Hjälp sökes ang Epiweb iis mm

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
RubenM
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2018, 18:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Trelleborg
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Hjälp sökes ang Epiweb iis mm

Inlägg av RubenM » 16 aug 2018, 20:25

Hej.

Är ny här och skall böja bygga första grodburken nästa vecka är tanken. Burken är ett klassiskt helglas med ventilation under skjutdörrarna och en remsa i taket och måtten är b60 x d60 x h100.

Efter att ha läst på mkt intensivt nu har jag kommit fram till att jag skall INTE ha någon form av avrinning med hål slangar/rör och sump har haft nog med det när jag hade saltvatten för 15år sedan. Jag tänkte köra med Lecakulor i botten, duk och sen någon lämplig substratmix. Jag har tänkt klä väggarna, antingen bygga stenbakgrund med lite korkbark och grenar som jag tidigare gjort till andra reptiler eller inreda med EpiWeb. Dränering har jag inte riktigt bestämt mig för än men tycker hävert eller sug alternativen med så kalla Pet flaske modellen låter vettiga men skulle vilja få det förklarat mer utförligt kanske med bild exakt hur man fixar det. Jag kommer ju som sagt klä väggarna så vill inte bygga in saker som kan täppas igen eller gå sönder så man måste riva allt och börja om. Synpunkter och tips på övrigt mottages gärna också. Tillägger även att jag tänkt skaffa från Dusk två 20w UHOP-Stickor, en cirkulationsfläkt och så småningom ett regnsystem.

Jag satt och kollade på vad som erbjöds på dusks hemsida och det var ju en hel del intressant måste jag säga. Fastnade som sagt bland annat då för EpiWeb och deras EpiWeb iis system. Men nu börjar det slå lite knutar på min tankeverksamhet. EpiWeb iis är ju ett självbevattnande system med rör och slangar som sitter som en ram runt panelen och drivs med en pump. Men vart kopplar/förvarar man den pumpen? Har man pumpen utanför burken så den då och då vattnar panelerna på timer? Blir det inte för mkt stående vatten i burken då? Är där inte risk att bevattningssystemet kloggar igen och slutar att fungera? Om man istället bara klär väggarna med vanlig EpiWeb hur funkar det då med bevattning av panelerna, sköts det själv mär man sprayar för hand eller med hjälp av regnsystem?

Känner någon till några bra videos på www där man visar a till ö hur man bygger från grunden?

Alla tips och råd mottages

Mvh Ruben

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hjälp sökes ang Epiweb iis mm

Inlägg av tropfrog » 16 aug 2018, 22:13

Ljusets styrka avtar med kvadraten av avståndet. 40 w uhop sticks är fullt tillräckligt för de första 40-50 cm av burken. Men du kommer nog att få problem att få något att växa längre ner. Det dubbla är nog det minsta att köra med.

Petflaskemetoden är bara en avsågad PET-flaska som når igenom bottensubstratet så att man kan nå dränneringslagret med en slang. Jag använder grått PVC rör istället.

Meningen med epiweb är nog att pumpen skall ligga i botten och cirkulera vattnet. Självfallet blir det översvämning om man pumpar in vatten hela tiden utan drännering.

Mvh
Magnus

RubenM
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2018, 18:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Trelleborg
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hjälp sökes ang Epiweb iis mm

Inlägg av RubenM » 16 aug 2018, 23:40

tropfrog skrev:
16 aug 2018, 22:13
Ljusets styrka avtar med kvadraten av avståndet. 40 w uhop sticks är fullt tillräckligt för de första 40-50 cm av burken. Men du kommer nog att få problem att få något att växa längre ner. Det dubbla är nog det minsta att köra med.

Petflaskemetoden är bara en avsågad PET-flaska som når igenom bottensubstratet så att man kan nå dränneringslagret med en slang. Jag använder grått PVC rör istället.

Meningen med epiweb är nog att pumpen skall ligga i botten och cirkulera vattnet. Självfallet blir det översvämning om man pumpar in vatten hela tiden utan drännering.

Mvh
Magnus
Hmm okej men vet du om man kan fästa flera uhop-sticks på samma reflektor? Måste belysningen ligga över nätet eller kan man ha det över glaset med? Har aldrig haft leverade växter i terrarium innan så är ganska clueless.

Okej men har jag förstått det rätt nu då? Man fyller botten med låt säga lecakulor sen kapar man en halvliters Pet-flaska med en slang fäst i korken och sätter i ett hörn sen lägger man ut duken och fyller på med substrat?

Men om man kör epiweb utan det där bevattningssystemet då räcker det alltså att spraya det med spruta eller regnsystem?

Mvh Ruben

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hjälp sökes ang Epiweb iis mm

Inlägg av FrankD » 17 aug 2018, 00:08

Till själva bevattningen räcker ju sprayflaska eller regnsystem. (Jag skulle dock rekommendera ett regnsystem eftersom det är så mycket bekvämare. I så fall ska du dock ha en bra (=tyst) pump. Annars är det inte kul.) Men i varje fall "behöver" du ett avlopp eller ett annat sätt att få ut överflödigt vatten. Du kan undvika det om du ser till att inte spraya för mycket, men i längden är det bättre att ha ett avlopp e.dyl. för att det inte ska bli allt högre koncentrationer av ämnena du för in med vatten och foder.

Jag skulle bli väldigt förvånad om inte 40 W UHOP-sticks skulle ge alldeles tillräckligt mycket med ljus även längst ner. Däremot är måttet inte riktigt bra eftersom de är exakt lika långa som terrariet. Det blir bättre nyttjandegrad om de slutar en bit från sidorna. 4 x 10 W à 30 cm skulle nog vara bättre, även om det medför ett lite högre pris.

Det går hur bra som helst att ha belysningen på glaset, det är bara UV-ljus som ska ligga på nätet eftersom det inte tränger igenom glas. Det går nog att ha 2 sticks bredvid varandra i en reflektor men jag skulle avråda från det. För det första blir det varmare och en funktion av reflektorn är att leda bort värmen. Har man två i reflektorn misstänker jag att det kan förkorta livslängden pga högre värme. För det andra kan du sprida ut belysningen över terrariet om du har dem var för sig, vilket också är bra, särskilt med ett djup på 60 cm.

RubenM
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2018, 18:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Trelleborg
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hjälp sökes ang Epiweb iis mm

Inlägg av RubenM » 17 aug 2018, 00:51

FrankD skrev:
17 aug 2018, 00:08
Till själva bevattningen räcker ju sprayflaska eller regnsystem. (Jag skulle dock rekommendera ett regnsystem eftersom det är så mycket bekvämare. I så fall ska du dock ha en bra (=tyst) pump. Annars är det inte kul.) Men i varje fall "behöver" du ett avlopp eller ett annat sätt att få ut överflödigt vatten. Du kan undvika det om du ser till att inte spraya för mycket, men i längden är det bättre att ha ett avlopp e.dyl. för att det inte ska bli allt högre koncentrationer av ämnena du för in med vatten och foder.

Jag skulle bli väldigt förvånad om inte 40 W UHOP-sticks skulle ge alldeles tillräckligt mycket med ljus även längst ner. Däremot är måttet inte riktigt bra eftersom de är exakt lika långa som terrariet. Det blir bättre nyttjandegrad om de slutar en bit från sidorna. 4 x 10 W à 30 cm skulle nog vara bättre, även om det medför ett lite högre pris.

Det går hur bra som helst att ha belysningen på glaset, det är bara UV-ljus som ska ligga på nätet eftersom det inte tränger igenom glas. Det går nog att ha 2 sticks bredvid varandra i en reflektor men jag skulle avråda från det. För det första blir det varmare och en funktion av reflektorn är att leda bort värmen. Har man två i reflektorn misstänker jag att det kan förkorta livslängden pga högre värme. För det andra kan du sprida ut belysningen över terrariet om du har dem var för sig, vilket också är bra, särskilt med ett djup på 60 cm.
Okej ja men då har jag lite mer kött på bena.

Tänkte bara kolla om du eller någon annan kanske vet. Dom som använder Dusk Megalumen lampan har dom den inne i burken eller utanför? Tänker lite på att det känns lite jobbigt att ha belysning inne i burken med tanke på bevattning och risken att nått djur tar skada kanske.


Mvh Ruben

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 52 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Hjälp sökes ang Epiweb iis mm

Inlägg av JMild » 17 aug 2018, 08:35

All belysning utanför. Jag började din resa för 6 år sedan, gjorde samma val. Har därefter slängt ut all EpiWeb utifrån estetik, strul och stök. Det är oerhört svårt att få den fantastiska mossan som de flesta ser och därmed väljer epiweb. Vattenpumpen och stril-rören kloggar garanterat. Jag körde extra filter och servicelucka men det blev för bökigt ändå. Har gått bättre med naturliga material som trä och xaxim när det gäller mosstillväxt (se attachment som exempel). Jag vill inte låta pessimistisk och med mycket kärlek kan du säkert få det att funka men som nybörjare och av egen erfarenhet kan jag inte rekommendera det. Regnsystem är dock da shit och jag kör uteslutande Dusks belysningar som är grymma. Mvh Johan Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hjälp sökes ang Epiweb iis mm

Inlägg av FrankD » 17 aug 2018, 17:28

Kan bara håller med Johan. Gjorde liknande erfarenheter.
RubenM skrev:
17 aug 2018, 00:51
Dom som använder Dusk Megalumen lampan har dom den inne i burken eller utanför? Tänker lite på att det känns lite jobbigt att ha belysning inne i burken med tanke på bevattning och risken att nått djur tar skada kanske.
Du har ju redan fått PM. Utanför ska det vara. Megalumen ger dessutom så mycket ljus att du utan problem kan hänga upp den 20-30 cm ovanför om det känns snyggare.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Hjälp sökes ang Epiweb iis mm

Inlägg av RicardH » 18 aug 2018, 09:54

Hej Ruben!

Ricard här. Har svarat på dina funderingar till mina EpiWeb-filmer på Youtube. Tror även jag att du får saker att växa på botten med stickorna. Kanske inte extremt ljuskrävande arter men de växer också i naturen längre upp. Megalumen-lampan är galen! Den ger också en del värme så att hänga och ha ventilation runt är att räkna med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster