Aquarium Berlin

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Aquarium Berlin

Inlägg av TobiasB » 01 sep 2018, 19:18

Jag har i veckan varit på skolresa med mina elever i Berlin och under vistelsen gjorde jag mitt årliga besök på Aquarium Berlin, med flera elever i släptåg :)

Jag kan verkligen rekommendera alla att besöka akvariet. Akvariet består av tre våningar, nederst finns en våning med akvarier av mycket hög kvalité. Stora tankar med mycket välarbetade levande miljöer. Fina fiskar och mycket information. Likadant för våning två med sina reptiler. Min favorit är ju dock våning tre med alla amfibier och insekter.

Akvariets terrarier består av nästan inga plastväxter utan nästan allt är levande. Här kommer lite inspiration för den som vill dregla lite :)

Bild

Bild

Bild

De har mycket olika amfibier, men främst grodor. Ett par salamandrar och även en Caecilian finns också.

Givetvis fanns det ett helt gäng pilgiftsgrodor. Jag räknade till fem olika arter och morfer. E. anthonyi, ett gäng D. tinctorius, R. vanzolinii.

Bild

I dessa godingarna bodde ett par tinctorius i varje. Bakgrunderna byggda helt i korkbark vilket alltid är snyggt!

Bild

Bild

Detta var en ganska smart lösning för den som vill kombinera akvarie och terrarie. Öppet akvarie som ställts i ett terrarie med gängad dörr, så att det blir enkelt med service och rengöring. Här inne bodde en Pipa pipa:

Bild

Hela akvariet är byggt som en doughnut med en stor krokodilpool i mitten och massor med växter. Såhär ser den ut från tredje våningen:

Bild

Jag kan varmt rekommendera ett besök om ni är i Berlin!

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster