Slipa glashål?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Slipa glashål?

Inlägg av Cloud » 02 aug 2018, 09:48

Jag har insett att de genomföringar jag har är något för tjocka för att gå igenom mina förborrade hål för dränering och regnsystem. Kan man sandpappra borrade hål i glas så de blir 1-2 mm större? Någon särskild sorts sandpapper man behöver isf?
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Slipa glashål?

Inlägg av FrankD » 02 aug 2018, 10:22

Hyfsat fint sandpapper går bra, men jag vet inte hur lång tid det tar att ta bort 1-2 mm. Funkar gissningsvis bäst med en Dremel med slipstift på.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Slipa glashål?

Inlägg av LarsÖ » 02 aug 2018, 19:56

Smärgelduk i så fall. Men du får svårt att få det cirkelrunt - om det är ett måste.
Du nämner inte vilken dimension du vill få till. Clas Ohlsons glasborrar går väl upp till 10 mm (?)mm. Och kan användas för att borra upp tidigare hål. (Med de vanliga försiktighetsmåtten...)
/LarsÖ

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Slipa glashål?

Inlägg av HåkanP » 02 aug 2018, 22:17

Cloud skrev:
02 aug 2018, 09:48
Jag har insett att de genomföringar jag har är något för tjocka för att gå igenom mina förborrade hål för dränering och regnsystem. Kan man sandpappra borrade hål i glas så de blir 1-2 mm större? Någon särskild sorts sandpapper man behöver isf?
En Dremel, eller möjligen mindre skruvdragare, med Karbidsten (? Har för mig att de heter så)

Gick först åt en jädrans massa sandpappers trissor till dremeln, tid och svårt att behålla det runt första gången. Det man hade hemma.

Andra gången köpte jag diverse slipstenar i karbid (?) men man får var lite tålmodig ändå.

De droppformad/koniska fungerar bäst då de centrerar. Kör från båda sidor och sedan med spetsen eller en mindre cylinderformad slipsten för att ta bort "kanten" som byggts upp i mitten av glaset.

Av de jag köpte i varierande kornstorlek så nöttes de finkornigaste (slipstens aktiga) ned rätt snabbt men behövs ändå för slutputsen, de "mellangrova" kornstorlekarna fungerade bäst för själva vidgningen av hålet. Och de grövsta kastade jag i någon låda då jag trodde den skulle spränga glaset då den hög till.

/Håkan

*edit*

Karbid eller kiselkarbid heter slipstiften jag använt, tack google.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster