Funderar på grodor

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Mattias_H
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2018, 19:06
Ort: Finspång
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Funderar på grodor

Inlägg av Mattias_H » 16 maj 2018, 19:55

Är sugen på pilgiftsgrodor, har ingen erfarenhet av dem. Har ett formpywood terrarium 40*40•60 där jag initialt tänkte daggecko men svängt mot pilgiftsgroda. Hur eller hur, inget bestämt ännu, men några funderingar. Belysning, vanlig ledlist räcker om jag förstått rätt? Är av typen, hängslen och livrem och undrar hur folk ser på ip-klass i ert fuktigt terrarium? Sedan detta med flugorna, säkerligen standardfrågan, men men. Hur finmaskigt nät krävs på ventilation för att slippa invasion i lägenhet (eller är det en ogrundad farhåga?), luktar alla kulturer?
Bild

Mvh

Har inga grodor just nu!

Mattias_H
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2018, 19:06
Ort: Finspång
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Funderar på grodor

Inlägg av Mattias_H » 18 maj 2018, 19:01

Vad gäller belysning lutar det år UHOP-panel, från dusk led list.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Funderar på grodor

Inlägg av FrankD » 18 maj 2018, 23:15

Försöker ge några svar:
  1. Dusks LED-list räcker, eller kanske två. Grodorna bryr sig inte, men växterna vill ju ha det ljust. Inne i terrariet är nog panelerna ingen idé eftersom ramen är trä (om man inte monterar bort den). I så fall skulle jag alltså välja listerna.
  2. Jag skulle ändå fundera på att såga ut en rektangel uppe, täcka med en glasskiva, och sedan lägga en av de små UHOP-panelerna på det. Om du har en list inne i terrariet är IP det ena, men det andra är att den snabb blir skitig och då blir det inget bra ljus längre. En panel som med träramen ligger platt på glasskivan är helt ren även efter 10 år och glasskivan kan du putsa vid behov.
  3. Maskvidd på metallduk på 0,6 mm är nog helt säkert. Jag har 0,76 mm och det är egentligen också det, men särskilt smala och dedikerade individer kan ev. ta sig igenom. Men då får det förstås inte finnas några andra öppningar heller. Det är oftast det som är problemet. Med en liten matburk i terrariet (filmburk e.dyl. med lite banan i) blir de betydligt mindre benägna att rymma.
  4. Jovisst luktar alla kulturer. Även en plastmugg utan något i luktar. ;) Men har man hittat rätt recept så luktar det varken särskilt mycket eller speciellt illa. Jag har just nu 18 glas igång som i skrivande stund står 1 m bredvid mig och jag luktar ingenting. Stoppar jag näsan i ett av glasen blir det förstås annorlunda.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 913
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Funderar på grodor

Inlägg av Jolo » 19 maj 2018, 07:58

FrankD skrev:
18 maj 2018, 23:15
Jag har just nu 18 glas igång som i skrivande stund står 1 m bredvid mig och jag luktar ingenting. Stoppar jag näsan i ett av glasen blir det förstås annorlunda.
[/list]
Hmmm... Att DU inte luktar någonting kan vara av flera orsaker.

1. Flugburkarna stinker så mycket att du inte känner din egen doft.
2. Du har vant dig vid din egen stank och näsans luktreceptorer var blivit avtrubbade.
3. Men troligen sköter du din hygien varje dag och därför inte känner din egen doft när du står en meter ifrån de stinkande flugburkarna.

Ps. När du stoppar näsan i glasen är det flugkulturernas odör du känner och inte du som helt plötsligt börjar lukta illa.

😂😂😂
/ Johan

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Funderar på grodor

Inlägg av FrankD » 20 maj 2018, 12:50

:lol:

Mattias_H
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2018, 19:06
Ort: Finspång
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Funderar på grodor

Inlägg av Mattias_H » 20 maj 2018, 18:00

FrankD skrev:
18 maj 2018, 23:15
Försöker ge några svar:
  1. Dusks LED-list räcker, eller kanske två. Grodorna bryr sig inte, men växterna vill ju ha det ljust. Inne i terrariet är nog panelerna ingen idé eftersom ramen är trä (om man inte monterar bort den). I så fall skulle jag alltså välja listerna.
  2. Jag skulle ändå fundera på att såga ut en rektangel uppe, täcka med en glasskiva, och sedan lägga en av de små UHOP-panelerna på det. Om du har en list inne i terrariet är IP det ena, men det andra är att den snabb blir skitig och då blir det inget bra ljus längre. En panel som med träramen ligger platt på glasskivan är helt ren även efter 10 år och glasskivan kan du putsa vid behov.
  3. Maskvidd på metallduk på 0,6 mm är nog helt säkert. Jag har 0,76 mm och det är egentligen också det, men särskilt smala och dedikerade individer kan ev. ta sig igenom. Men då får det förstås inte finnas några andra öppningar heller. Det är oftast det som är problemet. Med en liten matburk i terrariet (filmburk e.dyl. med lite banan i) blir de betydligt mindre benägna att rymma.
  4. Jovisst luktar alla kulturer. Även en plastmugg utan något i luktar. ;) Men har man hittat rätt recept så luktar det varken särskilt mycket eller speciellt illa. Jag har just nu 18 glas igång som i skrivande stund står 1 m bredvid mig och jag luktar ingenting. Stoppar jag näsan i ett av glasen blir det förstås annorlunda.
Ska överväga att ta upp hål i taket och lägga glas, bananflugefunderingarna är mest för att stilla hustruns tveksamhet till att hålla de små flygfäna.

Har inga grodor just nu!

Mattias_H
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2018, 19:06
Ort: Finspång
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Funderar på grodor

Inlägg av Mattias_H » 01 jun 2018, 17:28

Hur eller hur, lyse är monterat, terrariumet planterat och flugkulturer är igång (i stort sett luktfritt tycker jag) Nu vankas det deninitiva grodvalet.

Har inga grodor just nu!

Mattias_H
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2018, 19:06
Ort: Finspång
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Funderar på grodor

Inlägg av Mattias_H » 07 jun 2018, 13:54

Så nu har i vart fall två grodor fått flytta in
Bild

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster