Material annat än glas

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mar 2015, 17:11
Började med grodor år: 2015
Ort: Östersund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Material annat än glas

Inlägg av Håkan » 19 mar 2015, 11:26

Hej, jag funderar på ett robust material för bakvägg, sidovägg mot vägg samt botten/tak.

Jag funderar på vattenbeständiga våtrumsskivor som exempelvis Cembrit Aqua Block/Minerit
http://www.cembrit.se/Produkter-5895.as ... tID=PROD45

Fördelen med detta är att det är tåligare material än glas

Funderingarna har sitt ursprung i att jag vill leda vikt av olika platåer av landdel in i väggar och låta dessa sväva som klippavsatser ovanför den egentliga landdelen som är nere vid botten. Jag har tänkt mig en burk på d:500; b:900; h:1900 (855 liter).

Är det någon annan som experimenterat med andra material än glas?

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Material annat än glas

Inlägg av HåkanP » 19 mar 2015, 12:31

Våtrumsskiva är en form av vattentålig skiva i.s.f. gipsskiva som man sedan fuktspärrar "som vanligt". Inte att förväxla med "vatten tätt" som glas.
Så m.a.o. den måste stryckas med någon primer som ger det vattentäta skiktet.
Skivan är mer lättarbetad än glas, lite som att arbeta i poröst kakel men kalla den tåligare än glas... Njae, skulle nog säga att glas är bättre.

Testat kanalplast, vattentätt, tåligt, enkelt att foga och finns livsmedelsklassad så inga skadliga ämnen avges, och bra temperatur isolerings förmåga också.
Ser dock inte så snyggt ut och försämrar insyn då klarast kanalplast aldrig är riktigt glasklart, dubbelsidig kanalkonstruktion.
Kvarstår riktigt test, att göra stomme till ett vanligt terrarium. Fick inte tillräckligt mycket att testa med.
Men är i alla fall min klara favorit i kombination av glas-front/dörrar om man ska bygga något stort möbel/garderob/väg terrarium då vikten kanalplast vs. glas går inte att jämföra.
Du kan även beställa kanalplast i olika tjocklekar och färger eller montera den dubbelt för stabilitet.

Alternativ många prövat är annars marin/bygg-plywood och sen den där lacken jag-inte-minns-namnet-på. Den finns diskuterad och namngiven här på forumet.
Fungerar men vikten blir inte mycket mindre, kostar nästan lika mycket då lacken inte är billig och måste strykas på flera gånger om man ska var säker.
Fördel är att stommen blir tålig och det är lätt att montera in mer/annan teknisk utrustning i efterhand, som värmare eller dysor t.ex.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
UrbanV
Inlägg: 224
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:33
Ort: Kungsbacka
Har gillat: 4 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Material annat än glas

Inlägg av UrbanV » 19 mar 2015, 13:08

Detta material "Forex" http://www.display.3acomposites.com/en/ ... stics.html använder en schweizisk kompis till mig. Han är förmodligen europas största tinctoriusuppfödare, om jag minns rätt har han byggt över 100 terrarier i detta material, de äldsta över 20 år gamla och fungerar fint fortfarande.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mar 2015, 17:11
Började med grodor år: 2015
Ort: Östersund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Material annat än glas

Inlägg av Håkan » 19 mar 2015, 13:41

HåkanP skrev:Våtrumsskiva är en form av vattentålig skiva i.s.f. gipsskiva som man sedan fuktspärrar "som vanligt". Inte att förväxla med "vatten tätt" som glas.
Så m.a.o. den måste stryckas med någon primer som ger det vattentäta skiktet.
Skivan är mer lättarbetad än glas, lite som att arbeta i poröst kakel men kalla den tåligare än glas... Njae, skulle nog säga att glas är bättre.

Testat kanalplast, vattentätt, tåligt, enkelt att foga och finns livsmedelsklassad så inga skadliga ämnen avges, och bra temperatur isolerings förmåga också.
Ser dock inte så snyggt ut och försämrar insyn då klarast kanalplast aldrig är riktigt glasklart, dubbelsidig kanalkonstruktion.
Kvarstår riktigt test, att göra stomme till ett vanligt terrarium. Fick inte tillräckligt mycket att testa med.
Men är i alla fall min klara favorit i kombination av glas-front/dörrar om man ska bygga något stort möbel/garderob/väg terrarium då vikten kanalplast vs. glas går inte att jämföra.
Du kan även beställa kanalplast i olika tjocklekar och färger eller montera den dubbelt för stabilitet.

Alternativ många prövat är annars marin/bygg-plywood och sen den där lacken jag-inte-minns-namnet-på. Den finns diskuterad och namngiven här på forumet.
Fungerar men vikten blir inte mycket mindre, kostar nästan lika mycket då lacken inte är billig och måste strykas på flera gånger om man ska var säker.
Fördel är att stommen blir tålig och det är lätt att montera in mer/annan teknisk utrustning i efterhand, som värmare eller dysor t.ex.
Det var några år sedan jag höll på med detta, men jag tror att Minerit (i länken i OP: "Skivan har dubbla fuktspärrar. Den är tät både på framsidan och baksidan") skall fungera utan något ytskikt, men jag kan ha fel naturligtvis. Jag tror inte att tillverkaren har något bra svar på hur skivan fungerar för detta syfte heller.

Men glas kanske är bättre. Det känns dock som att man har möjlighet att välja något annat på de båda sidor jag inte skall ha glas på. Då vill jag inventera lite och se vad som finns. Kanalplast kanske är bra, bara den har bärighet att hålla lite substrat, växter, nån mangrovegren och dessa tunga grodor så...
UrbanV skrev:Detta material "Forex" http://www.display.3acomposites.com/en/ ... stics.html använder en schweizisk kompis till mig. Han är förmodligen europas största tinctoriusuppfödare, om jag minns rätt har han byggt över 100 terrarier i detta material, de äldsta över 20 år gamla och fungerar fint fortfarande.
Intressant! Har du någon bild på vad han har gjort?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
UrbanV
Inlägg: 224
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:33
Ort: Kungsbacka
Har gillat: 4 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Material annat än glas

Inlägg av UrbanV » 19 mar 2015, 14:18

Här kommer en bild på en hel ställning byggd i Forex, fronterna är naturligtvis i glas:
10255155_672239182811360_1122251318_n.jpg

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mar 2015, 17:11
Började med grodor år: 2015
Ort: Östersund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Material annat än glas

Inlägg av Håkan » 19 mar 2015, 14:25

UrbanV skrev:Här kommer en bild på en hel ställning byggd i Forex, fronterna är naturligtvis i glas:
10255155_672239182811360_1122251318_n.jpg
Tackar! Ja plasten verkar ju onekligen självstagande. Då är det ju bara en fråga om kostnad och tillgänglighet som skulle fälla materialet i mina ögon. Jag får höra med exempelvis dessa http://www.laminera.se/montera-kapa-forex-skiva.asp

Botten bör man dock ha i glas upp till en bit ovanför vattennivån tror jag, det känns säkrast att ha glas innanför plasten där.
Senast redigerad av 1 Håkan, redigerad totalt 19 gånger.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Material annat än glas

Inlägg av mats_wikstrom » 19 mar 2015, 19:50

jag har funderat på att bygga i Urbans väns material när jag gör om mina större burkar (tack för tipset Pelle). jag går i tankarna att göra ett bottenkar av glas, och sedan bygga en ram av aluminiumprofil som jag fäster väggarna av plast i. tanken då att plasten går ner i karet. typ duschskåp. de väger lite väl mycket som de är nu...

och nåt skall man väl ha att göra miss i vintern.

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Material annat än glas

Inlägg av Carlsson » 19 mar 2015, 21:15

Jag tror att det är en viss förvirring gällande begreppet "våtrumsskiva". Det finns lite olika varianter under denna beteckning.
En variant som är tålig och som definitivt är fukttålig, saluförs under namnet "Fibo-Trespo". Den finns i flera varianter med en mängd olika tillbehör såsom alu-lister och annat. Finns bl.a. hos K-Rauta.
Kan kanske vara värd att titta på?

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mar 2015, 17:11
Började med grodor år: 2015
Ort: Östersund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Material annat än glas

Inlägg av Håkan » 19 mar 2015, 22:32

Carlsson skrev:Jag tror att det är en viss förvirring gällande begreppet "våtrumsskiva". Det finns lite olika varianter under denna beteckning.
En variant som är tålig och som definitivt är fukttålig, saluförs under namnet "Fibo-Trespo". Den finns i flera varianter med en mängd olika tillbehör såsom alu-lister och annat. Finns bl.a. hos K-Rauta.
Kan kanske vara värd att titta på?

/Thomas/
Definitivt intressant det med. Att det är ett system gör ju att möjligheterna öppnar sig. Frågan är hur mycket den tål att stå för sig själv bara.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Material annat än glas

Inlägg av mats_wikstrom » 20 mar 2015, 15:46

Inte dumt Thomas, får ta och titta på det med.

Hehe jag grinar (skrattar på finlandsvenska, inte gråter) varje gång jag ser svenskar använda K-Rauta, visst heter kedjan så här med, men i vår svenskspråkiga by talade vi alltid om K-Järnaffären. Rauta är järn på finska.

Känns lite konstigt att ni har den därborta, annars så är det ju åt andra hållet som ikea och H&M och sådant brukar rinna... :D

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster