Epiweb botten brakar ihop?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Epiweb botten brakar ihop?

Inlägg av RogerUME » 14 apr 2018, 18:04

FrankD skrev:
Eftersom de numera finns i så många terrarier behöver man bara ha några ägg i en växt man får av en annan. :( Det dumma är att de brukar gömma sig undan och dessutom inte rör sig mycket. Konsekvensen blir att de inte äts upp av, även om spindlar annars skulle vara bra grodmat.
Ok, får se om dom kommer tillbaka.
Smarta spindlar son håller sig gömda och inte rör sig så mycket.
Undra om man kan locka fram dom på något sätt Bild

Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Epiweb botten brakar ihop?

Inlägg av FrankD » 14 apr 2018, 19:55

RogerUME skrev:
14 apr 2018, 18:04
Undra om man kan locka fram dom på något sätt
Ingen chans. Det ligger i deras natur att bara sitta på lur och vänta på mat som har vägen förbi (och då blir det inte mycket "förbi" utan snarare slutstation). Vet inte om de möjligen kommer ut när det är mörkt men det hjälper ju knappast.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Epiweb botten brakar ihop?

Inlägg av tropfrog » 14 apr 2018, 21:07

Om de rör sig på natten så kanske jungfrugeckos kan ta dem. De sägs ju kunna leva i samma terrarium som pilgiftare och är nattaktiva.

Men om de bara sitter still och sällan syns så kan de väl inte vara så stort problem, eller? Spinner de nät?

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Epiweb botten brakar ihop?

Inlägg av FrankD » 14 apr 2018, 21:46

tropfrog skrev:
14 apr 2018, 21:07
Men om de bara sitter still och sällan syns så kan de väl inte vara så stort problem, eller? Spinner de nät?
Inte mycket, men eftersom de inte har fiender blir de fler och fler. Och eftersom de sitter i bottenmaterialet är de bra att ha om man vill bli av med hoppstjärtarna i terrariet.

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Epiweb botten brakar ihop?

Inlägg av RogerUME » 14 apr 2018, 21:58


FrankD skrev:
tropfrog skrev:
14 apr 2018, 21:07
Men om de bara sitter still och sällan syns så kan de väl inte vara så stort problem, eller? Spinner de nät?
Inte mycket, men eftersom de inte har fiender blir de fler och fler. Och eftersom de sitter i bottenmaterialet är de bra att ha om man vill bli av med hoppstjärtarna i terrariet.

Lite så jag tänkte också. Mina hoppstjärtar och gråsuggor är inte spindelmat. Dom har jobb att sköta, hålla ordning i bottenmaterialet, och bli grodmat.
Spindlarna får hitta sin mat någon annanstans.
Däremot så är mina Amazonica F-G mest aktiva på natten, men dom märker nog inte spindlarna då dom var mestadels i bakgrunden. Och mina Amazonica inte förstått att dom gillar att klättra, utan alltid hållit sig på marknivå :/
Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Epiweb botten brakar ihop?

Inlägg av FrankD » 14 apr 2018, 22:25

RogerUME skrev:
14 apr 2018, 21:58
Däremot så är mina Amazonica F-G mest aktiva på natten
Nu är det officiellt: Du har märkliga amazonica. :o Eller så har du det ganska ljust på natten.

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Epiweb botten brakar ihop?

Inlägg av RogerUME » 14 apr 2018, 22:44

FrankD skrev:
RogerUME skrev:
14 apr 2018, 21:58
Däremot så är mina Amazonica F-G mest aktiva på natten
Nu är det officiellt: Du har märkliga amazonica. :o Eller så har du det ganska ljust på natten.
Ja dom verkar vara lite udda. Det blir visserligen inte helt svart om natten. Men ljust vi jag nog inte påstå :/
Dom är lite udda utav sig, helt klart. Men dom är i alla fall fina :) Två hanar, och inga honor, har inte hört ett pip ifrån dom. Kan alltid hoppas Jörgen kommer över now honor utav Amazonica F-G på groddagen, som jag kan köpa sedan :)
Har tänkt låta dom få flytta in i mitt 45*45*60 när det blir färdigt. Kanske dom börjar klättra lite då)
Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 913
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Epiweb botten brakar ihop?

Inlägg av Jolo » 15 apr 2018, 00:06

RogerUME skrev:
14 apr 2018, 22:44

Dom är lite udda utav sig, helt klart. Men dom är i alla fall fina :) Två hanar, och inga honor, har inte hört ett pip ifrån dom.
När det gäller könsbestämning an pilgiftgrodor så är det enda du kan vara riktigt säker på när det gäller könsbestämning är att om grodan spelar så är det en hane. Eller lägger ägg så har man en hona. Men då krävs det förstås att en hane är med annars lägger de inga ägg. Att utifrån grodans kroppsform könsbestämma är kvalificerade gissningar. Som ofta stämmer med lite erfarenhet av arten. Men jag skulle vara väldigt försiktig med att säga att en vuxen amazonica som man inte hört spela är en hane. Jag skulle gissa på hona om jag haft den under en längre period utan att den spelar. Men man kan aldrig vara 100% säker.
/ Johan

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Epiweb botten brakar ihop?

Inlägg av RogerUME » 15 apr 2018, 08:01

Jolo skrev:
RogerUME skrev:
14 apr 2018, 22:44

Dom är lite udda utav sig, helt klart. Men dom är i alla fall fina :) Två hanar, och inga honor, har inte hört ett pip ifrån dom.
När det gäller könsbestämning an pilgiftgrodor så är det enda du kan vara riktigt säker på när det gäller könsbestämning är att om grodan spelar så är det en hane. Eller lägger ägg så har man en hona. Men då krävs det förstås att en hane är med annars lägger de inga ägg. Att utifrån grodans kroppsform könsbestämma är kvalificerade gissningar. Som ofta stämmer med lite erfarenhet av arten. Men jag skulle vara väldigt försiktig med att säga att en vuxen amazonica som man inte hört spela är en hane. Jag skulle gissa på hona om jag haft den under en längre period utan att den spelar. Men man kan aldrig vara 100% säker.
Håller med helt och hållet :)
BengtO trodde det var två hanar med tanke på deras kroppsform, så jag litar på hans expertis :)
Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Epiweb botten brakar ihop?

Inlägg av FrankD » 15 apr 2018, 08:23

Jolo skrev:
15 apr 2018, 00:06
Men jag skulle vara väldigt försiktig med att säga att en vuxen amazonica som man inte hört spela är en hane.
Helt rätt. Bengt är ju den i särklass mest erfarna här men det är ändå bara en gissning. Det som talar för det är ju att amazonicahonor t.o.m. enligt DendroBase aldrig är aggressiva mot varandra. Hur som helst, mer än en gissningslek blir det inte så länge du inte hör de spela eller de lägger ägg.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster