Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Inlägg av AndreasI » 07 feb 2019, 16:04

Hej

Är det någon som har koll på om Otiwhite glas VERKLIGEN släpper igenom uv? Ämnet har varit uppe i Hulteke 2.0 tråden jag ser inte om någon verkligen kollade det.
Jag hittar inte någon riktig info. Jag kan inte tyska så mitt googlande har varit begränsat till svenska och engelska.

Har någon egen erfarenhet och har mätt att det verkligen släpper egenom uv a och b. Har ni inte personlig erfarenhet så kanske någon har en länk eller läst något informativt någonstans.

Jag håller på att bygga om mitt grodrum och gör nya terrarier. Jag kommer att ha uv i alla burkar men funderar på om det är värt att använda sig av optiwhite glas (4mm). Det är dyrare och mer komplicerat än att ha nät så jag vill förståss veta att det verkligen fungerar som tänkt. Med tiden kommer det att bli tio nya terrarier och jag vill ha samma tekniska lösningar på alla så jag vill få det rätt från första början.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Inlägg av tropfrog » 07 feb 2019, 16:16

Allt glas släpper igenom uva, så det behöver du inte oroa dig för.

Jag har läst nån siffra kring 90% som angav hur mycket uvb optiwhite glas släpper igenom. Hittar dock inte källan och har aldrig mätt själv.

När jag bygger själv nästa gång är det optiwhite som gäller.

Mvh
Magnus

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Inlägg av tummen » 07 feb 2019, 18:16

Behöver du verkligen ha 4 mm glas? Räcker det inte med en bit i taket som kan vara 3 mm just där belysningen är? Då får du ner priset i alla fall!🤔
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Inlägg av RicardH » 07 feb 2019, 19:11

AndreasI skrev:
07 feb 2019, 16:04
Hej
Är det någon som har koll på om Otiwhite glas VERKLIGEN släpper igenom uv? Ämnet har varit uppe i Hulteke 2.0 tråden jag ser inte om någon verkligen kollade det.
Hej Andreas alla alla andra!
Det råder verkligen stor oenighet runt detta ämne. Jag hade läst på Dendroboard om olika dendrobatister som satsat på Optiwhite för att förse Oophaga med UV. De skriver om att de ser bättre färger hos ungdjuren och att arterna inte tappar sina intensiva vildformsfärger med tiden. M E N en del menar numera tvärtom Andreas, att Optiwhite INTE släpper igenom nåt alls. Bara runt 3%. :o Så, precis som du skriver, måste någon mäta. Detta har jag inte gjort. Jag är erbjuden att hyra en UV-mätare och kanske borde göra det. Kan kolla lite om ni vill.

Att det finns glas som släpper UV är jag helt säker på. Prinkelton eller vad de nu heter har ett Solar-glas som de har på solpaneler.
Sen är mitt tips till dig Andreas att göra som jag, om du väl kör OPTI, nämligen att inte köra hela taket uv utan exv. 10cm bred del av taket. Om du gillar lutande front har jag sex nya burkar och fyra som gått ett år, som du skulle kunna få köpa. Jättesmidigt med tanke på hur vi bor. Måtten är 50x60x60 men det vet du nog om du har plöjt min tråd.

Och som sagt, vill du att jag undersöker saken vidare kan jag göra det.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Inlägg av RicardH » 07 feb 2019, 19:17

tummen skrev:
07 feb 2019, 18:16
Behöver du verkligen ha 4 mm glas? Räcker det inte med en bit i taket som kan vara 3 mm just där belysningen är? Då får du ner priset i alla fall!🤔
Tummen - nu blev jag verkligen nyfiken! Har du koll på detta med Optiwhite? Har du möjligen mätt UV, eller studerat resultatet av att ha UV+OW-glas till Oophaga histronica osv?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Inlägg av AndreasI » 07 feb 2019, 20:17

Jag har byggt mitt första terrarium i svart pvc "foam board" och kommer att bygga alla terrarierna i det materialet. Taket består av det materialet också. Det finns hål för belysningen fram och bak men i mitten av taket kommer det dessutom att bli en spot för växterna samt en uv spot (samt rum för eventuell kylanordning). Storleken är 60x60 botten och 90 höga. "foam boarden är 10mm tjock och för att få det så enhetligt och snyggt som möjligt vill jag ha glas endast i hålen för spotten. Det är helt onödigt att vara så noggran ur funktionel synvinkel förståss...men om jag kan vill jag undvika nivåskillnader i taket mellan glas och pvc skivor. ...så jag funderar på olika lösningar. 4 mm glas var det som fanns hos den glasmästare jag kollade med idag. Där var priset för en 4 mm optiwhite bit på 20x45 cm ca 250 kr. På tio terrarier blir det ändå en utgift på 2500kr som känns onödig om det inte uppfyller sitt syfte. Jag funderar alltså också på att ha nät vid uv spotten men undrar hur spotten mår när den utsätts för onstant fuktighet osv.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Inlägg av AndreasI » 07 feb 2019, 20:24

Laddar upp lite bilder på projektet för att bli tydligare. Bakgrunden är inte helt färdig på bilden där den syns. I den sista bilden syns taket och mitten delen som skall ha spotterna och den eventuella kylanordningen.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Inlägg av AndreasI » 07 feb 2019, 20:29

Tittar man noga på bilden med bakgrunden ser man hur jag testat med belysningen i taket. Där är alltså växtspotten i mitten och till vänster finns det ett hål i kartongen vilket motsvarar där uv spotten skall vara.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Inlägg av RicardH » 07 feb 2019, 20:40

Den där skivan var ju grym! Black is black! Köper du det hemma i Finland eller via handlare på weben? Ser väldigt fint ut Andreas. Jag betalde 1000SEK för 12st. 10x50 så priset är nog ganska jämförbart och som sagt, då vill man inte slösa om det inte funkar. Skall kolla med en källa. Har redan frågat. Väntar svar. Lycka till med det hela! Limmar du med speciallim eller silicon? GRATTIS till spännande och SNYGGT val av material!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Optiwhite eller motsvarande glas med låg järnhalt

Inlägg av AndreasI » 07 feb 2019, 21:11

Det är klart det skall vara svart! 8-) Skydsplasten har jag inte tagit av ännu...så sedan är det riktigt riktigt svart :D

Jag beställer färdigt sågat från en firma i Uk. Fungerat riktigt fint. Kommer väl packat till dörren med DHL. Eftersom det rör sog om ett stort projekt så får jag ta lite åt gången. Finns inte pengar för allt på en gång. Nu är jag lite oroad över hur det går pga brexit. Jag kommer att ha beställt material till den ena hyllan (sex terrarier) snart men får nog inte ihop det ekonomiskt för den andra hyllan nu just och i värsta fall blir det mycket dyrare i Mars efter brexit. Får se hur det går.
Det är limmat med Tangit...ett pvc lim som man använt tidigare till dessa typer av terrarier. Dessutom har jag lagt en sträng silicon längs fogarna inne i terrariet då jag alltid har vatten i botten men jag tror nog att det inte skall behövas egentligen.

Skulle vara fint om någon visste vad som verkligen gäller med OW-glas.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster