Ventilation

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Ventilation

Inlägg av LarsÖ » 01 jan 2018, 20:22

Orchideer vill inte ha stillastående luft. Dom vill inte ha alkohol heller, så om du har rutten frukt i terrariet (för att ha flugodling inne i burken), så bör terrariet vara ventilerat. Jag vet inte om andra växter är känsliga.
Men grodorna: Dom behöver inte ha cirkulerande luft. Men stagnerande luft kan ändå vara ett problem, just om det sker processer som ger koldioxid (=jäsning t ex). Om du har ventilationshål, även väldigt små, lågt i terrariet så är det ingen fara. Normalt räcker det med de springor som alltid finns vid dörrarna.
Sommartid tillkommer problemet med temperaturen. Om luften står still kommer den att temperaturskiktas.Svalast närmast botten; några grader varmare längst upp. Detta ger grodorna möjlighet att undvika alltför hög temperatur. Om man fläkt-cirkulerar luften inne i burken så utjämnas all temperatur, och det blir ditt ansvar att temperaturen inte blir för hög. I regnskogen är temperaturen rätt stabil kring 25C. I solgläntor varmare förståss, men grodorna går då undan.

megax85
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 aug 2017, 17:37
Började med grodor år: 2017
Ort: Mullsjö
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Ventilation

Inlägg av megax85 » 02 jan 2018, 20:57

Tack för svar.
Då har jag inget att bekymra mig om än sålänge då. Bara köra på och hålla uppsikt.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 35 och 0 gäster