Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 932
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jolo » 13 jan 2019, 09:41

Jomparompa skrev:
12 jan 2019, 14:03
Jag hoppas att Jolo har kvar några amazonica rio tigre när burken väl blir klar. Och att jag på nått sätt lyckas frakta dem de 50+ milen. Såg nu att han lagt ut säljannons, så det är kanske önsketänkande. Vi får se helt enkelt, tänker inte stressa igång med burken, utan de får ta den tid de tar.
Det ska säkert lösa sig på något sätt. Riktigt roligt att följa detta bygge, det kommer bli en snygg burk.
En fundering bara, kommer det vara vattendel i större delen av botten? För amazonica, även om de är en klättrande art gillar som av de flesta arter leta omkring i bottenmaterialet efter flugor och hoppstjärtar.
/ Johan

Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 25 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jomparompa » 13 jan 2019, 10:04

Jolo skrev:
13 jan 2019, 09:41
Jomparompa skrev:
12 jan 2019, 14:03
Jag hoppas att Jolo har kvar några amazonica rio tigre när burken väl blir klar. Och att jag på nått sätt lyckas frakta dem de 50+ milen. Såg nu att han lagt ut säljannons, så det är kanske önsketänkande. Vi får se helt enkelt, tänker inte stressa igång med burken, utan de får ta den tid de tar.
Det ska säkert lösa sig på något sätt. Riktigt roligt att följa detta bygge, det kommer bli en snygg burk.
En fundering bara, kommer det vara vattendel i större delen av botten? För amazonica, även om de är en klättrande art gillar som av de flesta arter leta omkring i bottenmaterialet efter flugor och hoppstjärtar.
Ja, jag hoppas det. Men det bästa alternativet jag har nu är en god vän som bor i norra delen av stockholm som med jämna mellanrum besöker sin hemby. Men att jag först ska få han att köra till södertälje (10+ mil enkel resa) den 26/1 och hämta grodorna. Sen att han ska ordna en tillfällig behållare (med rätt temperatur, skydd, fuktighet, belysning, foder, etc) under x antal veckor tills han ska ner till sin hemby igen känns inte tryggt. Speciellt eftersom han inte för fem öre är intresserad av grodor! Men en idé jag kom på nu är att det finns kanske någon här på forumet som bor inom ett område av Göteborg-Malmö-växjö-Jönköping som ska upp till mässan 26/1 och kan agera transportör av ett gäng grodor till sig som jag sen kan köra och hämta hos? Jag hjälper självklart till med bensinpengar!

Angående botten är akvariedelen byggd så att den går under terrariebottendelen. Så bottendelen på terrariet är nu 30X100 cm plus lite överhäng ner mot akvariedelen, så min bedömning är att det kommer finnas gott om plats för de små liven att leta hoppstjärtar mm. Rätta mig gärna om jag har fel, så jag kan åtgärda mina misstag :)

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av tummen » 13 jan 2019, 14:37

Kul att följa det här!😜😆
Mer bilder?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 25 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jomparompa » 13 jan 2019, 14:45

tummen skrev:
12 jan 2019, 23:34
Jomparompa skrev:
12 jan 2019, 14:03
Jag hoppas att Jolo har kvar några amazonica rio tigre när burken väl blir klar. Och att jag på nått sätt lyckas frakta dem de 50+ milen. Såg nu att han lagt ut säljannons, så det är kanske önsketänkande. Vi får se helt enkelt, tänker inte stressa igång med burken, utan de får ta den tid de tar.
Det finns ju folk i närheten som kan ha liknande /samma art!😆
Du skrev igår att det kanske finns någon närmre med samma art, vet du någon?
Ska snart ut i garaget och kladda lite, så fler bilder kommer inom kort! :D

Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 25 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jomparompa » 13 jan 2019, 17:01

Dagens uppdatering innehåller följande:

Bättrade utloppet från bäcken till akvariedelen med lite sten. Kladdade även på med svart silikon på all fogskum vid vattenytan och under.
image2.jpeg
Sen svängde jag inom blomsterlandet och hittade några växter som jag kommer placera i karet om de har tur! En monstera monkey face (blir antagligen för stor så småningom) samt en st paulia som jag såg i nån tråd här att man kan ha. Samt två hypoestes (rosenstänk) som jag tror kan vara fina i botten på karet.
image1.jpeg
Jag har lite huvudbry angående den stora roten i mitten. Jag kan inte få den att vara tajt mot glaset i bakkant. Där är mellan 2-5 cm mellanrum. Jag har försökt att fylla igen mellanrummet med fogskum, men det blev inte som väntat. Men så tänker jag att det kanske inte gör något att den inte sitter fast eller är tajt mot bakgrunden? Kommer det bli farligt för grodorna? Man tycker ju att de borde stöta på liknande ställen i naturen varje dag? Den är tung och står stabilt, så den går inte att vicka på. Den kanske bara utgör ett perfekt gömställe för grodorna när de vill vara för sig själv en liten stund? (och vem vill inte det emellanåt? :D )
image3.jpeg

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av tropfrog » 13 jan 2019, 17:15

Det blir alldeles utmärkt. Ett bra ställe för dem att dra sig tillbaka till.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av FrankD » 13 jan 2019, 17:32

Japp, det blir bra så länge allt, som du skriver, står stadigt.
Jomparompa skrev:
13 jan 2019, 17:01
Den kanske bara utgör ett perfekt gömställe för grodorna när de vill vara för sig själv en liten stund? (och vem vill inte det emellanåt? :D )
Glöm inte möjligheten att två tillsammans vill vara ostörda vissa stunder. Det är nog så viktigt. ;)

Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 25 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jomparompa » 13 jan 2019, 19:41

Tack FrankD o tropfrog! Då kör jag på det!

Tyckte inte jag fick tillräckligt med feedback angående redmoor roten uppe i högra hörnet, så jag slänger ut frågan igen. Ska den få vara med eller inte?
17A01DDF-624A-44E2-9CD4-4335B952778B.jpeg

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av tropfrog » 13 jan 2019, 20:48

Som den ser ut nu så känns den rätt så malplacerad, att den inte hör dit. Men klädd med mossa och några epifytiska växter skulle det kunna bli fint. Jag skulle nog låta den va. Är det något jag saknar i min burk är fler ställen att fästa epifyter.

Mvh
Magnus

Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 25 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jomparompa » 13 jan 2019, 20:55

Precis så känner jag med! Ser inte riktigt rätt ut, men precis som du skriver vill jag ha fler ställen att fästa växter. Jag hoppas att den smälter in bättre med lite mossa och växter. Tack för svar!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster