regn system

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mar 2015, 17:11
Började med grodor år: 2015
Ort: Östersund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: regn system

Inlägg av Håkan » 26 mar 2015, 10:04

Dusks erbjudande på regnsystem ser bra ut och prisvärt. Däremot skulle jag gärna ha en fogger med av estetiska skäl, det behövs inte egentligen.
Dusks Foggers ser rejäla ut men lite dyra tycker jag. De är väl tänkta som alternativ till regnsystem kan jag tro, i varje fall den största.

Någon som har erfarenhet av denna typ?

Den producerar lite estetisk dimma, vilket är syftet. 200 sek fraktfritt på ebay.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: regn system

Inlägg av FrankD » 26 mar 2015, 10:24

Foggers är inget alternativ till regn. Dimman bör dessutom helst utifrån ledas in i terrariet, eller så får man se till att grodorna inte kommer i kontakt med foggern.

Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mar 2015, 17:11
Började med grodor år: 2015
Ort: Östersund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: regn system

Inlägg av Håkan » 26 mar 2015, 10:37

Jo inga grodor i själva anläggningen, låter ju fullt rimligt Bild

Tanken är att den skall sitta ganska högt upp i en pöl som fylls på av en pump (det blir någon form av ström och/eller vattenfall) och vara dold så det skall nog gå att avskärma foggern från habitatområdet.

Jag har sett denna modell några gånger i olika utföranden (fler munstycken men också med lite bling) men tänkte det kunde vara bra att höra om någon har erfarenhet av den.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: regn system

Inlägg av Cloud » 10 apr 2015, 20:52

Jag lånar denna tråd lite. Efter vad jag har läst så verkar det bästa alternativet i längden vara att köpa en sån bra diafragmapump, och att köpa alla övriga komponenter till ett regnsystem separat och plocka ihop? Nu har jag ju aldrig satt ihop ett regnsystem tidigare, och är väl inte sådär naturligt händig som vissa här ;), så jag behöver lite tips på vad det egentligen är man behöver och hur man gör.

Följande har jag fattat att jag behöver införskaffa:

Pump: http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/759
Tryckslang: http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/647
Sekundtimer: http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/983
Elkabel: http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/648

Sen det här med dysor, t-kopplingar, y-kopplingar, böjar, genomföringar, filter...det är något av en djungel för mig. Så här behöver jag lite vägledning vad jag ska välja.

Till saken hör också att jag förmodligen inte kommer kunna ha samma regnsystem till flera terrarier, då de inte kommer stå bredvid varandra (har inte plats). Så det gäller till ett terrarium. Detta blir förstås oekonomiskt sen när jag har flera terrarier utspridda i bostaden, men men... Hursomhelst, för det första terrariet så tänker jag att jag bara behöver två st dysor, då det inte är särskilt stort. Sen har jag även tänkt skaffa ett osmosfilter för att rena vattnet jag använder. Har man såpass rent vatten så lär man väl inte behöva ett filter till duschsystemet, eller?

Tacksam för tips!
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: regn system

Inlägg av FrankD » 11 apr 2015, 00:30

Nej, då behöver du inte filter till duschsystemet, under förutsättningen att du ser till att det inte kommer in smuts i dunken (eller vad du nu använder). Det är inte lika lätt som man skulle kunna tro.

Vilka kopplingar, genomföringar, dysor och sådant man behöver förstår man nog när man funderar en liten stund på hur man vill ha det. Många vägar leder till Rom. Men det finns ju folk i Uppsala som du borde kunna hälsa på för att se hur de har gjort.

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: regn system

Inlägg av Cloud » 11 apr 2015, 09:46

Tack FrankD. Mycket möjligt att det blir mer uppenbart när man får se det i verkligheten. Det är mest att jag helst vill köpa rätt från början, betalar gärna mer för att få något av bra kvalitet, tyst och hållbart. Vill inte råka köpa något system och sedan efter en veckas användning inse att jag borde köpt andra komponenter.

Vore förstås perfekt om man kunde få se någon annans anläggning i verkligheten, i studiesyfte. Samt få se lite terrarier och grodor. :)
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: regn system

Inlägg av FrankD » 11 apr 2015, 10:50

Om du går till forum/memberlist.php?mode=searchuser kan du söka på ort. De som har angett Uppsala dyker då upp. Sedan kan du välja ut några och skicka PM. Eller kanske ser någon i Uppsalagänget det här och hör av sig till dig?

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: regn system

Inlägg av Jolo » 11 apr 2015, 16:09

Jag kanske kan ge klarhet i vad du behöver då jag använder detta regnsystem.
För det första behöver du INTE Elkabel: http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/648 då det ingår en 24volts nätadapter till Pumpen: http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/759
I vattendunken är det bra att ha ett Filter som Frank redan nämnt. Från filtret en slang lämpligen 6mm då kopplingen till pumpen är 6mm. Nu måste du bestämma om du vill ha 6mm eller 4mm dysor. Jag hittade inga kompletta enkel 4mm dysor i shoppen men det borde det finnas. Om du väljer 4mm behöver du en Reducering 6-4 mm http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/629.
Så mycket slang du behöver i diametern du valt.
Om du ska ha två dysor behövs en T-koppling i rätt diameter. Sen kan det vara lämpligt med en eller flera Böj 90 grader: http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/636 beroende på hur ditt system blir uppbyggt mm.

Kan hända att jag glömt något så mitt tips är att du kontaktar aquawarehouse så får du garanterat hjälp med det du behöver till ditt system.
/ Johan

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: regn system

Inlägg av Cloud » 12 apr 2015, 15:59

Tack Jolo, jag ska höra med Aquawarehouse i samband med att jag lägger beställningen.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: regn system

Inlägg av PatrikNo » 12 apr 2015, 18:02

Gör en ritning på hur du har det och ditt behov och skicka in, så kommer Aquawarehouse fixa det du behöver.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster