När får grodorna flytta in ?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
ernst the frog
Inlägg: 113
Blev medlem: 12 feb 2008, 20:10
Började med grodor år: 2008
Ort: Göteborg / Mölndal
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

När får grodorna flytta in ?

Inlägg av ernst the frog » 22 feb 2008, 20:59

Hej igen. Har väl i princip fått färdigt inne i grogornas nya terrarie nu.
Har planterat lite grönsaker här & var Väntar på min termostat/hygrostat & ett flugsäkert nät. sista "siliconeringen" var för ett par dagar sen.
Vattnet ser rent & fint ut & tempen håller sig OK . När är det "safe" att flytta in grodorna ?
Har decinficerat alltihopa också med Desidos, Verksamt på de flesta bakterier ,svampar & sporer, (fick nåt slags mögel på en av rötterna)Enligt Lactamin som säljer det är det ofarligt för människor & djur , men det kanske är bäst att vänta ett tag ?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: När får grodorna flytta in ?

Inlägg av jsl » 13 aug 2008, 18:14

Jag lyfter denna tråd igen. Det skulle vara intressant och höra hur länge man ska vänta innan man sätter i grodorna i sitt iordningställda terrarium.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: När får grodorna flytta in ?

Inlägg av BengtO » 14 aug 2008, 08:19

Det finns ju ingenting i typ inredningen som ska "sätta sig" eller komma i balans som ett akvarie. I princip kan grodorna tas i direkt man är nöjd med hur det ser ut. Ett fuktigt bottenmaterial, något gömställe och ett säkert terrarium är vad som krävs. Sen tror jag att det vanligaste problemet man får om man inte har erfarenhet sen tididigare är att man missbedömer sin förmåga att odla foderdjur i kombination med att dessa grodor äter mer än man tror. Där kan det behövas förberedas.

Grimgal
Inlägg: 109
Blev medlem: 31 jan 2008, 09:30
Började med grodor år: 2008
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: När får grodorna flytta in ?

Inlägg av Grimgal » 14 aug 2008, 13:24

Som BengtO redan har skrivit kan foderdjuren bli ett "problem". Ibland händer det att kulturer dör eller har en låg produktivitet. Mitt råd är därför att ha en kultur "för mycket". Ett annat tips är att förvara en/några kulturer i kylskåpet.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster