Hur stort terrarium är hållbart?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Hur stort terrarium är hållbart?

Inlägg av HåkanP » 06 maj 2013, 12:34

Funderat länge och tror det är dags att göra slag av tankarna. Ett STORT terrarium populariserat med kanske 2-3 grod arter och 2-3 mindre ödle arter.

Men... Alltid detta Men. Hur stort terrarium är hållningsbart? Erfarenheter och kloka idéer sökes!

Tanken är att bygga ett fast på plats men praktiskt så är löst terrarium alltid (om än knappt) rörligt.
Tanken i så fall är något som de största man sett på herpers choise (finner inget på sidan) men ca 2,5x0,8x1,7 (BxDxH)

Och sen är det allt runt om, ett separat regn/avrinnings system... Kanske med eget osmos system och magnetventil direkt mot vattenledningen?

Uppvärmning/belysning i något av storleken angiven ovan eller större?

... Dyker säkert upp fler funderingar framöver.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 21 mar 2012, 17:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Skövde
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hur stort terrarium är hållbart?

Inlägg av MartinF » 07 maj 2013, 14:07

Jag drömmer själv om just detta ett massivmegaregnskogwoohoo terrarium

Det jag kommit fram till är nog att man får helt enkelt bygga en sump / renings anläggning under så som saltvattensfolket.

Samt att köra ett kraftigt ytterfilter i sumpen som i sin tur har sitt utflöde i en separat tank i själva sumpen (överflödigt vatten rinner sen ner i huvud delen av sumpen igen) där man kan ha en kraftigare pumphuvud för att pumpa upp vatten till evt vattenfall.

Sen får man nog kör 2 lite kraftigare spots utöver lysrör/leds för att få till ett värmeflöde uppifrån samt sätta värme mattor på baksidan

Det e ungefär så långt jag kommit i de tankarna
ska bli spännande o se vart ditt projekt leder oss =)
Be kind rewind.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hur stort terrarium är hållbart?

Inlägg av RicardH » 07 maj 2013, 23:44

Hur stort terrarium är hållbart?
Fråga dem på Universeum ... :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hur stort terrarium är hållbart?

Inlägg av PatrikNo » 08 maj 2013, 07:11

Såg i tidningen Vagn säljer en tysk som gjort en tillbyggnad på huset där ena halvan var regnskog med glasvägg framför.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hur stort terrarium är hållbart?

Inlägg av RicardH » 08 maj 2013, 07:32

En i Skåne (kallade sig Kalder) byggde ett par rum till sin gröna legan)


Skickar från mobila kontoret och applikationen Tapatalk, som rekommenderas!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Hur stort terrarium är hållbart?

Inlägg av jsl » 08 maj 2013, 12:28

Ett problem med större terrarier är att matkoncentrationen per ytenhet blir mindre. Vissa arter kan ha svårare då att få tillräckligt med foder då det sprids ut på en mycket större yta. Det är väl därför inte alla arter passar i större växthus

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Hur stort terrarium är hållbart?

Inlägg av HåkanP » 08 maj 2013, 22:23

Tack för åsikterna och ideér!

Åker till New York om en vecka och ska försöka hinna med Bronx Zoo. De lär ha en hyffsad terrari anläggning vad jag fått veta. Mist King har visst levererat prylar till dem.

Sump/regn anläggning är bortprioriterat just nu då vattendel/-fall inte ingår i planerna. Funderar däremot på avrining direkt till avlopp eller ut i trädgården (under jord för att inte frysa) för att kunna spola på ordentligt med regn. Sen är direkt vattentillförsel med magnetventill från vattenledning via lite större osmos filter än det vi vanligast använder, för att kunna ha en mindre regntunna en idé jag arbetar med.

Värmemattor blir det nog, flera och små för att kunna finjustera temperatur zoner. Eventuellt värmeslinga i någon större konstgjord stam också.
Belysning är målet att hålla mig till LED enbart. Som utbudet är nu blir det egentillverkat med CREE led's för effekt och ljus eller spottar med GU10 sockel då erbjuder största utbudet och båda erbjuder ersättnings alternativ. De flesta andra jag idag har eller sett innebär byte av hela armaturer och att efter 30-, 40-, eller 50.000 timmar behöva riva och bygga om för att ersättningsamatur ska in går bort.

Har en kontakt på Universum och krypit i deras lerbacke på fotojakt. Populationen där med djur, amfibier och kryp var nog mer för åskådaren än vältänkt då vissa arter åt sig mätta på andra...

Mat frågan blir nog inget problem då inte riktigt blir växthus utan snarare garderobs vägg om man ska gör en liknelse. Man kan nog räkna med att hoppstjärtar och suggor kommer alltid att finnas utan att riskera och bli direkt uppätna. Med ytan som blir går det även lätt att göra små komposter t.ex. Mindre burkar med flugkulturer kan även ställas in för ett konstant matflöde. Finns även en del andra kryp som jag funderar på och nog kan komma att testa med att "odla" i terrariumet, om det nu inte blir så att de själva gör det ändå.

Ett problem att lösa om det blir "väggen" istället för "jätte terrariet" är hur man öppnar ett sådant. Enda lösningen jag kommit fram till nu är just något liknande den från artikeln i DN magazine.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hur stort terrarium är hållbart?

Inlägg av MickeK » 09 maj 2013, 10:29

Min stora burk som jag har i vardagsrummet mäter 1,25x1,00x0,71 (BxHxD). För några år sedan hade jag väldiga problem med flugodlingarna och under den tiden hade jag bara P. vittatus i den burken och det var dom som under 2-3 månader drog det kortaste strået när det gällde matningen. Men det var aldrig något problem för dom, jag såg aldrig nån av dom smala och dom gav även ungar under den tiden. Eftersom den burken hade varit igång några år innan detta inträffade så hann gråsuggor och hoppisar få fäste i burken och det var ju tur för vittatusarna. Med andra ord det finns fördelar med stora burkar.

Ett stort lycka till med ditt bygge, ska bli väldigt spännande att följa.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Hur stort terrarium är hållbart?

Inlägg av LarsÖ » 15 maj 2013, 13:06

HåkanP skrev:Tack för åsikterna och ideér!

Åker till New York om en vecka och ska försöka hinna med Bronx Zoo. De lär ha en hyffsad terrari anläggning vad jag fått veta. Mist King har visst levererat prylar till dem.
/Håkan
Kanske för sent nu, men jag mailade en god vän som jobbade på Bronx zoo för 15 år sedan.
Han svarade:
Hi Lars it's been about 15 years since I've been up there... I would suggest Congo (they have red river hogs), and of course the reptile house... There should be Nectophrynoides asperginis and Atelopus zeteki on display. The bird house is interesting since it is set up as multiple levels of a forest with various birds representing those regions... Amazonia can be interesting if you are in the right section when the bali mynahs (Leucopsar rothschildi) come flying close by....

I can see if one of my friends is still there and if he has time to show him/them around. Do you know what day they are planning on going?

/LarsÖ

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Hur stort terrarium är hållbart?

Inlägg av HåkanP » 21 maj 2013, 15:51

Sitter jet-laggad och plöjer forumet... Det hanns inte med något zoo besök, annat än en glimt över staketet på Central Park Zoo.

Vad menar han med Congo? Minns inget med det namnet och hittar inget på www heller?

Men det blir deffenitivt fler resor till NYC! Så stort och så mycket att ta in. Massor med mil i benen och som sagt, helt bäng i huvudet nu.
Och trevligt bemötande oavsett var man vände sig, visst fanns det nasare och ruffel-å-båg försäljare men Europas storstäder känns värre på alla viss vad det gäller sånt. Annars brukar jag säga att London är bättre än Stockholm men nu får jag revidera mig själv, NYC slår London.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster