Någon smart idé på sidodörrar?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Någon smart idé på sidodörrar?

Inlägg av HåkanP » 15 jan 2017, 00:35

Grabben har tröttnat på akvariet men vill gärna ha något på samma plats. Och har sagt 'Ja' till ett *snyggt* vivarium/terrarium.
Problemet är placeringen. Han har en köpt akvariebänk som är 40cm djup och 95cm lång (samt ca 60cm hög) vilket i stort sett är begränsningen på yta, man går förbi där när man kommer in i rummet. Så att göra något med mer djup är uteslutet. Tanken är därför att återanvända bänken och bygga terrarium från de basmåtten.

Bollar med tanken att göra ett terrarium med hel framsida och dörrar på sidorna, och där tog det väl stopp.
Hela skjutglas var första idén, sen kom jag att tänka på att det är vägg bakom. M.a.o. kan man bara skjuta glasen framåt och om man gör en (tunn) bakgrund+växter måste man skjuta rätt mycket framåt för att komma åt för enklare saker som matning t.ex. Om man inte fått en groda i ansiktet innan lär man väl få det då.

Delade skjutglas på sidorna i dubbelspår tilltalar inte och blir absoluta nödlösningen. Så gångjärn... Men hur?

Har själv ingen god erfarenhet och det är glas i storleken bredd 40cm x 50-60cm högt. Lämplig tjocklek på glaset om man limmar gångjärn?
Vad använder man för sorts lim?
Skall man låta härda glasen till dörrarna så ev. spänningar eller annat inte spräcker dem?
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Någon smart idé på sidodörrar?

Inlägg av Bosse P » 15 jan 2017, 10:44

HåkanP skrev:Grabben har tröttnat på akvariet men vill gärna ha något på samma plats. Och har sagt 'Ja' till ett *snyggt* vivarium/terrarium.
Problemet är placeringen. Han har en köpt akvariebänk som är 40cm djup och 95cm lång (samt ca 60cm hög) vilket i stort sett är begränsningen på yta, man går förbi där när man kommer in i rummet. Så att göra något med mer djup är uteslutet. Tanken är därför att återanvända bänken och bygga terrarium från de basmåtten.

Bollar med tanken att göra ett terrarium med hel framsida och dörrar på sidorna, och där tog det väl stopp.
Hela skjutglas var första idén, sen kom jag att tänka på att det är vägg bakom. M.a.o. kan man bara skjuta glasen framåt och om man gör en (tunn) bakgrund+växter måste man skjuta rätt mycket framåt för att komma åt för enklare saker som matning t.ex. Om man inte fått en groda i ansiktet innan lär man väl få det då.

Delade skjutglas på sidorna i dubbelspår tilltalar inte och blir absoluta nödlösningen. Så gångjärn... Men hur?

Har själv ingen god erfarenhet och det är glas i storleken bredd 40cm x 50-60cm högt. Lämplig tjocklek på glaset om man limmar gångjärn?
Vad använder man för sorts lim?
Skall man låta härda glasen till dörrarna så ev. spänningar eller annat inte spräcker dem?
Jag tror att det BÄSTA limmet du kan få tag i är förmodligen det som man limmar framrutor till bilar med.

I brist på det så kommer nog 2 komponents epoxy till för glas som säker 2:a. Se till bara att limmet är till för glas och metal och
att alla ytor är 100% fettfria.

Jag tror dessutom att typ piano gångjärn som sträcker sig så långt som möjligt längs glaset är att föredra. Det gäller ju att fördela
vikten på glaset så mycket so möjligt..

Lycka till!

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Någon smart idé på sidodörrar?

Inlägg av FrankD » 15 jan 2017, 11:35

Håller med Bosse. Epoxy funkar bra (har testat det t.o.m. med vanliga små gångjärn istället för piano, som ju ger större yta. Pianogångjärn kan du också limma fast med akvariesilikon. Jag har gjort det och det sitter hur bra som helst. Fettfri gäller förstås även där.

Det enda som är lite knepigt är att sätta fast det så det blir rakt. Man måste ju i varje fall hålla dörren på plats tills limmet eller silikonet har härdat. När man då släpper det brukar det följa gravitationen och det om var rakt innan blir någon mm snett sedan. Inte så att det verkligen blir ett problem men man ser det. Jag har löst det genom att låta dörrens nedre kant vila på ramen. Rättare sagt, det finns en glasremsa under dörren och någon mm plats mellan dess överkant och dörrens underkant. Sedan har jag skurit upp en mjuk genomskinlig silikonslang av rätt diameter och tryckt den på glasremsans övre kant, med lite silikon i så att den inte åker iväg. Nu sitter dörrens underkant på denna slang, inga flugor kan ta sig igenom och allt är rakt. Ev. behöver du inte ens lås e.dyl. på det viset, men det får du se. Öppnar man dörren så åker kanten mittemot gångjärnet ner någon mm eller så, men det gör ju inget.

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Någon smart idé på sidodörrar?

Inlägg av HåkanP » 15 jan 2017, 17:08

Några av erfarenheterna jag har är just akvariesilikon och metall (piano gångjärn), är att det är ett stor "NO NO". Först var det ett he**'te att hitta hyfsat rakt gångjärn och sedan få dit det rakt. Bara för att se det släppa, mer eller mindre glida av gångjärnet inom några månader. Efter ett antal försök med vanlig silikon och bredaste pianogångjärn jag kunde uppbringa svor jag heligt att aldrig med ta i ett sådant. :evil:

Använde sedan någon vanlig epoxy som skulle klara både metall och glas samt 2 möbel gångjärn. Ett sådant gångjärn har minst lika mycket fästyta som 10cm pianogångjärn. Efter ett par år släppte nedre gångjärnet från glaset och resulterade omedelbart i en spricka vid det övre. Troligen hade UV-ljus och värme en del med det hela att göra då 'fogen' såg ut som den var sönder vittrad eller torkad.

Så 'rätt' glas & metall epoxy/lim och 3st, ev.4st gångjärn är några funderingarna. Och ev. att kapa bredden på dörrarna till 35cm eller 30cm och ha resterande av de 40 cm som en karm längst bakåt för att minska vikten på glaset? Det som talar emot karmen är att det är enklare att pass in gångjärn på ett hörn än en plan yta.

@Bosse P
Eftersom jag inte äger bil undrar jag om du menar sånt de reparerar bilrutor med eller är det någon annan typ av lim du tänker på?

Och vad tror ni om tanken att härda dörr glasen? Funderar på att dra till med Optiwhite glass ovanpå, fram och på dörrarna men vill minnas att Optiwhite glas inte är lika starkt som vanligt glas?
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Någon smart idé på sidodörrar?

Inlägg av PatrikNo » 15 jan 2017, 17:13

Det finns ju gångjärn som man skruvar fast utan att ha hål, utan det blir som tryck bara. Vet inte vad de klarar för vikt.

Kan man borra hål i en glasskiva som man sen har typ köksdörrgångjärn på som sen silikonar fast på dörren?
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Någon smart idé på sidodörrar?

Inlägg av PatrikNo » 15 jan 2017, 17:14

/Patrik

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Någon smart idé på sidodörrar?

Inlägg av HåkanP » 15 jan 2017, 17:21

PatrikNo skrev:Det finns ju gångjärn som man skruvar fast utan att ha hål, utan det blir som tryck bara. Vet inte vad de klarar för vikt.

Kan man borra hål i en glasskiva som man sen har typ köksdörrgångjärn på som sen silikonar fast på dörren?
När du skriver det så vet jag med att jag sett monter dörrar med borrade hål och någon skruv eller tapp igenom. Har fortfarande delar från ett stort monter-terrarium jag hade leguaner i. Grejen med de gångjärnen var att de fästes sedan i profilerna på insidan av monterglaset, ungefär som köksluckor. Och glasen var härdade minns jag samt kostade multum om man skulle köpa dem via monter försäljare. Blev skjutglas då! :)
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Någon smart idé på sidodörrar?

Inlägg av FrankD » 15 jan 2017, 18:52

HåkanP skrev:Några av erfarenheterna jag har är just akvariesilikon och metall (piano gångjärn), är att det är ett stor "NO NO".
Märkligt. Hos mig sitter dem hur bra som helst sedan ett antal år, 6 stycken terrarier. Men pianogångjärnen brukar ju ha ordentligt med fett på sig när man köper dem. Kan det ha varit det?

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Någon smart idé på sidodörrar?

Inlägg av HåkanP » 15 jan 2017, 20:12

FrankD skrev:
HåkanP skrev:Några av erfarenheterna jag har är just akvariesilikon och metall (piano gångjärn), är att det är ett stor "NO NO".
Märkligt. Hos mig sitter dem hur bra som helst sedan ett antal år, 6 stycken terrarier. Men pianogångjärnen brukar ju ha ordentligt med fett på sig när man köper dem. Kan det ha varit det?
Tror inte det. De tvättades kliniskt rena flera gånger. var snarare silikonet som gled isär.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster