Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
classemann
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 10 apr 2017, 17:08
Började med grodor år: 2017
Ort: Borås
Har gillat: 114 gånger
Blivit gillad: 113 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Inlägg av classemann » 19 apr 2017, 20:24

Är det samma sak eller finns det skillnader på detta ?
Nån som har koll ???

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Inlägg av TobiasB » 19 apr 2017, 20:58

Destillerat vatten och batterivatten är båda avjonade vatten, alltså kemiskt rena vatten där det inte finns några fria joner utan bara vattenmolekyler. Det finns väll i verkligheten gränsvärden för hur rent det måste var för att få vara just till batterier, men destillerar du vatten på rätt sätt så blir der rent. Du kan även köra vattnet genom en avjoningskolon för att göra sådant vatten själv. Men det kräver lite specialgrejer (se min tråd om detta en bit ner)

Osmosvatten görs genom att vatten trycks genom filter och på så sätt renas med så kallad omvänd osmos. Jag körde det 2 år ungefär. Relativt lätt att få tag på filter och att få att funka, men tar lite tid då allt vatten du häller på inte blir renat utan en hel del spillvatten skapas. Finns massa trådar om det här :) Skillnaden mot avjonat vatten är att detta vatten inte blir fullt så rent, men kalken försvinner vilket är den stora boven vi vill komma i vår rening.

Någon annan kunnig kan säkert fylla på här också :)

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Inlägg av FrankD » 19 apr 2017, 21:29

Största skillnaden mellan batterivatten och alla andra möjligheter är nog priset. Att ständigt köpa batterivatten blir snabbt en väsentlig del av alla kostnader i hobbyn (t.ex. 25 l för 170 kr på Autoexperten). Det finns ganska smidiga osmosanläggningar som du kan plocka bort mellan gångerna om du inte har möjlighet att låta dem sitta kvar. Beroende på hur du bor kan det under större delen av året också vara en idé att samla regnvatten.

Användarvisningsbild
classemann
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 10 apr 2017, 17:08
Började med grodor år: 2017
Ort: Borås
Har gillat: 114 gånger
Blivit gillad: 113 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Inlägg av classemann » 19 apr 2017, 21:49

Hmmmm.......detta är ju även ett problem akvarister har, särskilt diskusfolk, har tillhört den kategorin själv.
Reverse osmosis är ju ganska plats krävande osv. och vi bor i lägenhet och då blir det genast svårare.
Sedan är ju frågan hur långt räcker 25 liter som du nämner ?
Går det att köra ett filter i sumpen och få det till att bli återanvändbart ?
För den största boven jag har fattat är just kalk som Tobias nämner.
Sedan har vi hållt hundratals fågelspindlar och då sprayade vi en del terrarier med just dest. vatten och upptäckte att spindlarna mådde inte bra av det.
Och det är ju klart, rent vatten är ju rent vatten och saknar spårämnen osv. Diskusfolket kör med RO och sedan tillsätter dom spårämnen m.m. i vattnet innan det går i karet.
För rent vatten är för bra för fisken och dom dör.
Har någon märkt av något på sina grodor ?
För kalken som är boven är väl för att det blir beläggningar på glaset eller har den mer konsekvenser ?

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Inlägg av PatrikNo » 19 apr 2017, 21:52

Saltakvarister kör med RO-vatten. Men det tillsätts en del via saltet som innehåller en del saker iförsig.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Inlägg av FrankD » 19 apr 2017, 22:25

Jag har aldrig hört talas om pilgiftsgrodor som mår dåligt av tropiskt regn, och inte heller av någon som hjälper till genom att fara omkring i åskmolnen för att tillsätta spårämnen. ;) Med andra ord, eftersom regnvatten i princip är destillerad vatten kan det knappast vara någon fara.

Att filtrera sumpvattnet för att återanvända det i regnsystemet känns däremot ganska onaturligt. Själv skulle man inte heller vilja bli besprutad av det vattnet man just har kissat och bajsat i, om det inte skickas igenom ett high tech-filter. Annars blir det ganska mycket grejer kvar i vattnet, framför allt eftersom koncentrationen hela tiden ökar. Att kalken är största boven i kranvattnet beror bara på att det inte finns så många andra bovar i det från början. Och dessutom skulle grodorna inte bry sig om kalken, det är bara för dysornas och rutornas skull vi inte gillar kalk.

Hur långt 25 liter räcker beror förstås på antalet terrarier och hur ofta/länge man kör regnsystemet med hur många dysor. Har du 2 terrarier? Någon månad kanske? Men terrarierna har ju en viss benägenhet att föröka sig. :D

"PuroSmart"-filtret på http://www.dartfrog.co.uk/equipment/water.html körde jag ganska länge med. Att det var platskrävande kan jag inte hävda. Ett problem med små filter är dock att de kanske inte håller så länge om man har hårt vatten. Här har vi mycket bra vatten från början så jag kan köra med samma filter i 5 år utan att det märks en skillnad.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Inlägg av LarsÖ » 20 apr 2017, 11:03

[quote=FrankD post_id=49627 time=1492633528 user_id=79]
Jag har aldrig hört talas om pilgiftsgrodor som mår dåligt av tropiskt regn, och inte heller av någon som hjälper till genom att fara omkring i åskmolnen för att tillsätta spårämnen. ;) Med andra ord, eftersom regnvatten i princip är destillerad vatten kan det knappast vara någon fara.
[/quote]

Regnvatten är ju destillerat vatten, ja. Men dropparna bildas gärna runt små partiklar, och sen faller regnet genom genom luft som är full av diverse kemi. När regnet träffar trädkronorna rinner det nerför blad och stammar, och samlar på sig en del där också. På vår västkust är regnet så salthaltigt att bilar rostar mer där...
Vad regnet innehåller är därför väldigt olika i olika delar av världen.
[Se t ex: https://www.frim.gov.my/v1/JTFSOnline/j ... 01-214.pdf ]

I mina terrarier cirkulerar vattnet. Eftersom jag har komposter i burkarna blir vattnet så småningom hunöst, dvs gult/brunt. Humöst vatten har lågt pH, vilket betyder att kalkavlagringar blir det inte; i stället etsas glasen på några år, vilket gör att jag får byta frontruta vart 5:e år så där.

/Lars

Användarvisningsbild
classemann
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 10 apr 2017, 17:08
Började med grodor år: 2017
Ort: Borås
Har gillat: 114 gånger
Blivit gillad: 113 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Inlägg av classemann » 20 apr 2017, 14:13

Hej Lars.
Du har alltså vattensamling i terrariet som sedan pumpas ut i vattenfall eller dylikt ?
Det verkar vara som att du får lite av en Svartvattens biotop om jag läste rätt ?

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Inlägg av LarsÖ » 20 apr 2017, 14:49

[quote=classemann post_id=49635 time=1492690387 user_id=1162]
Hej Lars.
Du har alltså vattensamling i terrariet som sedan pumpas ut i vattenfall eller dylikt ?
Det verkar vara som att du får lite av en Svartvattens biotop om jag läste rätt ?
[/quote]

Precis. Vattnet under den falska bottnen pumpas upp och regnar ner. På nervägen filtreras det genom sand/jord/Leca, samt luftas(!).

I Costa Rica bestod marken av sand. Man såg nästan inte till något organiskt material alls. Termiter och myror jobbade hårt med att ta hand om sådant. Regnvattnet försvann fort ner i marken och strömmade mot kusten. DET vattnet var definitivt inte humöst!
Men de grodor jag haft (mest Dendrobates-arter) gillar mitt vatten, och det är ju ett gammalt trick att göra vattnet för yngel surt med alkottar.
I trästubbar o dyl är ju vattnet ofta rätt brunt.
Någon kan väl mäta pH i en Bromelia?!
/Lars

Användarvisningsbild
classemann
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 10 apr 2017, 17:08
Började med grodor år: 2017
Ort: Borås
Har gillat: 114 gånger
Blivit gillad: 113 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Destillerat vatten/batterie vatten kontra osmos.

Inlägg av classemann » 20 apr 2017, 15:26

Ok, Du får lite "Droppfilter" effekt då vattnet luftas och föroreningar oxideras, det lät ju bra.
Kör du med epiweb ?

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster