Osmos eller inte?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Osmos eller inte?

Inlägg av tropfrog » 13 okt 2017, 14:43

Hej

Jag har visserligen en omvänd osmos anläggning. Men det känns overkill att ta fram den för de mindre än två liter i veckan som jag behöver till mitt regnsystem. Så jag funderar på alternativ.

Man kan ju använda kranvatten. Vi har ganska så standardiserat svenskt kranvatten med väldigt lågt kh och modernt gh. I akvarium sjunker pH snabbt om man inte buffrar. Kan detta vatten fungera på sikt utan att ställa till det för dysorna?

Eller så har jag både luftavfuktare och torktumlare i tvättstugan. Dessa producerar ju bra mängder med avhärdat vatten. Kan man lita på att det är tillräckligt rent? Någon här som använder vatten från liknande källor?

Jag har inga grodor i den burken. Frågan gäller främst tekniken och växterna. Men för sakens skull så välkomnas svar som rör grodorna. Man vet aldrig vad som flyttar in i framtiden.


Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Osmos eller inte?

Inlägg av FrankD » 13 okt 2017, 17:24

Jag tror att dysorna sätts igen av kalk även med ganska mjukt kranvatten. Vatten från luftavfuktare och torktumlare tror jag inte riktigt på men man skulle ju kunna be någon att analysera det. Jag tror dock att osmos ändå är bäst. Om du vara behöver så lite, kan du inte ändå koppla en större dunk till regnsystemet? Eller så fyller du en dunk med tappkran, typ http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... rtId=88421, ställer undan den, och fyller på ur den varje vecka. Då behöver du bara ta fram anläggningen var tredje månad.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Osmos eller inte?

Inlägg av tropfrog » 13 okt 2017, 19:46

Precis så tänkte jag först. Men "vi" tyckte att alla alternativ bör utrönas innan jag låter mina hobbys ta ännu mer av våra gemensamma utrymmen. Dunken skall ju trots allt stå någonstans permanent.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Osmos eller inte?

Inlägg av FrankD » 13 okt 2017, 21:01

tropfrog skrev:
13 okt 2017, 19:46
Precis så tänkte jag först. Men "vi" tyckte att alla alternativ bör utrönas innan jag låter mina hobbys ta ännu mer av våra gemensamma utrymmen. Dunken skall ju trots allt stå någonstans permanent.
Sant, men du tänker inte tillräckligt långt. När alla så småningom har vant sig vid att platsen är upptagen dissar du dunken eftersom du behöver platsen till ett andra terrarium. Sedan märker du förstås efter ett tag att det inte vore så dumt med en dunk och ...

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Osmos eller inte?

Inlägg av tropfrog » 13 okt 2017, 21:10

FrankD skrev:
13 okt 2017, 21:01
tropfrog skrev:
13 okt 2017, 19:46
Precis så tänkte jag först. Men "vi" tyckte att alla alternativ bör utrönas innan jag låter mina hobbys ta ännu mer av våra gemensamma utrymmen. Dunken skall ju trots allt stå någonstans permanent.
Sant, men du tänker inte tillräckligt långt. När alla så småningom har vant sig vid att platsen är upptagen dissar du dunken eftersom du behöver platsen till ett andra terrarium. Sedan märker du förstås efter ett tag att det inte vore så dumt med en dunk och ...
Jo jag förstår precis. Samma taktik användes när frugans förråd fylldes med cyklar....Och dotterns gräsmatta där hon vill spela fotboll blev japansk trädgård. Jag tror att jag måste ha ännu mer raffinerade metoder framöver. Att koppla ihop frugan med en entusiastisk och översocial tjej med terrarium intresse var ganska så framgångsrikt. Det är liksom inte min hobby ju :)

Mvh
Magnus

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Osmos eller inte?

Inlägg av BengtO » 14 okt 2017, 09:32

För att återgå till frågan. Det beror på hur vattnet är där du bor. Jag bor i Stockholms stad. Här är vattnet så mjukt att osmos är överflödigt. Jag har haft regnskogsterrarier i många år o aldrig behövt osmos.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Osmos eller inte?

Inlägg av tropfrog » 14 okt 2017, 10:45

Pga livsmedelsverkets krav på vatten så är i princip allt kommunalt kranvatten likriktat i Sverige. Gotland är undantaget. Då kör jag kranvatten och hoppas att det funkar.

Mvh
Magnus


tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Osmos eller inte?

Inlägg av tropfrog » 14 okt 2017, 17:27

BengtO skrev:
14 okt 2017, 15:52
Nja, kalkhalten i vattnet är definitivt inte lika överallt.
Hur definierar du kalkhalten?

Det stämmer att Gotland fortfarande har vatten som lätt fäller ut kalk i apparater. Det kan vara så att Uppsala fortfarande har det också, men det var på g för några år sedan att leda dit vatten som var tekniskt möjligt att nå livsmedelsverkets rekommendationer. Jag vet inte hur långt de nått.

Vid ett dkh på 2-3 som rekommenderas fälls i princip inget kalk ut ur vattnet. Och det är så det ser ut i de flesta kommunala kranvatten. Då är kalciumhalten egal, har ingen effekt på kalkutfällningen oavsett mängd.

Finns det någon här på forumet som haft problem med utfällningar av kalk i dysorna av kommunalt kranvatten på fastlandet? Jag utgår ifrån att dysorna är känsligare än diskmaskiner och tvättmaskiner.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Osmos eller inte?

Inlägg av FrankD » 14 okt 2017, 18:42

Jag tror inte att det är utfällningarna som är problemet. Om dysorna torkar mellan duschintervallerna behövs ingen utfällning, och längst fram gör de nog det. Men inget är väl enklare än att prova. Får du problem kan du ju gå över till osmos.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster