Kan en sådan lampa fungera?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
RubenM
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2018, 18:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Trelleborg
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Kan en sådan lampa fungera?

Inlägg av RubenM » 16 aug 2018, 05:43

Har nu suttit här och läst sida efter sida och tråd efter tråd ang belysning. Wow vilken djungel. Satt sedan och kollade olika sajter som säljer växtlampor och odlingsutrustning och såg då att mkt grejor var ganska dyra så jag tänkte varför inte kolla kära gamla eBay. Hittade då en ny djungel :lol: . Men på eBay var det i alla fall lite humanare priser.

Hittad den här lampan,

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3397159602

Så min fråga är nu som helt ny inom växtterrarium och grodvärlden, kan den här lampan fungera att ha till en helglas burk på 60x60x100 bxdxh som har delat tak med en remsa ”galler” i mitten? Eller är det för mkt? Tycker dock att detta rena odlingsljuset är mkt tråkigt rent estetiskt så man kanske får komplettera med något vitt/gult ljus som typ lysrör. Får hem den nya burken till helgen så skall börja beställa hem grejer nu till vår första grodburk så nästa vecka börjar vi väl bygga.

Tack på förhand

Mvh Ruben

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kan en sådan lampa fungera?

Inlägg av tropfrog » 16 aug 2018, 09:50

Hej

De festa sådana lampor för illegala örter bygger på den mest energieffektiva belysningen. Detta består av en viss andel röda dioder och en viss mängd blå. Ljuset är sjukt effektivt för tillväxt, men växterna ser svarta och sjuka ut under belysningen och det sticker som fan i ögonen. Jag kollade bara som hastigast, men kunde inte hitta att det framgick vad det är för dioder i den.

Edit: Hittade info nu, den är blåröd med några extra ir led i. Inget för terrarium som man vill titta på.

Jag har själv testat en massa olika billiga kinalampor, en del är ok, en del är skräp. I slutändan bränner man mer pengar på att testa sig fram istället för att köpa det som är beprövat. Dusk UHP stick med reflektor och drivdon går på runda slängar en 5 hundring. Det tycker åtminstone jag är relativt lite pengar jämfört med alla andra kostnader denna hobbyn för med sig.

MVH
Magnus

RubenM
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2018, 18:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Trelleborg
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Kan en sådan lampa fungera?

Inlägg av RubenM » 16 aug 2018, 11:59

tropfrog skrev:
16 aug 2018, 09:50
Hej

De festa sådana lampor för illegala örter bygger på den mest energieffektiva belysningen. Detta består av en viss andel röda dioder och en viss mängd blå. Ljuset är sjukt effektivt för tillväxt, men växterna ser svarta och sjuka ut under belysningen och det sticker som fan i ögonen. Jag kollade bara som hastigast, men kunde inte hitta att det framgick vad det är för dioder i den.

Edit: Hittade info nu, den är blåröd med några extra ir led i. Inget för terrarium som man vill titta på.

Jag har själv testat en massa olika billiga kinalampor, en del är ok, en del är skräp. I slutändan bränner man mer pengar på att testa sig fram istället för att köpa det som är beprövat. Dusk UHP stick med reflektor och drivdon går på runda slängar en 5 hundring. Det tycker åtminstone jag är relativt lite pengar jämfört med alla andra kostnader denna hobbyn för med sig.

MVH
Magnus
Okej jag förstår. Då blir det nog något från Dusk.

Tack för hjälpen

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster