Terrarie bygge

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Terrarie bygge

Inlägg av Dashivas » 03 sep 2017, 10:24

Tjena går i planeringsstadiet att bygga ett terriarie med vattendel.
Det ska bli en möbel som passar in i resten av vårt möblemang så frugan blir glad då det ska stå mitt i huset.

Går i valet och kvalet med glas eller ply som är målat med epoxi så det blir helt vattentätt.

Om det blir glas så får jag köpa färdigt terrarie och bygga möbel och resten samt blir nog mindre på alla håll.

Bygger jag i ply kan jag få vilken form som helst och det passar ju bättre in i resten av huset.
Samt blir en hel del större .

Går i funderingarna om man ska ha sump eller enbart pump inne i terrarie.

Tanken är att ha ca 60-70% bottenyta till landdel och bygga upp stenar som barriär och sen fylla med lecakulor och markduk ovanpå för att den bygga med nån spagnum blandning

Nu svamlar jag en massa men kom gärna med måste ha funktioner osv tips då detta är mitt första terrarie bygge i denna typen

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Terrarie bygge

Inlägg av RicardH » 03 sep 2017, 10:56

Hej @Dashivas !

Kul att du är i planeringsstadiet! Det finns en tråd med en familj som byggde ett terrarium, en möbel, runt ett glasterrarium. Det skedde förra året tror jag. Om någon kommer ihåg vad tråden hette eller vilka de var, så vi kan länka den hit, så fyll gärna på!

Vill varna för pumpar i terrariet. De går sönder, slaggar igen mm. Skall du ha rinnande vatten, eller filtrera vatten, så gör det från utsidan, alltså genom en sump, eller ett ytterfilter. Det finns många sätt att lösa det, men om du placerar en pump i burken, behöver du dra in ström. Den ingången måste vara grod- och vattentät men ändå kunna öppnas så du kan ta ur pumpen/filtret för rengöring. En del modiga bygger in små vattenpumpar bakom hela bergsmassiv av betongklädd frigolit. När sedan pumpen pajar/kleggar igen, är man körd. Så det är mitt råd gällande vattenrening. Rena gärna, om du vill, men gör det på utsidan. Med det sagt, varför skall du filtrera vattnet? :) Konstig fråga om man kommer från akvariehobbyn. Om man belastar vattendelen hårt (många fiskar/liter vatten) behöver man i ett akvarium en god biologisk filtrering. Inbillar mig att du inte skall ha 40 malawiciklider i din vattendel, utan några enstaka fiskar/räkor etc? I så fall kommer ditt regn, som hela tiden fyller på med nytt vatten, att göra att du får ett vettigt vatten. Det är i allafall en allternativ väg att gå, att du istället för filtrering, använder breddavlopp med avrinning, och har regndysor som ger mycket vatten (kan ge tips på sådana också, om du vill) så du får mer vatten in än som avdunstar, vilket gör att vattenytan stiger med avrinning och föryngring av vattnet som följd ...

Det var några tankar. Jo en till. Glas är enklast gällande vatten. Gällande barriär finns många lösningar på det. Beror på storleken på detta projekt. Du får berätta mer tror jag ... :)


Lycka till!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Terrarie bygge

Inlägg av Dashivas » 03 sep 2017, 11:32

RicardH skrev:
03 sep 2017, 10:56
Hej @Dashivas !

Kul att du är i planeringsstadiet! Det finns en tråd med en familj som byggde ett terrarium, en möbel, runt ett glasterrarium. Det skedde förra året tror jag. Om någon kommer ihåg vad tråden hette eller vilka de var, så vi kan länka den hit, så fyll gärna på!

Vill varna för pumpar i terrariet. De går sönder, slaggar igen mm. Skall du ha rinnande vatten, eller filtrera vatten, så gör det från utsidan, alltså genom en sump, eller ett ytterfilter. Det finns många sätt att lösa det, men om du placerar en pump i burken, behöver du dra in ström. Den ingången måste vara grod- och vattentät men ändå kunna öppnas så du kan ta ur pumpen/filtret för rengöring. En del modiga bygger in små vattenpumpar bakom hela bergsmassiv av betongklädd frigolit. När sedan pumpen pajar/kleggar igen, är man körd. Så det är mitt råd gällande vattenrening. Rena gärna, om du vill, men gör det på utsidan. Med det sagt, varför skall du filtrera vattnet? :) Konstig fråga om man kommer från akvariehobbyn. Om man belastar vattendelen hårt (många fiskar/liter vatten) behöver man i ett akvarium en god biologisk filtrering. Inbillar mig att du inte skall ha 40 malawiciklider i din vattendel, utan några enstaka fiskar/räkor etc? I så fall kommer ditt regn, som hela tiden fyller på med nytt vatten, att göra att du får ett vettigt vatten. Det är i allafall en allternativ väg att gå, att du istället för filtrering, använder breddavlopp med avrinning, och har regndysor som ger mycket vatten (kan ge tips på sådana också, om du vill) så du får mer vatten in än som avdunstar, vilket gör att vattenytan stiger med avrinning och föryngring av vattnet som följd ...

Det var några tankar. Jo en till. Glas är enklast gällande vatten. Gällande barriär finns många lösningar på det. Beror på storleken på detta projekt. Du får berätta mer tror jag ... :)


Lycka till!
Kommer från akvarievärlden så den biten har jag hyffsad koll på och jobbar som Inredningssnickare så själva byggandet är inga problem.
Bara funtioner och nödvändigutrustning.
Ljög lite att inte byggt innan då jag har ett 200l akvarie som jag byggt om till terrarie med vattendel men är inte nöjd alls med hur man kan sköta detta då det är högt så ljuset inte når ner riktigt samt trångt att få in händerna att sköta allt.

Måttade lite nu och bottenyta blir ca 0.7kvm och ca 1.5m högt .

Att bygga in pumpen är en av misstagen med mitt gamla terrarie även om jag bara byggde in sladden.
Har sump i mitt 720l akvarie och är grymt nöjd med detta.
Filtrering gillar jag att överdriva rejält dådet underlättar allt annat.
Har redan ett regnsystem från dusk med lite extra Dyser runt 6-7st vill jag minnas.
Tanken är att köra ett fack till regnsystemet i sumpen.
Ha 2st avrinningar ner i sumpen för att få det tyst.
2st returer 1 till vattenfallet och 1 som cirkulation i vattendelen.
Har ett antal pumpar hemma som jag tänker använda 1 av dom till detta projekt dock inte bestämt vilken än.
1st 1350l/h med 1.5m lyfthöjd vilket förmodligen kommer bli problem för vattenfallet.
1st 7000l/h med 6.5m lyfthöjd och är helt ställbar så jag lätt kan få det flödet som intresserar mig.


Belysningen kommer bli hemmabygge i led men rätt massiv par är tanken.
Har lite erfarenhet i ljusbygge från akvariesidan.
Bilagor
2017-07-16_15-43-29_HDR.jpg

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Terrarie bygge

Inlägg av RicardH » 03 sep 2017, 12:22

Ok. Då lämnar jag vattendelen.
Kanterna på vattendelen behöver vara uppstigningsvänliga. Grodorna lever i skogen, inte floden, även om vissa släkten lever nära bäckar men som sagt, de (grodorna) kan vara lite korkade så man får se till att ha en övergång från land till vatten. En lösning är att i vattenlinjen sätta en rensa xaxim, om det är glas man har som avdelare. Du som akvarist känner till BTNs Slimline. Jag har använt mig av slimline i npgra projekt. Använda dem som avdelare mellan land/vatten och hade en slimlineplatta som lutande botten. 0.7m2 lär medföra bredare burk än de 50cm BTN-produkten medför men i mina funkade det då de inte var bredare ...

Belysning finns som orkar 150cm. Två megalumen skulle göra jobbet. Men där skulle du bygga så det är bara att köra på då!
Tar fram popcorn för det här blir en kul tråd att följa.

Ventilationen är ngt att fundera över i en så hög burk.
Man vill ju ha flugtätt men ändå få en cirkulation. Detta åstadkoms bäst med hjälp av fläktar.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Terrarie bygge

Inlägg av RicardH » 03 sep 2017, 12:26

Sump som vattenkälla: halvbra idé av två skäl
1. Duschmunstyckena kommer att sätta igen. Även med förfiltrering.
2. Du vill inte bygga upp så mkt näring i vattnet. Grodorna befruktas av regnvatten, inte gammalt akvarievatten.

Tillsätt nytt osmosvatten till ditt regnsystem.
Ytavrinning löser överskottet.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Terrarie bygge

Inlägg av FrankD » 03 sep 2017, 12:32

Sedan får man ju lägga till att jag visserligen håller med Ricard, men det gör inte vår hedersmedlem LarsÖ, iaf vad gäller andra punkten. (Första har inte han något bekymmer med pga att han inte använder de vanliga duschmunstyckena.) Eftersom Lars har längre erfarenhet än vi båda två tillsammans får du själv avgöra mellan åsikterna. ;)

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Terrarie bygge

Inlägg av Dashivas » 03 sep 2017, 13:34

RicardH skrev:
03 sep 2017, 12:22
Ok. Då lämnar jag vattendelen.
Kanterna på vattendelen behöver vara uppstigningsvänliga. Grodorna lever i skogen, inte floden, även om vissa släkten lever nära bäckar men som sagt, de (grodorna) kan vara lite korkade så man får se till att ha en övergång från land till vatten. En lösning är att i vattenlinjen sätta en rensa xaxim, om det är glas man har som avdelare. Du som akvarist känner till BTNs Slimline. Jag har använt mig av slimline i npgra projekt. Använda dem som avdelare mellan land/vatten och hade en slimlineplatta som lutande botten. 0.7m2 lär medföra bredare burk än de 50cm BTN-produkten medför men i mina funkade det då de inte var bredare ...

Belysning finns som orkar 150cm. Två megalumen skulle göra jobbet. Men där skulle du bygga så det är bara att köra på då!
Tar fram popcorn för det här blir en kul tråd att följa.

Ventilationen är ngt att fundera över i en så hög burk.
Man vill ju ha flugtätt men ändå få en cirkulation. Detta åstadkoms bäst med hjälp av fläktar.
Om man bygger upp ett stenröse från vattnetblandat stora o små kanske fyller upp med lite sand mellan borde väl funka för grodorna att klättra?
Kommer förmodligen ha grenar som går upp ur vattnet också.


Terrarie är i runda slängar 120cm brett 80cm i ena änden och 50cm djupt i andra och ca 150cm högt.
Tanken är att köra typ 30w ledchip med linser det ger bra penetration

Typ denna

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Terrarie bygge

Inlägg av Dashivas » 03 sep 2017, 13:38

RicardH skrev:
03 sep 2017, 12:26
Sump som vattenkälla: halvbra idé av två skäl
1. Duschmunstyckena kommer att sätta igen. Även med förfiltrering.
2. Du vill inte bygga upp så mkt näring i vattnet. Grodorna befruktas av regnvatten, inte gammalt akvarievatten.

Tillsätt nytt osmosvatten till ditt regnsystem.
Ytavrinning löser överskottet.


Tanken är att filtrera vattnet innan de går in i tanken med så kallade filtersocks från ebay.
Dom tar allt lös shit i vattnet

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Terrarie bygge

Inlägg av Dashivas » 03 sep 2017, 13:39

FrankD skrev:
03 sep 2017, 12:32
Sedan får man ju lägga till att jag visserligen håller med Ricard, men det gör inte vår hedersmedlem LarsÖ, iaf vad gäller andra punkten. (Första har inte han något bekymmer med pga att han inte använder de vanliga duschmunstyckena.) Eftersom Lars har längre erfarenhet än vi båda två tillsammans får du själv avgöra mellan åsikterna. ;)
Du menar att näringen inte för nån skada ?

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Terrarie bygge

Inlägg av Dashivas » 03 sep 2017, 13:40

Typ

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster