Hjälp med regnsystem

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Hjälp med regnsystem

Inlägg av HåkanP » 18 apr 2019, 19:53

Garanterat fritt från ohyra! :D
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hjälp med regnsystem

Inlägg av Black&Yellow » 13 maj 2019, 21:03

Hur fuktig ska substratet vara i terrariumet ? Just nu känner jag att det är blöt men det är inte så blött som det rinner vatten från det. Sen så är inte vattnet i lecakulorna i närheten av substratet. Hoppstjärtarna har exploderat i terrariumet efter någon vecka sen jag fick en fel beställning.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hjälp med regnsystem

Inlägg av FrankD » 13 maj 2019, 21:12

Det beror lite på vad du anser vara blött. Enligt din beskrivning är det nog OK men bättre är om det är fuktigt istället för blött, med åtminstone några ställen där ytan i sig är någorlunda torr. Om du har löv är det bra om det hinner torka upp mellan regnintervallerna på några ställen, men det är ingen exakt vetenskap, så min gissning är som sagt att det hos dig är OK fast lite åt det blöta hållet.

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hjälp med regnsystem

Inlägg av Black&Yellow » 13 maj 2019, 21:52

Tog bort en tid som var på 2 min vid 11.00 och bytte den till 1 min och bytte så det var 2min vid 14.00. Kanske får öka minuterna på fläkten också. Sen är det 1min på 6.00, 17.00, 20.00 och 01.00. Eller behöver jag inte så många tillfällen när jag har 4 dysor. Då tänker jag mig mest på dagen, Natten så kanske det räcker med 2 tillfällen ?

Sen tar jag en annan sak direkt. Kan javamossa klara sig och inte torka ut genom bara luftfuktigheten. Just nu så riktas två dysor på två kokospaneler för är rädd om mossan kommer torka ut. Eller kan de klara sig utan direkt vatten och bara fukten i terrariet ? Då det växer mögel direkt när det kommer vatten på panelen men annars inte.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hjälp med regnsystem

Inlägg av FrankD » 14 maj 2019, 12:17

Förstår inte vad av det du räknar upp är bevattning och vad som är fläkt.

Med javamossa och hur mycket torka den tål har jag inte mycket erfarenhet, men den är ju egentligen snarare gjord för vatten och ganska blöta lägen, så frågan är om det överhuvud taget är en bra sak att vilja ha den på panelerna. Annan mossa kommer att dyka upp av sig själv, dock kanske inte på helt förutsägbara ställen. :)

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster