Erfarenheter av Monsoon Solo?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Nelum
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 okt 2017, 21:18
Började med grodor år: 2018
Ort: söderhamn
Har gillat: 88 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Erfarenheter av Monsoon Solo?

Inlägg av Nelum » 05 nov 2017, 09:04

Djupet och breden är faktiskt fasta mått. Jag har en gammal orgel som ska få bli underredet. Höjden tänkte jag för att det ska bli mycket växtyta och att det ska se bra ut i mitt vardagsrum ( har väldigt högt till taket).
Ska även ha en läpp på 25-30 cm under och över dörrarna. Då blir dörrarna ca 90 cm. Har även bästemt mig för "dendrobates tinctorius azureus" och har läst att dom inte klättra så mycket. Vad tycker ni...... Helt åt skogen eller?

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Erfarenheter av Monsoon Solo?

Inlägg av tropfrog » 05 nov 2017, 09:33

Med 150 cm hög burk kan det kanske vara aktuellt med klättrande arter? Låter som att det kan kännas lite tomt annars.

Sen håller jag med Richard om djupet. Svårt att få de måtten att se ut som något annat än en växtvägg. Svårt att designa en naturlig känsla av 3 dimensioner. Kan du inte flytta fram bänken och låta burken sticka ut fram och bak? 10 cm åt vart håll skulle göra underverk.

Jag har fått feedback på mitt förslag på styrning av luftfuktigheten via Pm. Vill bara komplettera med att det är inte många dendrobatister som tänker som jag där. Och det är definitivt ingen nödvändighet. Men jag tycker att det är bra. Jag har inte grodor själv, utan ödlor med liknande krav på miljön

Mvh
Magnus

Nelum
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 okt 2017, 21:18
Började med grodor år: 2018
Ort: söderhamn
Har gillat: 88 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Erfarenheter av Monsoon Solo?

Inlägg av Nelum » 05 nov 2017, 09:58

Jo jag skulle värkligen vilja ha rödögd trädgrodor. Men vill ha dag aktiva och är nybörjare på anfibier. Och så är dom ju så fantastiskt roliga att titta på. Jag är en trädgårds nörd så växter på höjden.... Är lika intressant för mig.😊

JakobM
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 apr 2015, 20:26
Började med grodor år: 2015
Ort: Huskvarna
Har gillat: 97 gånger
Blivit gillad: 66 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Erfarenheter av Monsoon Solo?

Inlägg av JakobM » 05 nov 2017, 10:12

Ta gärna en titt på TobiasP:s terrarier, han har en hel del lite högre varianter. Dom är mig veterligen lite djupare än vad du planerat, 60-70 cm tror jag, men du kan säkert få lite idéer och tankar där.

viewtopic.php?f=19&t=4674

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Monsoon Solo?

Inlägg av FrankD » 05 nov 2017, 10:41

Som andra redan skrev är det inte så lätt att inreda en sådan burk, men visst går det. Tinctorius blir bra men de kommer nog största delen av tiden att hålla på i den nedre delen. Om mina erfarenheter kan generaliseras är leucomelas en art som utnyttjar höjden lite mer. I båda fall kan du nog så småningom komplettera med t.ex. Ranitomeya amazonica eller R. variabilis. (Jag brukar normalt avråda från att ha arter tillsammans men här kan det vara OK.) En helt annan tanke vore att placera ett antal bromelior på olika ställen och höjder i burken och ha en grupp Excidobates mysteriosus istället för de ovannämnda. Har tyvärr aldrig haft de själv men jag tror det skulle passa rätt bra.

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Erfarenheter av Monsoon Solo?

Inlägg av mats_wikstrom » 05 nov 2017, 16:51

... lite sidospår kanske, men eftersom jag haft två regina i ett typ 2x2x0.6 och två azureus i ett terrarium av den här dimensionen kan jag glatt meddela att det var inga som helst problem med uthopp. Men inredningen kräver ju som Frank säger lite tanke i en hög burk Dock kan meddelas att azureusarna sov på ca 60 cm höjd ovan vattenytan.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Monsoon Solo?

Inlägg av RicardH » 05 nov 2017, 18:06

Har du sett en azureus hoppa överhuvudtaget?!?! 😆😂🤣 Skämt å sido är det inte en särskilt hoppig art omdu jmf med en del andra. Men kul att höra ändå.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster