Floating switch med ESP8266 och Domoticz

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Floating switch med ESP8266 och Domoticz

Inlägg av RicardH » 07 aug 2016, 10:40

PatrikNo skrev:Jag använder inte sms till min telefon. Utan jag använder Prowl. Det är en app på mobilen. Sen är det en webbsida som man sätter upp att mobilen ska kunna ta emot data. Så något program kan notifiera Prowl servern, som meddelar min telefon. Det finns flera liknade tjänster där ute.
:o Grymt!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Floating switch med ESP8266 och Domoticz

Inlägg av HåkanP » 07 aug 2016, 17:18

PatrikNo skrev:Kom på en idé. Kan man inte använda en nexa fjärrkontroll som man får med när man köper deras uttag. Vad tror du Håkan?
Om du tänker fjärrkontrollers, de små som du endast styr brytarna med, så är jag inte riktigt med på vad tänker dig? Som sändare ansluten till en givare som sänder signal till brytaren, som sin tur sänder till RTX/Telldus enheten?
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Floating switch med ESP8266 och Domoticz

Inlägg av HåkanP » 07 aug 2016, 17:45

RicardH skrev:Att ha sms-information om huruvida vattentanken är tom eller returvattentanken börjar bli full, är hur bra som helst. Nu klarar man sig absolut utan detta, men det kan man ju säga om avrinning, regnautomation och timer till belysningen också, så kör hårt ni som kan! :D
Skulle någon av er hitta en grej som går att pula ihop för en total elektronolla, så hojta till. OM ngn av er kan förbarma er och pula ihop något åt en sådan nolla, så är det också välkommet. Men men. Spännande tråd!
SMS tar man ju alltid emot men kräver extra funktioner och avgift för något "mer". Hör man till dem som konstant tar emot e-post på sin smartnalle och har fast internetuppkoppling hemma kommer man undan lite enklare, förutsatt att man använder Tellstick eller annat hem-automatiserings system.

Fördelen är ju med dessa komponent-system att du kan styra/mäta/larma så mycket mer från ett system när man väl gjort grundinvesteringen. Att sen styra dimmers från surfplattan när man har besök och köra en dygns cykel med regn och annat... Lull-lull men det är väl lite av belöningen. :D

Nackdelen är att antingen som med RTX/Tellstick så kräver det en dator som kan agera server 24/7, eller som hemautomatiserings systemen (STORT i USA nu) Att du ansluter till någon betaltjänst (de billigare) eller betalar mer och får en egen "huvudcentral" du ansluter mot internet för larm funktionerna.

Det svåraste är att bygga ett grundsystem som passar de flesta och inte blir för dyrt. Men ändå lämnar möjlighet till att installera och sedan ev. expandera utan att ha Patriks eller mina kunskaper. Fast det öppnas hela tiden nya möjligheter, egentligen är det en fråga om tid och att investera förutsatt det finns en liten marknad villig att köpa dessa system.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster