Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av tummen » 28 jan 2019, 20:54

Förlåt för att jag/vi halkat bort från ursprungsämnet, hur går det med terrariet, du var nöjd med belysningen, fiskarna hade flyttat in, men inte dina azureus, har det hänt något mer?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 25 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jomparompa » 30 jan 2019, 19:56

En liten uppdatering :D
IMG_2835.JPG

Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 25 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jomparompa » 30 jan 2019, 20:27

Efter nyförvärvet kommer några frågor:
1: Mina azureus skuttar fram till "matplatsen" inom några sekunder efter att jag gett dem mat i deras terrarie, och så har det varit från första dagen. Amazonicarna visar inget sådant beteende. Är detta normalt för de grodorna, eller är allt lite nytt för dem ännu i sitt nya hem? (fick dem i måndags).
2: Är väldigt orolig att de inte ska få i sig tillräckligt med mat. Jag har fyllt på ordentligt med flugor och hoppstjärtar. Men eftersom de inte kommer fram och äter aktivt på direkten blir jag lite nervös. De är ju så små i mitt relativt stora terrarie, kommer de verkligen hitta tillräckligt med mat?
3: Till mina flugodlingar använder jag nekton och träull i halvliters plastglas med skumgummilock i rumstemperatur (20-21 grader). Jag upplever att det kan skilja en hel del i tid tills det kommer nya flugor. De flesta odlingarna tar ca 2 veckor, men jag har haft de som tagit 4 veckor innan det kommit nya flugor. Vad tror ni det beror på? Har jag dem för kallt?

Hoppas på svar!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av tropfrog » 30 jan 2019, 20:52

Nr4 tror jag mig veta svaret på.

Jag har mina flugodlingar i källaren. Det har tagit längre och längre tid för dem ju längre vi kommit in i vintern. Så det kan nog ha med temperaturen att göra. Nu flyttar jag upp de jag skall mata med till vardagsrummet som är varmare och de som skall användas till att sätta nya kulturer i ett uppvärmt terrarium i källaren. Det är samma temperatur, men de som står i terrariet med högre luftfuktighet tar mest fart. Så det kan bero på luftfuktighet också.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av FrankD » 30 jan 2019, 20:57

Jomparompa skrev:
30 jan 2019, 20:27
1: Mina azureus skuttar fram till "matplatsen" inom några sekunder efter att jag gett dem mat i deras terrarie, och så har det varit från första dagen. Amazonicarna visar inget sådant beteende. Är detta normalt för de grodorna, eller är allt lite nytt för dem ännu i sitt nya hem? (fick dem i måndags).
Helt normalt. Tinctorius = glupsk, amazonica = försiktig
Jomparompa skrev:
30 jan 2019, 20:27
2: Är väldigt orolig att de inte ska få i sig tillräckligt med mat. Jag har fyllt på ordentligt med flugor och hoppstjärtar. Men eftersom de inte kommer fram och äter aktivt på direkten blir jag lite nervös. De är ju så små i mitt relativt stora terrarie, kommer de verkligen hitta tillräckligt med mat?
Min erfarenhet är att du inte behöver oroa dig. De får tillräckligt mycket i sig. Om du mot förmodan ser att de mer och mer smalnar av kan du göra något åt det men jag antar att du bl.a. har "ympat" burken med hoppisar, och i så fall kan jag inte tänka mig att det blir ett problem. I mitt stora terrarium lever bl.a. 2 Arena blanca och de mår hur bra som helst.
Jomparompa skrev:
30 jan 2019, 20:27
3: Till mina flugodlingar använder jag nekton och träull i halvliters plastglas med skumgummilock i rumstemperatur (20-21 grader). Jag upplever att det kan skilja en hel del i tid tills det kommer nya flugor. De flesta odlingarna tar ca 2 veckor, men jag har haft de som tagit 4 veckor innan det kommit nya flugor. Vad tror ni det beror på? Har jag dem för kallt?
Lite konstigt att det tar olika lång tid men så länge de kommer igång gör det ju inte allt för mycket. Några grader varmare skulle säkert påskynda utvecklingen men 20-21 är inte för kallt.

Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 25 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jomparompa » 30 jan 2019, 21:25

Tack för snabba och bra svar! En av amazonicarna har suttit i ett bladveck på en bromelia ända sedan i måndags! Den kan ju såklart varit ute och letat mat medans jag varit på jobbet, men varje gång jag kikar in i terrariet sitter den där. Blev lite orolig och skakade ner några hoppstjärtar i bladvecket, och då såg jag härligt nog att den åt. Men vad tror ni, har den suttit på samma ställe i nästan 3 dagar, eller är den ute och jagar när jag är på jobbet? Pga att jag fyllt på ganska bra med flugor har jag sett i flera av bromeliorna att det ramlat ner några flugor,men kan de verkligen räcka för att den ska stanna kvar på samma ställe i 3 dagar?

Konstiga frågor! Sorry för det! Men jag vill inte att grodorna ska fara illa pga dålig skötsel av mig

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 932
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jolo » 30 jan 2019, 21:45

Tror inte du behöver oroa dig. Det låter som de har tillräckligt med mat.
Jag såg knappt mina Rio tigre de två första åren jag hade dem. De har ett helt annat betende än azureus, de kommer inte fram på samma sätt när du kastar in mat som azureus gör.
/ Johan

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 932
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jolo » 30 jan 2019, 21:45

Glöm inte uppdatera grodinventeringen. :)
/ Johan

Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 25 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jomparompa » 30 jan 2019, 22:17

Jolo skrev:
30 jan 2019, 21:45
Tror inte du behöver oroa dig. Det låter som de har tillräckligt med mat.
Jag såg knappt mina Rio tigre de två första åren jag hade dem. De har ett helt annat betende än azureus, de kommer inte fram på samma sätt när du kastar in mat som azureus gör.
Du har ju såklart rätt! Och jag visste väl det också efter att ha läst det flera gånger här på forumet. Men jag måste medge att jag inte riktigt var beredd på hur olika i beteende jämfört med azureus de faktiskt är. Känner mig lite tryggare nu! Tack.

Och tack för superfina grodor förresten! Underbart vackra!
Senast redigerad av 1 Jomparompa, redigerad totalt 30 gånger.

Jomparompa
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 nov 2018, 13:55
Började med grodor år: 2018
Ort: Getinge
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 25 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?

Inlägg av Jomparompa » 30 jan 2019, 22:18

Jolo skrev:
30 jan 2019, 21:45
Glöm inte uppdatera grodinventeringen. :)
Va! Hur kunde jag glömma!? Ska fixas på momangen!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster