Få upp temperaturen lite

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Robman
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2017, 07:15
Började med grodor år: 2017
Ort: Örebro
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Få upp temperaturen lite

Inlägg av Robman » 05 okt 2017, 09:13

Cloud skrev:
01 okt 2017, 21:29
Oj, jag som alltid har motsatta problemet...att försöka få ned temperaturen ett par grader. Har för många lampor och värmealstrande grejer överallt.
Intresserad, vad har du för lampor och annat runtomkring?

JakobM
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 apr 2015, 20:26
Började med grodor år: 2015
Ort: Huskvarna
Har gillat: 97 gånger
Blivit gillad: 66 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Få upp temperaturen lite

Inlägg av JakobM » 01 nov 2017, 12:31

Jag har labbat lite med att kombinera ljus, värme och ventilation. Plus att försöka gömma undan lite av utrustningen samtidigt.
Tyckte att det var lite svalt dagtid och åkte till min lokala bygghandel (gött att kunna skylla på grodhobbyn, kan inte bli för mycket bygghandel) och spanade lite. Det slutade med en bit vit hängränna och lite aluminiumtejp.

Tejpen kanske var lite overkill men jag tejpade insidan av hängrännan för att både reflektera tillbaka lite ströljus men mest för att försöka reflektera ner värmestrålning och värma luft. Tänk en halv termos i genomskärning. Jag hade innan ledlisterna lösa halogenspottar som läckte rätt mycket ljus, nu är det primärt värmestrålningen/uppvärmning av luft samt att gömma prylar som är huvudmålet.

I båda ändarna av hängrännan ligger en 10W ledlist från Dusk. Mellan dessa ligger en vanlig datorfäkt som blåser ned lift i burken genom flugnätet. Den går på rätt låga varv och vispar sakta om luften, tanken är en stilla vårfläkt inte någon hårtork. Då jag inte vill torka ut burken eller kyla av den tänkte jag att denna setup borde kunna bidra till att öka temperaturen lite då luften den blåser ned tvingas att flöda över armaturerna inuti hängrännan. Då alltihop ligger på flugnätet borde det mesta av luften tas inifrån burken. Jag har inte satt dit täcksidor (ännu) men tycker inte riktigt det behövts. Med täcksidor stängs det mesta av tilluften från rummet ute och ännu mer av luften (borde) cirkulera inom burken. Dessutom bör det bidra till ännu högre temperatur.

I mitt fall höjs temperaturen med 2-3 grader och ligger dagstid nu på 25-26 grader vilket känns bra. Nattetid faller det ner till runt 20.
Front.jpg
Utsida.jpg
Insida.jpg
(Hm, behöver visst dammas av lite)

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Få upp temperaturen lite

Inlägg av FrankD » 01 nov 2017, 20:49

Tjusigt, mycket tjusigt!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster