Terrariekonstruktion, lite teoretiska funderingar

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Terrariekonstruktion, lite teoretiska funderingar

Inlägg av Cloud » 31 dec 2015, 18:15

Jo jag håller i dagsläget på att planera ett högt och relativt smalt terrarium, och funderar på att inte sätta någon ventilation i fronten, utan istället på sidan (plus i toppen såklart). Det jag undrar är, ökar det risken att frontglaset immar igen? Om man inte har någon ventilation där under. Tanken är nämligen att det vore snyggast med så mycket ren glasyta som möjligt i fronten. Tänker även att man i detta syfte skulle kunna ha endast ett stort glas som man skjuter åt sidan för att öppna, istället för vanliga skjutdörrar, som ju skapar två streck i vyn framifrån. Borde väl vara okej?
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Terrariekonstruktion, lite teoretiska funderingar

Inlägg av FrankD » 01 jan 2016, 19:03

Vilka mått handlar det om (höjd, bredd, djup)? Risken för imma ökar säkert men frågan är hur mycket. Om terrariet är djupt och det är hyfsat avstånd mellan växter och frontglaset kan det ändå funka.

Ett enda frontglas istället för två är inga problem, men om det är för smalt, typ 30 x 120 cm eller så, skulle jag fundera på gångjärn istället för en skjutdörr eftersom den senare blir för "vinglig".

Användarvisningsbild
Sammie
Inlägg: 126
Blev medlem: 01 feb 2010, 05:20
Började med grodor år: 2011
Ort: Laholm
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Terrariekonstruktion, lite teoretiska funderingar

Inlägg av Sammie » 01 jan 2016, 19:15

Om man har s.k "Euro style" ventilation så är den ju inte så skrymmande, själv tycker jag inte att det är så snyggt med ventilation på sidan. Men "each to his own" som man säger ;)
Jag har haft ett terrarium som du beskriver med bara ett frontglas man skjuter åt sidan och det var väldigt besvärligt tyckte jag. Extra besvärligt blir det ifall man vill ha flera bredvid varandra. Jag gjorde mig av med det efter bara ett par månader.
Vill du bestämt ha bara en frontruta så föreslår jag modellen med lutande frontglas (kallas de österdalsmodellen måntro?) där man istället för att skjuta glaset åt sidan lyfter ut fronten. Fick se några sådana "live" rätt nyligen och de var riktigt stiliga.

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Terrariekonstruktion, lite teoretiska funderingar

Inlägg av HåkanP » 02 jan 2016, 16:26

Har prövat sidoventilerat och utseendet i min modell är inget störande. Ett tidigare experiment, ett ombyggt ramakvarium på ca 60L stående på vad som var gavel. Ungefär 30x30cm invändigt och 60 högt.
På detta dubbelbottens bygge med diket i framkant valde jag att göra sidoventilation i nederkant ovanför diket, i form av ett 40 mm hål på vardera sida och en 1/3 av toppen. Allt efter att jag räknat ut hur stor nät area jag har på de ombyggda och fungerande små ExoTerra burkarna på 30x30, 45cm höga. Det fungerade inte alls, fick öknamnet ökenterrariet...

Med samma belysning, bevattning men inga fläktar på "bygget" samt likadan inredning med xaxim och rötter så är det konstant torka i "bygget" medan ET burkarna nästan blir för blöta.

Lärdomen jag fått är att ett högre terrarium trotts i detta fall 25% större volym (på höjden) ger en rejält kraftigare luftcirkulation och snabbare uttorkning.
Imma, inte ens sett tillstymmelse av det trotts att jag stoppat in extra dysor för att kunna kalla det stäppterrariet. Inte alla som har ett öken/stäpp terrarium ståendes på höjden! ;)
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Terrariekonstruktion, lite teoretiska funderingar

Inlägg av Cloud » 02 jan 2016, 17:50

Måtten jag planerar är 56×41×110 (anpassat för att passa precis på ett litet bord jag har). Så rätt högt! Dock ej så djupt, så det kommer ju inte vara något stort avstånd från frontglaset till växterna. Velar lite mellan sidoventilation eller sån där "Euro style" (antar att det är varianten med liggande ventilation i fronten). Dock förlorar man ju lite i djup med en sån lösning! Men kanske är det bästa sättet att förebygga imma.

Sammie: Varför var det besvärligt? Jag kommer inte att ha något annat på sidan, bara luft, så det kommer inte vara något i vägen för att öppna. Sedan tänker jag att när terrariet väl är klart och planterat och framtida invånare flyttat in så kommer jag väl inte ha behov av att öppna det så mycket. Vill man göra några större förändringar så skjuter man ju hela glaset åt sidan och ställer det bredvid. Annars tänker jag att man oftast bara behöver öppna en springa för att poppa in lite ny mat eller så. Lutande frontglas tror jag inte blir aktuellt i det här fallet, då den modellen lär kräva ett mycket djupare terrarium.

HåkanP: förvånande att det blev så torrt i det terrariet. Bra luftcirkulation är a och o för mig, då jag förutom grodor tänkt ha en massa orkidéer som blir ledsna av stillastående luft. För att även behålla fukt så har jag dock tänkt hitta en balans genom att i toppen ha två 7 cm breda remsor av ventilationsnät, med glas emellan sig. Låter det lagom? Kommer även att försöka ordna en timer-inställd fläkt för att luften ska röra på sig då och då, men är helt clueless vad gäller åt vilket håll den ska blåsa och hur luft rör sig och samspelar med fuktighet och sånt. :) (vet att varm luft gärna stiger, men det är väl ungefär så långt min insikt sträcker sig).
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Terrariekonstruktion, lite teoretiska funderingar

Inlägg av HåkanP » 03 jan 2016, 01:38

2x7 cm (x56 ? ) låter mycket oavsett vilket håll de löper. Kom dock på en skillnad med öken-bygget och de ombyggda ET burkarna här som möjligen kan spela in i luft cirkulationen, jag gjorde precis som du tänker! Har mindre än 1/3 nät i topp men det är två remsor.
En smalare nära framsida och en bredare från mitten och bakåt. På ET-modifieringarna sitter det en remsa från mitt och framåt och den skillnaden påverkar säkert också hur mycket av fuktigheten som blir kvar.

Ang. skjutglas generellt ser jag inget problem, se bara BengtO och hans 40 burk+ eller vad han har.
Däremot så 110cm högt minus 15-25cm för nederkant samt en smalare kant upptill ger dock ett rätt stort glas så det blir lite vikt i det.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Terrariekonstruktion, lite teoretiska funderingar

Inlägg av Cloud » 05 jan 2016, 10:36

Har letat efter bilder på Bengts terrarier men hittar inga.

Djupet på mitt planerade bygge är endast 41 cm, så kanske det är överdrivet med 2 x 7 cm toppventilation? Vet inte! Men som sagt, vill ha bra luftomväxling. Tänker nu i alla fall att jag skippar sidoventilation och istället kör på liggande frontventilation. Kan 3 cm räcka där? 4? Vill ju förlora så lite djup som möjligt till ventilationen.

Sedan funderar jag också på s.k. falskbotten. Men behöver man det egentligen? Vad är vinsten? Har nog inte riktigt fattat det.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Terrariekonstruktion, lite teoretiska funderingar

Inlägg av FrankD » 05 jan 2016, 12:01

Toppventilation kan du alltid täcka över om det blir för mycket. Har du för lite är det inte lika lätt. Jag har "stående" frontventilation under dörren. Tycker det funkar lika bra som liggande, är enklare, och förbrukar inget djup. Eftersom terrariet är rätt högt kan du ha 4-5 cm utan att det tar för mycket av dörren. Falskbotten behövs inte. Jag har avlopp i botten, med grovt filtermaterial på som skydd, och sedan ett lager leca. Tycker inte att det är sämre än falskbotten, snarare tvärt om.

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Terrariekonstruktion, lite teoretiska funderingar

Inlägg av HåkanP » 05 jan 2016, 20:12

Instämmer med Frank om bottenval, med skillnad att jag kör med små lecakulor direkt på avloppet som är täckt med en 1/2 disksvamp. Följt av mark duk och slutligen substratet och löven. Med mindre lager leca i ett hörn och mer i ett annat skapar jag grunden för varierande fuktighet på marken innan resten av terrarie-scapingen fortsätter.

Falskbotten är nog mer av intresse ifall man vill ha mycket vatten i terrariet och återcirkulera det till dusch/bevattning, eller ha en stor vattendel med någon fisk t.ex.
Dubbelbotten lutar man mot ett dike som ger en vattendel lagom för allt från yngel till fisk beroende på hur stort man gör det. Eller en ren dödsfälla ifall grodorna trillar i och saknar möjlighet till att kunna klättra upp.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster