Habitat terrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av MattiasS » 11 jan 2011, 21:29

Du har inge tryckluft tillgänglig och blåsa på munstycket? vad är det för mm på dom där dysorna? använder en typ av borste som ska vara som tandpetare/tandtråd till mitt munstycke på airbrushen som är på 0.2mm. Eller tunn tråd och sota ur munstycket.

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 13 jan 2011, 12:59

Du har inge tryckluft tillgänglig och blåsa på munstycket? vad är det för mm på dom där dysorna? använder en typ av borste som ska vara som tandpetare/tandtråd till mitt munstycke på airbrushen som är på 0.2mm. Eller tunn tråd och sota ur munstycket.
Jag gjorde det enkelt och köpte mig en ny dysor, och den fungerade bättre än jag trodde den skulle göra. Det är en av de dysormodellerna jag har till lillburken och som sprutar bredare än de jag har.
De jag kört med är på 40grader och denna är på 80grader. Har varit rädd för att de på 80grader kommer spaya ner hela burkens rutor men det gick rätt bra. Fick vinkla den rätt så fungerar den kanon. Kommer nog köra med en 40 och en 80 så jag kan punktbevattna Bromeliorna när de väl är på plats.
Ska ta hem den dysorn som slutat fungera och se om jag kan fixa den med ett ättiksdopp och lite nålpillande.

Idag har luftfuktigheten inte sjunkit under 85%, så det ser bra ut med klimatet. Sprayar var 75min och temperaturen på dagen ligger runt 24 grader.

Gick in på Fuji fotocenter när jag hade vägarna förbi och frågade om de hade några filmburkar? Det visade sig att de hade en kasse full men dock endast 2st svarta. Gick därifrån med 10st, glad som ett barn för lite burkar.
Kommer placera några mot stammen med hjälp av hängare och eventuellt även sätta några mot rutorna med hjälp av magneter.
Antingen gömmer jag dem med lerkonstruktioner eller så limmar jag på Epiweb runtom och låter mossa kammoflera dem.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 546
Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
Började med grodor år: 2011
Ort: Ängelholm
Har gillat: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av johan_86 » 13 jan 2011, 21:38

är mycket impad av ditt bygge..

undrar bara om det e ok om man gör ett liknande bygge sj??

har en massa 6 mm glas liggandes så att jag hade kunnat göra ett 570x570x775 LXBXH.

så hade det varit snyggt med ett typ träd där i av epiweb med pvc rör inuti som stadga.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 14 jan 2011, 08:40

är mycket impad av ditt bygge..

undrar bara om det e ok om man gör ett liknande bygge sj??

har en massa 6 mm glas liggandes så att jag hade kunnat göra ett 570x570x775 LXBXH.

så hade det varit snyggt med ett typ träd där i av epiweb med pvc rör inuti som stadga.
Nemas problemas!
Bottenmåtten 570x570 låter betydligt bättre än mina ynka 350x400, det är svårt att hålla växterna i schack så de inte lutar mot rutorna och alla växter man köper ser alltid stora ut i ett litet terrarium. Så ett 570x570x775 är nog att föredra. För min del begränsades terrariemåtten av placeringen uppe på skrivbordet mitt. Det blir även lättare med belysning till en större burk. Någonting jag glömde var att borra hål i glaset och dra sladdarna till vattenpumparna genom dem. Jag har lagt sladdarna ut vid glidlisten för tillfället. Ska fundera på någon smidigare lösning när de riktiga dörrarna ska på plats.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 546
Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
Började med grodor år: 2011
Ort: Ängelholm
Har gillat: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av johan_86 » 14 jan 2011, 15:21

ok.. ja jo.. destu större destu bättre.

jo jag vet det är mycket som man ska hålla koll på.. och med tiden så kommer man på nya och bättre lösningar..

i mitt stora bygge som jag har 90x90x70 har jag epiweb bakgrund och en krurvig plexi falsk botten och ett ehiem ytterfilter för bevattningen av bakgrunden.

men nu i det lilla vid sidav av projektet så kommer jag att slänga in en fontänpump.. är mycket smidigare.. och så kommer jag att borra ett stort hål där sladdar ska dras igenom och sen som täcks över me när som en liten ventilation mm.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 15 jan 2011, 14:25

Pratade med Magnus igår och fick svaret på min gåta på varför dysorn sluta fungera. Förmodligen är det smuts som följt med osmosvattnet från behållaren. Jag har nämligen kört utan filter innan pumpen och det kan vara orsaken.
Köpte mig ett vanligt Bensinfilter av plast, sådant som finns att köpa på Mekonomen tex. Ska installera det till systemet på måndag. Sedan har jag lagd dysorn i ättika och ska se om rejält omskakande av dysorn hjälper till att få bort det som täppt till.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 18 jan 2011, 20:20

Fick ett mail från Bengt O idag och fick det trevliga beskedet att han nu har fyra små pigga Ranitomeya imitator Jeberos som klivit upp ur vattnet.
Tyvärr kan jag inte hämta dem för ens om två veckor, men det positiva är att burken hinner köras in och att jag kan fixa till den lite extra. Ska extrakolla så det inte finns glipor i Epiweben och pensla in med mossblandning på de platser där det glidit av, spolats bort eller droppat bort.

Den dysorn som krånglat är fixad och fungerar som den ska. Ska ta hem den andra och ge den ett ättika bad och lite skakning i vatten i hopp om att den också återgår till originalkapaciteten.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 21 jan 2011, 16:46

Fixade lite med småhål i Epiwebben och glipor mellan skarvar, hoppas jag hittat alla så inga grodor kommer till skada eller "försvinner". Tog två filmburkar och täckte in med Epiweb och det blev riktigt snyggt, det är knappt så dom syns. Synd bara att de ser väldigt stora ut i ett så litet terrarium.
Funderar lite över placeringen av burkarna.
Någon som kan svara på följande frågor:
1. Vilken höjd föredrar grodorna? Ska de sitta långt ner eller högt upp eller kvittar det?
2. Ska de placeras ljust eller föredrar grodorna skuggade områden?
3. Har sett att de lutas ibland och ibland inte, vilken vinkel är att fördra?
Kan verka som idiotfrågor men man vill ju bara grodornas bästa =-)
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av LarsÖ » 21 jan 2011, 22:49

Illustratören skrev: 1. Vilken höjd föredrar grodorna? Ska de sitta långt ner eller högt upp eller kvittar det?
2. Ska de placeras ljust eller föredrar grodorna skuggade områden?
3. Har sett att de lutas ibland och ibland inte, vilken vinkel är att fördra?
1. Mins imitatir intermedius föredrar hög placering.
2. Vet ej. Mina sitter rätt ljust, eftersom jag vill kunna ha koll på dom.
3. Det finns dom som svär på att dom ska sittande lutande utåt (dvs så att vatten inte kan samlas i dom). Mina sitter lutande något bakåt, just för att det ska stå lite vatten i dom. Jag använder helst inte filmburkar, utan små glasrör med ungefär samma diameter som en filmburk, men längre. Om man gör sneda hål i epewebben kan man ha flera sådana rör på lite olika platser. Finessen (i mitt fall) är att jag kan se in i dessa rör från terrariets baksida, och alltså konstatera om det finns yngel i dom.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 25 jan 2011, 23:46

1. Mins imitatir intermedius föredrar hög placering.
2. Vet ej. Mina sitter rätt ljust, eftersom jag vill kunna ha koll på dom.
3. Det finns dom som svär på att dom ska sittande lutande utåt (dvs så att vatten inte kan samlas i dom). Mina sitter lutande något bakåt, just för att det ska stå lite vatten i dom. Jag använder helst inte filmburkar, utan små glasrör med ungefär samma diameter som en filmburk, men längre. Om man gör sneda hål i epewebben kan man ha flera sådana rör på lite olika platser. Finessen (i mitt fall) är att jag kan se in i dessa rör från terrariets baksida, och alltså konstatera om det finns yngel i dom.
/Lars
Kanon svar, jag har placerat en burk i mitten och en lite högre upp och sedan har jag ju en bromelia som äggläggningsplats. Räcker det med tre platser eller ska jag försöka klämma in en till bromelia eller någon filmburk till?

Tog lite foton idag på burken.
Fick glasskivorna som ska va dörrar idag, så nu ska jag bara testa om de passar. Måste även borra i ena dörren så sladdarna till pumparna inte är ivägen när man ska stänga. Såg även att nätet i toppen hade en glipa som jag måste fixa imorgon.

På lördag hämtar jag eventuellt grodorna, kommer bli skoj att se dessa. Har bara sett Dendrobates auratus, Dendrobates leucomelas, Dendrobates tinctorius, Phyllobates bicolor och Epipedobates anthonyi i verkligheten. Så de kommer bli kul att se hur små dessa thumbnails egentligen är. Är ju bara Epipedobates anthonyi som kommer i närheten av hur små R imitator är.
Bilagor
epirarium31.jpg
Ha ha ha... burken ser rätt stor ut, luras inte av perspektivet. Men visst den blev lite större än planerat =-)
epirarium34.jpg
Börjar bli lite grönt redan uppe i toppen, jippi!!
epirarium32.jpg
epirarium33.jpg
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster