Nybörjare terrarieteknik

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
David80
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2017, 07:03
Ort: Markaryd
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Nybörjare terrarieteknik

Inlägg av David80 » 27 dec 2017, 08:07

Visste inte vart jag skulle lägga de här tråden. Jag kan ju erkänna att jag aldrig haft grodor, endast reptiler. Och terrariet jag tänkt sätta igång är faktiskt till gröna trädpyton. Jag råkade hamna på denna sidan då ni verkar vara väldigt duktiga på regnskogsterrarium.
Jag vill alltså ha ett terrarie i storlek kring 120 brett och 60-80 högt. Med vattendel och levande växter, så stor vattendel som möjligt, då ormarna lever sina liv ovan mark.
Min fråga är egentligen hur man gör med all teknik. Är det standard att man borrar i glaset för att dra ut sladdar från filter osv?

I mina nuvarande småburkar (50x50x50) har jag lecakulor i botten, markduk och sen jord. Dock inget regnsystem. Det kommer jag nog ha i det stora. Då är tanken att köra med toppen på en petflaska så man kan suga ut eventuellt överskottsvatten.

Finns det nån bra guide till hur man går tillväga med vattendel, filter osv. Här på sidan eller Youtube kanske.

Har inga grodor just nu!

David80
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2017, 07:03
Ort: Markaryd
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare terrarieteknik

Inlägg av David80 » 27 dec 2017, 13:44

Har även ett 130x50x50 akvarie med btn bakgrund och filter bakom bakgrunden.
Har lite funderingar på att bygga ett terrarie i trä ovanpå akvariet på något vis. Nån som gjort nåt liknande?

Har inga grodor just nu!

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare terrarieteknik

Inlägg av Dashivas » 28 dec 2017, 13:07

Du kan bygga en falsk botten med eggcrate (vet ej svenska namnet) till landdelen .
Sen är det lättast om man kör sump

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 36 och 0 gäster