecklingsserien.
Måste även fixa fötter å tår, som är slarvigt gjorda. Sedan lite färgjustering och storlekskoll.
epirarium6.jpg
Fick ta och rensa ur lite idag. Växer så de knakar.
Skulle nästan kunna köpa mig grodor redan nu. Burken som skulle vara ett test växer på bra. Bara att slänga in några små bromelior så är saken fixad =-)
epirarium7.jpg
Helbild efter lite rensning, dunken är på 10L och räcker i 3mån ungefär.
epirarium8.jpg
placering av teknik i armatur, de blir tight!
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 16 sep 2010, 10:57

Tror jag fått till det på ett bra sätt. Kan nog bli lite små ändringar under byggets gång, men i det stora hela är jag rätt nöjd.
Blir endel byggande med akryl, eftersom jag tror det blir bäst för att få till ventilationen på ett bra sätt. Akryl är ingenting jag jobbat (böjt & format) med tidigare så det blir skoj.
Hittade ingen fiffig lösning med fläkten i sidan så jag får nog placera den i toppen och i mitten någonstans av armaturen.
Mätte lite noggrannare och konstaterade att reflektorerna förmodligen kommer gå in i 35x35 armaturen. Annars får jag kapa dem lite.

Testade även att tända lampan och se om det bli bra med en låg armatur (6-7cm). Problem uppstod eftersom man då fick direktljus i ögonen om man sitter ner och terrariumet är på skrivbordet. Om armaturen är ca10cm slipper man majoriteten av direktljuset och det blir lite mer behagligt att titta in i burken.

Funderar även på om jag kan lösa luftcirkulationen i terrariumet på något smidigt sätt. Tror på en lösning där man kopplar en fläkt till en stomme av plaströr. Sedan använder man T-korsningar och böjjar för utblås här och var med nät för utblåsen (så inga grodor kryper in i ventilationsrören). Slutligen klär man in ventilationspaketet med Epiweb så det ser ut som en stam.

Vattencirkulationen blir en pump i botten, slang eller rör upp till toppen, sedan ett rör som är perforerat för att sprida ut vattnet mot Epiwebben. Alla slangar och rör som går i terrariumet kläs in i Epiweb och blir transformerade till lianer och rötter.

Jag lägger upp lite bilder senare idag.
Bilagor
Top_beskrivning.jpg
Tror jag är rätt nöjd med lösningen. Kan bli några små förändringar under byggandets gång.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av HåkanP » 16 sep 2010, 20:21

Bara låt illustrationerna och ritningarna komma och fortsätt att gnugga in det i ansiktet på oss som endast kan göra gubbar som din profilbild! ;)

Allvarligt, tror det blir jätte bra! Fast jag funderar på rören. Akryl är skoj, tilll en viss gräns men det blir snyggt om man lyckas. Alt. är att lima snedkapade rörbitar. Enklare men inte lika snyggt. Fast jag ser hellre att du gör snyggt framför snabbt och slänger upp mer bilder här på underverket sen. ;)
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 17 sep 2010, 11:57

Har faktiskt funderat på att dra ner rördelar för utblås av luft. Det hela skippades på det isåfall blir gråa plaströr eller vita. Inte så snyggt helt enkelt och att rören skulle skugga lite av belysningen. Ett genomskinligt rör gör ju inte så mycket.

Kom på en ny lösning av en slump. Var nere i källaren och rotade runt och hittade en glasbit jag haft som test när jag målade svart bakgrund till mitt saltkar.
Då slog det mig att man skulle kunna måla insidan av glaset på terrariumet med svart silicon. Om man gör det så blir utsidan helt i glas och armaturen skulle kunna vara helt bakom glaset. Jag blir dock tvungen att lämna en öppning i baksidan så att varmluft och ventilering har någonstans att smita ut.

Det man gör är helt enkelt.
1. Maskerar
2. Målar ett lager svart silicon över den övre delen som ska bli "armatur".
3. Limmar ihop de delar som ska sitta ihop och tar bort maskeringen.

Man får nog vara jäkligt noga med maskering innan man sätter igång, men jäklar vilken häftig yta man skulle få utvändigt. Inga skarvar, teknik eller trädelar skulle synas utvändigt. Bara en svart blank yta i toppen.
Tror det skulle kunna bli riktigt snyggt.
Bilagor
cube_fundering.jpg
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av HåkanP » 17 sep 2010, 14:27

Skulle se snyggare och "glasigare" ut än solfilm eller färg på utsidan.
Men hur fäster du inner-taket om du först siliconar hela glaset? Det blir som hängande i silicon isf.?
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 17 sep 2010, 15:38

Skulle se snyggare och "glasigare" ut än solfilm eller färg på utsidan.
Men hur fäster du inner-taket om du först siliconar hela glaset? Det blir som hängande i silicon isf.?
Man kan ju limma ihop innertaket samtidigt som man lägger på första lagret silicon på väggarna. Annars borde det inte vara några problem att limma ihop delarna efter att man "målat" delarna.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster