Bra terrariebyggare?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Jockson
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 jul 2012, 18:03
Började med grodor år: 2010
Ort: Ljungby
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av Jockson » 06 sep 2015, 08:55

Just den typen av vivarium som cloud postade kallas väl för eurostyle? Mitt nästa bygge blir nog ett liknande, någom som vet vart man kan få tag på dem (förutom i tyskland, holland m.m) eller någom som bygger?

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av LarsÖ » 25 okt 2015, 15:44

Den där påkostade konstruktionen med ett finmaskigt galler som ska 'spruta' inluften upp längs frontrutan är ren idioti. Inluften är ju kallare än luften inne i terrariet, och stiger därför inte uppåt utan lägger sig på bottnen. Luften värms upp och tar därvid åt sig fuktighet samtidigt som den stiger uppåt. Ganska sakta, eftersom den trängs uppåt av den nya luft som som strömmar in.
Detta gäller för själv-ventilerande burkar. Man kan ändra förhållandena med fläktar. En fläkt som suger ut den varmaste luften närmast taket hjälper till att hålla nere temperaturen (vilket ofta behövs), men verkar ju också uttorkande. En fläkt INNE i terrariet som riktar en svag luftström mot frontrutan håller den ganska im-fri (jämför med ventilationen mot frontrutan på en bil!),
/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av RicardH » 10 nov 2015, 00:24

Finns det någon här som använder Herpers Choise [sick] dendrobatidterrarium? Vill du vara vänlig att ta lite informativa makrobilder på burkarna du har, för hemsidan lämnar mycket att önska. Är det lutande botten? Skjutglas, finish, Pollenet osv osv?

Tack på förhand.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av MattiasS » 10 nov 2015, 02:51

Nu vet jag inte Ricard om du menar deras egenbyggda eller dom polska(tror dom kom därifrån) Har iaf 3 såna burkar och kvaliten är väl lite si och så. Glasknopparna till skjutdörrarna sitter inte på samma höjd i något av burkarna, Sen verkar det diffa en del mellan frontrutorna vissa är lätta att plocka ur och ett är det nästan så man bara väntar på att antingen taket eller rutan ska brista då man måste med våld bryta ut rutorna.Nån av burkarna var inte heller tät men lite silikon fixade det utan bekymmer.
Sen vet jag att dom skulle få in mer grodburkar som hade finmaskigt nät och dubbelbotten(är inte hundra på det sist nämnda).
Så lite småfix men annars helt ok burkar för det priset.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av RicardH » 10 nov 2015, 23:25

Tack Mattias! Vet knappt själv vad jag menar. Vet att en del köpt därifrån och verkar nöjda. Vore kul att se lite bilder men det klart, om det är som du säger har ingen någon lust att lägga ut macro på det hela ... Någon mer som har denna erfarenhet?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:28
Ort: Tyresö
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av davidkjH » 11 nov 2015, 09:34

Jag har ju 20 st. av deras vanliga helglasburkar med giljotinöppning. Har delvis samma erfarenhet med att någon inte varit helt tät (dock endast en av tjugo burkar) samt att en del som nämns ovan är lite tröga att öppna. Fördelen som jag ser det är att de jag har är 100% flugtäta utan att de behöver modifieras, samt att de är förhållandevis billiga. Jag har måttbeställt alla efter mina hyllor, samt själv bestämt mått på ventilation och diameter samt placering av hål för dränering och regnsystem.

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av RicardH » 12 nov 2015, 10:55

davidkjH skrev:Jag har ju 20 st. av deras vanliga helglasburkar med giljotinöppning. Har delvis samma erfarenhet med att någon inte varit helt tät (dock endast en av tjugo burkar) samt att en del som nämns ovan är lite tröga att öppna. Fördelen som jag ser det är att de jag har är 100% flugtäta utan att de behöver modifieras, samt att de är förhållandevis billiga. Jag har måttbeställt alla efter mina hyllor, samt själv bestämt mått på ventilation och diameter samt placering av hål för dränering och regnsystem.
Intressant David!
Orkar du dela ngn makrobild på där du tycker det är riktigt sunkigt? Det handlar bara om att få begrepp om lägstanivån på burkarna så man vet om man beställer... Jag har glas och skulle kunna greja själv men har noll erfarenhet och vill inte ha slabbVM.

En sådan specialmåttad burk på låt oss säga 39x55x60 (där 60 är höjd) - vad kostar de, borrade och klara?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:28
Ort: Tyresö
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av davidkjH » 12 nov 2015, 12:11

Jag knäpper ett par bilder i dagarna och lägger upp. Dock finns det inga delar av burkarna som är "riktigt sunkiga". Det är bra burkar och att vissa kärvar lite i skjutlgasen syns ju inte på bild :)

Jag skulle uppskatta att en sådan burk skulle gå loss på 850:- (mina burkar har snarlika mått). Alla mina är 55 cm. djupa. Det är något djupare än vad jag har haft innan och det är verkligen bra tycker jag. Dessutom räcker det med en dysa/burk om de inte är så breda. Jag har valt att placera dysan (hålet) 15 cm. från fronten, så det räcker in till hela bakgrunden.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bra terrariebyggare?

Inlägg av PatrikNo » 12 nov 2015, 14:15

Jag har istället för att borra i toppen duschen. Klippt ett hål i nätet jag har och satt en genomföring i hålet så att det blir tätt.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster