Bakgrunder av cellplast

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
RubenM
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2018, 18:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Trelleborg
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Bakgrunder av cellplast

Inlägg av RubenM » 18 aug 2018, 01:06

Hej.

Jag har tidigare byggt stenbakgrunder av cellplast både till akvarium och terrarium. Jag har då använt den klassiska varianten den så kallade EPS modellen som ju består av små sammanpressade kulor som jag då först grovformade med kniv och såg sen formade och körde finliret med diverse redskap men mest med gaffel faktiskt men körde även mkt med varmluftspistol som ger en bättre skrovligare yta plus att det går mkt snabbare. Sen smetade jag in den med fix lät det torka och målade med pigmentpulver utblandat med vatten. Beroende på vad applikationen var så lackades den sen.

Resultatet blev jag mkt nöjd med. Det blir ju inte lika bra som vissa fabrikstillvetkade som BTN där man gjuter av riktiga klippor men får det som man vill och till en bråkdel av priset. Dock tykte jag att det var svårt att få till det sista i detaljerna som smala sprickor och liknade så nu när det är dags igen 10-15år senare att bygga bakgrund så funderar jag på om man kan använda sig av den andra typen av cellplast XPS som är mer solid? Då kanske det är lättare att få till detaljer. Är det någon som testat detta? Ger det att forma med varmluft precis som vanlig så man får den där skrovliga ytan eller är det bara att skära och forma sen får man en slät yta?

Jo jag hade nån fråga till. Förr har jag använt cellplastlim för att limma ihopa bitar av cellplast för att bygga tjockare bitar och hyllor och så och har aldrig haft något djur som dött i dessa burkar men är detta ett big NO NO eller funkar det? Finns det något annat som man kan fästa ihop det med? Hur gör ni?

Tack på förhand

Mvh Ruben

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Bakgrunder av cellplast

Inlägg av tropfrog » 18 aug 2018, 09:08

Jag har själv byggt en del bakgrunder till akvarium. Det är kul och adderar ytterligare en dimension till hobbyn.

Men. Det är nog inte så vanligt bland pilgift folk att göra stenimiterande bakgrunder. Helt enkelt för att det inte finns särskilt mycket klippor i grodornas ursprungsområden. Och för att man vill kunna sätta epifytiska växter på bakgrunden.

Mer miljötroget är att bygga bakgrund enligt latex metoden. Sök på forumet så hittar du. Frigolit har jag bara sett användas i jättestora burkar. De flesta verkar föredra fogskum. Jag själv byggde i fogskum och tycker att det var mycket smidigare, men lite dyrare.

Kanske inte svar på din fråga?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Bakgrunder av cellplast

Inlägg av TobiasB » 18 aug 2018, 09:34

Jag har byggt en stor bakgrund i XPS. Satte två skivor på varandra för att få lite djup. Jag hade svårt att jobba med det då jag försökte forma med mattkniv. Försökte smälta den med aceton vilket funkade, testade aldrig värmepistol. Sedan satte jag svart silikon eller torvströ på en del och silikonade sågade torvplattor på resten. Mitt största problem var att allt såg väldigt rakt ut. 90 grader på många ställen vilket inte förekommer i djungeln. Sedan dess har jag alltid byggt i latextorv :)

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Bakgrunder av cellplast

Inlägg av Dashivas » 11 sep 2018, 09:14

Ska gå att bygga nån typ av kniv av ståltråd (eller liknande) och koppla lågspänning på den så den blir varm .
Sen är det bara att skära till med tråden.
Dock inte provat än men lär prova till mitt pågående bygge då så pass mycket fogskum blir dyrt riktigt dyrt.
Dock kommer jag nog fylla på med fogskum här och där

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Bakgrunder av cellplast

Inlägg av tummen » 27 jan 2019, 20:02

Hur gick det med projektet? Bilder?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster